آفتاب

سوریه، اروپا را ۲۰ سال عقب انداخت

سوریه، اروپا را ۲۰ سال عقب انداخت

گروه بین‌الملل: «حمله‌ای تروریستی در اروپا توسط شبه‌نظامیانی که از سوریه باز می‌گردند حتمی است».

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
«حمله‌ای تروریستی در اروپا توسط شبه‌نظامیانی که از سوریه باز می‌گردند حتمی است».

شاید همین یک جمله در مجلس عوام انگلیس از سوی کارشناسان تروریسم کافی بود تا تن و بدن نمایندگان از ترس بازگشت تروریست‌هایی که از کشورهای مختلف اروپایی به سوریه رفته‌اند بلرزد. کارشناسان تروریسم در نشست خود با نمایندگان انگلیسی همچنین هشدار دادند که بازگشت این شبه نظامیان سفر کرده به سوریه می‌تواند باعث شود تا روند مبارزه با تروریسم اروپا ۲۰ سال عقب بماند.

در حالی‌که براساس گزارش‌های مختلف بخش زیادی از تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای غربی به‌دست گروه‌های مرتبط با القاعده در سوریه می‌رسد، کارشناسان تروریسم در مجلس عوام انگلیس تأکید داشتند که حداقل هزار و ۲۰۰ شبه‌نظامی از اروپا برای جنگ در مقابل دولت اسد راهی سوریه شده‌اند و بازگشت آنها می‌تواند اروپا را با یک کابوس مواجه کند.

به گفته دکتر توماس هگ‌هامر، از کارشناسان گروه‌های افراطی و نویسنده چند کتاب درباره القاعده یکی از کسانی بود که در این جلسه با هشدار درباره خطر این تروریست‌های سفرکرده به سوریه تأکید کرد حمله تروریست‌هایی که از سوریه بازمی‌گردند در کشورهای اروپایی غیرقابل اجتناب است؛ هر چند ممکن است دیر و زود داشته باشد. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس تحقیقات صورت گرفته در مرکز بین‌المللی مطالعات گروه‌های رادیکال و خشونت سیاسی از هر ۹ شبه‌نظامی که به سوریه رفته‌اند به‌صورت میانگین یک نفر به اروپا بازمی‌گردد.

به گفته کارشناسان هرچند ممکن است بین بازگشت این افراد و انجام عملیات در اروپا فاصله زمانی وجود داشته باشد اما این مسئله قطعی خواهد بود. تاکنون حضور گسترده شبه‌نظامیان خارجی به‌اندازه سوریه در هیچ منطقه‌ای سابقه نداشته است اما در ابعاد کوچک‌تر کارشناسان با این مسئله درباره کشورهای دیگر هم روبه‌رو بوده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که فاصله زمانی از بازگشت این شبه‌نظامیان به کشور خودشان تا انجام عملیات در این کشورها، در پرونده افغانستان حدود ۴ سال و درباره یمن ۳ سال بوده است. درگیری‌ها در سوریه به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود و گروه‌های شورشی در این کشور تعدادشان اکنون بین هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

این مسئله‌ای نیست که تنها کشورهای غربی که حامی مخالفان و شورشیان سوریه شناخته می‌شوند نگران آن باشند. در جبهه مقابل، روس‌ها هم دلهره خود را از هزاران شبه‌نظامی که با گذرنامه‌های اروپایی در سوریه می‌جنگند اعلام کرده‌اند. آنتونی آنتونف، معاون وزیر دفاع سوریه با اشاره به نگرانی مسکو درباره این افراد، وضعیت شرق دریای مدیترانه را به بشکه باروت تشبیه کرده است.

شاید سرانجام آتش درگیری‌‌ها در سوریه به‌تدریج خاموش شود و این کشور رنگ آرامش را به‌خود ببیند اما به عقیده کارشناسان کشورهای اروپایی باید تازه از آن زمان ترس و دلهره‌شان هر روز از عملیات تروریستی در گوشه و کنار شهرهایشان بیشتر شود. شبه‌نظامیان سفر کرده به سوریه در هنگام بازگشت به اروپا آبدیده شده‌اند و هر لحظه ممکن است نقطه‌ای را در قاره سبز منفجر کنند.

سهم کشورهای مختلف اروپا در گروه‌های تروریستی سوریه

 

کد N4380

وبگردی