آفتاب
یک رسانه آمریکایی:

توافق ژنو خوب اما سست کننده تحریم های اصلی است

توافق ژنو خوب اما سست کننده تحریم های اصلی است

مجله اکونومیست آمریکا در مطلبی امضاء توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را شروعی خوب خوانده و تاثیرات روانی این توافقنامه بر لغو تحریم ها را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مجله آمریکایی اکونومیست با انتشار مطلبی درباره توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 نوشت: توافق هسته ای امضاء شده بین ایران و این گروه در روز 24 نوامبر بسیار بهتر از آنچه که مد نظر منتقدان این توافقنامه بوده زیرا در این توافقنامه ایران  متعهد شده تا در برابر حذف بخشی از تحریم ها بطور موقت گسترش برنامه های هسته ای خود را متوقف کند.

نویسنده معتقد است در لغو موقت تحریم ها در این  مدت کوتاه 6 ماه چیز خاصی اتفاق نخواهد افتاد و طرفین باید با مذاکرات موفقیت های به دست آمده را محکم کنند.

نویسنده معتقد است نتایج به دست آمده در توافقنامه یک نقطه عطف در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و در نگاهی وسیع تر در سیاست منطقه ای  تلقی می شود.

در این مطلب این توافق نتیجه مذاکرات چند جانبه در ژنو و مذاکرات موازی دیگر بین این کشورها خوانده شده که از زمان روی کار آمدن حسن روحانی در ایران آغاز شده اند ، مذاکراتی که فضای آنها بسیار مثبت و سازنده بوده است.

اکونومیست در پایان با اشاره به تعهدات دو طرف در توافق نامه اخیر و با اشاره به اینکه در این دوره 6 ماهه 7 میلیارد دلار از دارائی های ایران آزاد خواهد شد می نویسد، با این حال کارشناسان معتقد هستند که آثار روانی حاصل از همین لغو محدود تحریم ها باعث خواهد شد تا تحریم های بزرگتری که قرار نیست برداشته شوند هم سست شود.

این مجله می نویسد این تاثیرات روانی زمانی پر رنگتر خواهد شد که پای کشورهای بزرگ و قدرتمندی که تمایلی به اجرای تحریم ها ندارند به میان بیاید.

 

کونومیست با اشاره به تعهداتی که ایران در قبال غنی‌سازی 20 درصد و نیز سایت‌های هسته‌ای خود نظیر فردو، نظنز و راکتور آب سنگین اراک به طرف غربی داده است،‌ نوشت: در عوض ایران به 4.2 میلیارد دلار پول بلوکه شده خود در حساب‌های بانکی دست می‌یابد و محدودیت‌ها علیه تجارت محصولات پتروشیمی، فلزات گرانبها و قطعات هواپیما و خودرو برداشته می‌شود؛ بسته‌ای که گفته می‌شود 7 میلیارد دلار ظرف 6 ماه نصیب ایران می‌سازد. البته تحریم نفتی ایران که 30 میلیارد دلار طی این 6 ماه هزینه خواهد داشت، بر جای باقی می‌ماند. با این حال، منتقدان می‌گویند تاثیر روانی کاهش تحریم‌ها، تحریم‌های بزرگتر را سست‌تر می‌سازد به ویژه زمانی که پای کشورهایی به میان می‌آید که خط تحریم‌ها را با بی‌میلی دنبال می‌کردند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920909001093#sthash.vE0Go2Bk.dpuf

 

 

 

کد N4337

وبگردی