آفتاب
رئیس مرکز پژوهش های مجلس:

پیش نویس طرح حمایت از تولید آماده شد/ نرخ ارز نباید عامل تراز کننده اقتصاد کشور باشد

پیش نویس طرح حمایت از تولید آماده شد/ نرخ ارز نباید عامل تراز کننده اقتصاد کشور باشد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیانی اینکه از نرخ ارز نباید به عنوان عامل تراز کننده اقتصادی دولت استفاده کرد، گفت: باید در این زمینه با همه دستگاه ها به نظر مشترک برسیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان این مرکز برگزار شد گفت: اختلافاتی بین دولت و مجلس وجود دارد که این اختلافات ناگزیر است نقش مجلس نظارتی است و اختلافات قابل پیش بینی خواهد بود بر همین اساس باید ابتدا به درک مشترکی از وضعیت کشور برسیم و با این درک به تعیین اولویت ها بپردازیم.

وی افزود: اولویتی که در این میان بین دولت و مجلس وجود دارد این است که بین دو قوه مجریه و مقننه درک مشترکی از شرایط کشور به وجود بیاید که این امر می تواند زمینه همکاری خوبی بین دولت و مجلس باشد اما باید عنوان کرد که این شرایط خوب در حال کمرنگ شدن است چرا که دولت ها همواره به دنبال عملکرد خود هستند و مجالس نیز به دنبال انتقاد بنابراین تعیین سند همکاری بین دولت و مجلس ضروری است.

جلالی تصریح کرد: دو سال و نیم از عمر مجلس بیشتر باقی نمانده که این می تواند فرصت خوبی برای تعامل مشترک دولت و مجلس باشد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: در این مرکز چندین گزارش از وضعیت موجود کشور ارائه شده که در جلسه علنی مجلس نیز سندی در این مورد ارائه کردیم که انتظار داشتیم این سند نهایی شود در حالی که استقبالی از آن صورت نگرفت اما باید عنوان کرد این سند می تواند بسیاری از حاشیه ها و جنجال های سیاسی را با کار متراکم برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل امروز کشور اقتصادی و معیشتی است ادامه داد: در مورد مشکلات اقتصادی سه نظریه وجود دارد که برخی آن را مربوط به تحریم ها و برخی نیز به مشکلات مدیریتی و عده ای نیز آن را ناشی از ارتباط فی ما بین دولت و مجلس می داند.

جلالی با بیان اینکه برای حل مشکلات هسته ای دو نظریه وجود دارد عنوان کرد: برای حل مشکلات هسته ای عده ای بر این اعتقادند که اگر ما به غرب نزدیک شویم مشکلات اقتصادی حل و فصل می شود و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که باید مدیریت داخلی اصلاح شود اما نظریه صحیح تر ادغام این دو عامل با همکاری با یکدیگر است.

وی افزود: در مرکز پژوهش های مجلس موضوع حمایت تولید ملی در دستور کار قرار گرفته و پیش نویس این طرح آماده شده است که به دلیل حجم کار طرح ها برای اصلاحات بیشتر به کمیسیون ها ارجاع داده شده است.

جلالی تصریح کرد: در اقتصاد دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت پیش بینی شده که یکی از این سرفصل ها اصلاح قانون پولی و بانکی کشور است چرا که بانک ها حامی قوی بخش خصوصی نیستند و امروز بیشتر مصارف آنها صرف امور غیر تولیدی می شود.

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش های مجلس 50 جلسه به قانون مالیات ها اختصاص داده شده است اظهار کرد: در این مرکز بیش از 50 جلسه در مورد موضوعات مربوط به قانون مالیات ها برگزار شده است که امیدواریم به زودی قانون نهایی آن تنظیم و بررسی شود.

وی با انتقاد از نظام آماری ملی در کشور افزود: مرکز پژوهش های مجلس تنها نهادی بود که رشد اقتصادی سال 91 را منفی 5/3 اعلام کرد که بسیاری در این مورد به ما هجمه گرفتند اما با تغییر دولت این مرکز رشد اقتصادی را منفی 4/5 و بانک مرکزی آن را منفی 8/5 اعلام کرد که این موضوع یک فاجعه است و باید پرسید که چطور می شود نظام آماری نسبت به این موضوعات بی تفاوتی می شود.

جلالی افزود: در مرکز پژوهش های مجلس برای اولین بار پیش نویس اساسنامه طرح ملی صنعت نفت را مطرح کردیم که این موضوع به کمیته تخصصی کمیسیون انرژی مجلس تحویل داده شد که در حال حاضر بر روی این پیش نویس و طرح کارهای خوبی صورت گرفته که امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم اساسنامه پتروشیمی شرکت ملی گاز ایران و پخش پالایش نفت را نیز تهیه و تنظیم کنیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: پیش نویس طرح تشکیل سازمان ملی استاندارد و کیفیت نیز در حال آماده شدن است که انتظار می رود این طرح و همچنین طرح حمایت از تولید از سوی این مرکز هر چه سریعتر تهیه و تنظیم شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از قوانینی که باید بررسی شود قوانین مربوط به برق کشور است که مرکز پژوهش های مجلس به دولت قبلی و فعلی در این مورد گوشزد کرد که باید این قوانین مورد بررسی قرار گیرد که در دولت قدیم اقدامی صورت نگرفت و در دولت فعلی نیز تا به حال همکاری خاصی انجام نشده است.

جلالی با اشاره به اینکه طرح جامع آب کشور باید در شورای عالی کشور تهیه شود و مجلس نیز بر آن مهر تأیید بزند افزود: با مشکلاتی که در موضوع آب به ویژه در بخش های مختلف کشور وجود دارد باید طرح جامع آب کشور تهیه و تنظیم شود چرا که اگر این کار صورت نگیرد بخش هایی از ایران در آینده ای نزدیک غیر قابل سکونت خواهد بود که این هشداری جدی محسوب می شود چرا که در شرایط کنونی 400 میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی داریم که 120 میلیارد متر مکعب قابل استهسال است که 90 تا 92 درصد آن در بخش کشاورزی و 8 درصد در آب شرب و صنعت استفاده می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه در این مرکز کارهای بسیاری در بخش های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور انجام شده خاطرنشان کرد: طرح بیمه فراگیر، طرح جمعیت و تعالی خانواده، طرح سنجش و پذیرش دانشجو، طرح بیمه زنان خانه دار، مواردی هستند که در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی و تهیه قانون نظام جامع باشگاه داری است که امیدواریم با ارائه و تصویب آن مشکلات باشگاه های کشور حل شود.

جلالی اظهار کرد: از نرخ ارز نباید به عنوان عامل تراز کننده اقتصادی دولت استفاده کرد لذا در این مورد و همچنین در مورد بدهی های دولت باید به نظر مشترکی برسیم.

وی در مورد بدهی 180 میلیاردی دولت به پیمانکاران گفت: نباید از این موضوع غافل شد چرا که با برطرف شدن این بدهی می توان زمینه اشتغال مجدد را در کشور به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها عنوان کرد: در مورد قانون هدفمندی یارانه ها دولت و مجلس باید به نظر مشترکی برسند چرا که در شرایط کنونی نوعی عوام گرایی در این زمینه به وجود آمده و اگر کار کارشناسی و دقیقی بر روی هزینه ها و درآمدهای دولت انجام نشود مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

جلالی با بیان اینکه طرح های نیمه تمامی در کشور وجود دارد افزود: در شرایط کنونی 300 بیمارستان نیمه تمام در کشور وجود دارد که قرار است با تشکیل کارگروهی و واگذاری برخی بخش ها به سرمایه گذاران بخش خصوصی طرح های نیمه تمام در کشور تکمیل و به اتمام برسند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در شرایط سختی به سر می برد خاطرنشان کرد: دولت در شرایط بسیار سختی مسئولیت را به عهده گرفته اما این شرایط با همگرایی و اتکا به وحدت ملی قابل تغییر است و مجلس نیز در این خصوص دولت را همراهی خواهد کرد.

کد N3927

وبگردی