آفتاب

بشار اسد: نبرد ما با عربستان تمام عیار است

بشار اسد: نبرد ما با عربستان تمام عیار است

العالم نوشت:


رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: نبرد تا زمانی که عربستان از تروریسم حمایت می کند و در سایه تداوم اعزام تکفیری ها و پول و سلاح به سوریه ادامه خواهد یافت.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان امروز "شنبه" نوشت: هیأتی از رهبران حزبی و سیاسی کشورهای عربی 10 روز پیش با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ملاقات کردند.
بشار اسد در این دیدار گفت: تداوم حمایت عربستان و کشورهای دیگر از گروههای تروریستی حل بحران را به تاخیر خواهد انداخت.
بشار اسد خاطرنشان کرد: نظام سوریه در چندین جبهه در مقابله با تروریسم و جنگ علیه آن پیشروی می کند و اگر در ژنو کسی از نظام سوریه بخواهد که قدرت را به وی تحویل دهد، در این نشست شرکت نمی کند.
دیدار این هیأت از رهبران حزبی و سیاسی کشورهای مشرق و مغرب عربی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه 10 روز پیش در حاشیه کنگره احزاب عربی در این کشور برگزار شد.
یکی از رهبران حزبی مغرب عربی درباره جزئیات این دیدار با روزنامه الاخبار به گفت وگو نشست.
بشار اسد درپاسخ به سئوالی درباره تحولات کنونی سوریه گفت: ما در معرض جنگی بزرگ قرار گرفتیم و باید در مرحله نخست تمرکز خود را روی پایداری و استقامت می گذاشتیم. ما اینکار را در سال اول انجام دادیم و سپس وارد مرحله پیروزی بر دشمن شدیم.
وی افزود: نمونه های آن در تاریخ نه چندان دور وجود دارد؛ از جمله مقاومت لبنان که سالهای طولانی پایداری واستقامت کرد و سپس پیروزیهای بزرگی را در سال 2000 و 2006 میلادی رقم زد.
بشار اسد اظهار داشت: ما از آغاز می دانستیم که این نبرد علیه تصمیم گیری مستقل ما بود، و همین تصمیم مستقل، علت اصلی پایداری و پیروزی ما بوده است؛ باوجود اینکه ما حمایت هم پیمانان خود از سوریه را ارج می نهیم. برخی هم پیمانان نقشی محوری مثل روسیه دارند که در کنار ما ایستاده است زیرا منافع روسیه نیز در معرض تهدید است. من به طور مستقیم از رهبران روس شنیدم که ایستادن آنها در کنار سوریه نه فقط برای دفاع از دمشق بلکه همچنین برای دفاع از مسکو است.
رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر لزوم توقف حمایت طرف های تاثیرگذار در منطقه از گروههای مسلح درسوریه برای حل بحران این کشور گفت: زمان لازم و مورد نیاز برای پایان دادن به بحران سوریه تا حد زیادی به (قطع) حمایت و پیشتیبانی مالی موجود گروههای مسلح از سوی طرف های تاثیر گذار در منطقه مرتبط است.
وی افزود: عربستان سعودی و نظایر آن با قدرت از تروریسم حمایت می کنند و آنها دهها هزار تکفیری را در سوریه مستقر کرده اند و کار عربستان به جایی رسیده است که به هر فرد مسلح ماهیانه بیش از دو هزار دلار حقوق می دهد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: مشکل دیگر عملیات نفوذ عناصر القاعده از طریق مرز با عراق است؛ مسئولان عراقی در بغداد برای مبارزه با این موضوع تلاش می کنند اما مسئله به طور کامل تمام نشده است.
بشار اسد اظهار داشت: توقف حمایت عربستان تاثیر قاطعی خواهد داشت به ویژه اینکه افراد مسلح و حامیان آنها از توانمندی ارتش ما در مقابله با خودشان شوکه شده اند. اکنون همه می دانند که القاعده فقط خطری برای سوریه نیست.
بشار اسد گفت: به راه حل های منطقی در طول ماههای آینده امیدوار هستیم، اما این امر همچنان در گرو مقابله با گروه های مسلح است.
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود، فکر نمی کنیم که امکان حل و فصل اوضاع درآینده نزدیک وجود داشته باشد. تا زمانی که اعزام جنگجویان و سلاح و پول از طریق مرزها به سوریه ادامه داشته باشد ما پیگرد آنها را متوقف نخواهیم کرد و هیچ کسی در جهان قادر نخواهد بود که جلوی ما را در حق دفاع از سرزمینمان بگیرد. ما امروز چیزی را نمی بینیم که بتوان درباره آن در ژنو توافق کنیم خصوصا که برخی توهم دارند که ما به آنجا خواهیم رفت و قدرت را به آنها تحویل خواهیم داد.
بشار اسد با تمسخر این گروه ها، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع را می خواهند، به سوریه بیایند تا قدرت را تحویل آنها بدهیم.
بشار اسد گفت: آنها اگر تصمیم گرفتند که احمد الجربا (رئیس ائتلاف مخالف) را به عنوان رئیس جمهور تعیین کنند آیا فکر می کنند که قادر هستند به سوریه بیایند؟
وی تصریح کرد: عربستان گسترده ترین عملیات خرابکاری مستقیم را در کل جهان عرب هدایت و رهبری می کند و عربستان کشورهای شورای همکاری را در نبرد علیه همه کشورها و طرف هایی که مقابل اسرائیل می ایستند، رهبری کرد. سعودیها چتر حمایتی برای توافقنامه کمپ دیوید ایجاد کردند و از جنگ علیه لبنان در سال 1982 میلادی حمایت کردند و امروز به نبرد تروریستی تمام عیار خود علیه سوریه ادامه می دهند و اکنون به صراحت به آنها میگوییم که ما در وضعیت جنگی با آنها هستیم. درست است که ما در گذشته آنها را همراهی کردیم اما آنها همه چیز را براساس تصورات و منافع خودشان می خواهند.
وی درباره مواضع کشورهای غربی حامی مخالفان مسلح در سوریه گفت: غرب استعمارگر همچنان با ذهنیت مغرورانه رفتار می کند و آنها طوری رفتار می کنند که گویا 20 سال اخیر نگذشته است و شکست آمریکا در عراق را نادیده می گیرند، و به گونه ای رفتار می کنند که گویی اتحاد جماهیر شوری دیروز فروپاشیده است.
رئیس جمهور سوریه درباره وضعیت جهان عرب و اتحادیه عرب گفت: اگر اتحادیه عرب - همانند وضع و حال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس- تحت تاثیر و سلطه رژیم های عقب مانده باقی بماند؛ هیچ نقش و تاثیرگذاری نخواهد داشت. با این حال، همه کشورهای غربی فاقد استقلال نیستند.
وی افزود: امروز در عراق مردی شجاع نظیر نوری المالکی ایستاده است، باوجود اینکه بسیاری برای ویران کردن عراق تلاش می کنند. مهمترین مسئله توجه به تحولت مصر است. ما همانند سایر اعراب معتقدیم که در قاهره امروز کسانی هستند که با صراحت به آمریکا با صدای بلند می گویند امور داخلی مصر به شما ربطی ندارد و این موضع مهم است و باید از آن حمایت کرد.
بشار اسد درباره وضعیت احزاب در سوریه و جهان عرب گفت: وجود خلأ یکی از علل گسترش تکفیری ها است اما علت آن همچنین به این خاطر است که این احزاب خود را به روز نکرده اند و همچنان ضعیف هستند و ما به عنوان یک دولت نه یک حزب به تقویت این کار اهتمام داریم و همچنین انعکاس پایداری سوریه بر وضعیت جهان عرب و به طور مشخص مغرب عربی زیر نظر داریم که نگران رفتن آن زیر سلطه ناتو هستیم.
بشار اسد درباره گسترش گسترده تفکر وهابیت تکفیری در جهان عرب هشدار داد و گفت: این امر یک نگاه جدید به وضعیت نهادهای دینی را ضروری می کند اما اساسا حمایت نظام مدنی را براساس حق شهروندی می طلبد. تلاش زیادی می شود که نسل امروز در غلفت قرار داشته باشد . نسل قبل از ما هوشیارتر بود. هدف از این تلاش نیز باقی نگه داشتن جهان عرب در عقب ماندگی است. می خواهم به شما یادآور شوم که غرب هرگز نمی خواهد که ما پیشرفت کنیم. یادم می آید وقتی کالین پاول وزیر خارجه آمریکا در سال 2003 میلادی با من ملاقات کرد و شروط کشورش بعد از اشغال عراق را به سوریه می گفت از ما خواست که میزبان هیچ دانشمند عراقی نباشیم و ما این درخواستش را رد کردیم و سازمان جاسوسی آمریکا و اسرائیل شمار زیادی از این دانشمندان را از بین بردند، و آنها امروز می خواهند مغزها درایران را از بین ببرند.
بشار اسد درمقابل هوشیاری و بیداری دوباره بسیاری از ملت های عرب را یادآور شد و گفت که بالارفتن تصاویر جمال عبدالناصر در بسیاری از تظاهرات ها در جهان عرب گواه آن است.
رئیس جمهوری سوریه گفت: ما هرگونه نیروی دینی را که براساس تفکر تکفیری یا وهابی فعالیت می کند، رد می کنیم و نمی پذیریم.
وی همچنین به تلاش گسترده سوریه و ایران و حزب الله لبنان برای جلوگیری از بروز فتنه درجهان اسلام اشاره کرد.

4949

کد N3801

وبگردی