آفتاب
| 124796

تظاهرات شهروندان اوكراین در حمایت از امضای توافق‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا

تظاهرات شهروندان اوكراین در حمایت از امضای توافق‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا

حدود ۱۰ هزار تظاهرکننده در میدان استقلال کی‌یف با حمل پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا شعار «اوکراین اروپا است»، سر دادند.

هزاران تن از شهروندان اوکراین علیه اقدام «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری این کشور در خودداری از امضای موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا در پایتخت تظاهرات کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، شب گذشته حدود ۱۰ هزار تظاهرکننده در میدان استقلال کی‌یف با حمل پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا شعار «اوکراین اروپا است»، سر دادند.

گزارش‌ها حاکی است که پلیس ضدشورش با شدت صد‌ها تظاهرکننده را به ضرب باتوم رانده است.

یانوکوویچ که روز گذشته در اجلاس اتحادیه اروپا در لیتوانی شرکت کرده بود، فشار روسیه را دلیل تصمیم خود دانست.

هم‌زمان تظاهراتی کوچک‌تر در کی‌یف در حمایت از تصمیم رئیس‌جمهوری اوکراین انجام شده است.

رهبران اتحادیه اروپا که در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی دیدار می‌کنند، روز جمعه هشدار دادند که دخالت روسیه در روابط خود با جمهوری‌های سابق شوروی را تحمل نخواهند کرد.

 «خوزه مانوئل باروسو» رئیس کمیسیون اروپا دخالت روسیه را «مغایر با موازین قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

باروسو گفت که اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش «وتوی روسیه» نخواهد بود و افزود که «دوره حاکمیت محدود» در اروپا به پایان رسیده است.

یانوکوویچ هفته گذشته اعلام کرد که مقدمه‌چینی برای امضای موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا در ویلنیوس را معلق می‌کند. این موافقت‌نامه مرز‌ها را به روی کالا‌ها خواهد گشود و زمینه را برای تسهیل محدودیت سفر فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور اوکراین استدلال کرد که نمی‌تواند تجارت با روسیه که مخالف این توافق‌نامه است را فدا کند. وی همچنین پیشنهاد اتحادیه اروپا برای دادن وامی ۶۱۰ میلیون یورویی را ناکافی دانست و گفت که حداقل ۲۰ میلیارد یورو برای نوسازی اقتصاد در حد استانداردهای اروپایی لازم دارد.

وی در وبسایت ریاست‌جمهوری نوشت که همچنان قصد امضای این موافقت‌نامه را دارد اما «چند گام حیاتی هست که ابتدا باید برداشته شود.»

روز گذشته علاوه بر کی‌یف هزاران نفر در شهر «لویو» در غرب این کشور تظاهرات کردند.

رهبران مخالفان خواستار تظاهرات انبوه در میدان استقلال در روز یکشنبه شده‌اند؛ جایی که در سال ۲۰۰۴ میلادی شاهد انقلاب نارنجی اوکرایینی‌ها بود.

«ویتالی کلیتشکو» قهرمان بوکس جهان و از مخالفان سر‌شناس این کشور به جمعیت تظاهرکننده در کی‌یف گفت: «امروز آن‌ها رویای ما را ربودند، رویای زندگی در یک کشور عادی.»

قرار بود امضای این موافقت‌نامه تجاری یکی از دستاوردهای اجلاس سران اتحادیه اروپا در ویلنیوس و نشانه موفقیت این اتحادیه در گسترش روابط با کشورهای اروپای شرقی باشد.

کد N3720

وبگردی