آفتاب

دعوای کرزی با آمریکا بالا گرفت

دعوای کرزی با آمریکا بالا گرفت

گروه بین‌الملل: با کشته شدن یک کودک در حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در افغانستان، حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور خشمگینانه‌تر از قبل وعده کرد درصورت تداوم حملاتی از این دست، موافقتنامه امنیتی دوجانبه را با آمریکا امضا نخواهد کرد.

جهان > آسیا- گروه بین‌الملل:
با کشته شدن یک کودک در حمله هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی در افغانستان، حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور خشمگینانه‌تر از قبل وعده کرد درصورت تداوم حملاتی از این دست، موافقتنامه امنیتی دوجانبه را با آمریکا امضا نخواهد کرد.

واکنش خشمگینانه کرزی فرمانده آمریکایی نیروهای ناتو را وادار کرد در تماس تلفنی با وی، از این حمله عذرخواهی کند. به گزارش واشنگتن‌پست، دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفت: هواپیمای بدون خلبان آمریکایی حوالی ظهر پنجشنبه به خانه‌ای در استان هلمند حمله کرد.

این بیانیه از قول محمد نائم استاندار هلمند افزود در این حمله یک کودک 2ساله کشته‌شد و 2زن زخمی شدند. ایساف نیز دیروز بیانیه‌ای در این زمینه منتشر و خاطرنشان کرد: این حمله هوایی برای هدف قرار دادن یک شورشی که سوار موتورسیکلت بود، صورت گرفت.

در این بیانیه با اشاره به مرگ یک کودک در این حمله، از هرگونه تلفات غیرنظامیان ابراز تأسف شده است. پس از انتشار بیانیه شدیداللحن ریاست‌جمهوری افغانستان، پنجشنبه شب ژنرال جوزف دانفورد فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با کرزی تماس تلفنی گرفت و از این حمله هوایی عذرخواهی کرد. روزنامه نیو‌یورک تایمز نوشت: وی ضمن ابراز تأسف عمیق از این حادثه و تلفات غیرنظامیان، قول داد گروه تحقیق مشترکی را برای مشخص کردن حقایق تشکیل دهد.

اعتراض شدید کرزی به عملیات نیروهای آمریکایی و تهدید وی به امضا نکردن موافقتنامه امنیتی دوجانبه در حالی رخ می‌دهد که گفت‌وگوهای 2کشور در این زمینه عملاً به بن‌بست رسیده است. به‌رغم آنکه لویی جرگه امضای موافقتنامه یادشده را تصویب کرده است، کرزی از این کار سر‌بازمی‌زند و آن را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کرده است.

حتی سفر 3روزه خانم سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید به کابل و دیدار و مذاکره وی با کرزی هم ظاهراً نتوانسته است وی را ترغیب کند از تصمیم خود برگردد. آمریکایی‌ها تا 10دی به کرزی وقت داده‌اند تا این موافقتنامه را امضا کند. آنان به وی هشدار داده‌اند در غیراین صورت، امکان دارد کل نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2014از افغانستان خارج شوند. خودداری کرزی از امضای پیمانی که چارچوب حقوقی باقی ماندن حدود 8هزار نفر از نیروهای آمریکایی را تا دست‌کم یک دهه و ادامه یافتن میلیاردها دلار کمک نظامی به نیروهای نظامی این کشور فراهم می‌آورد، باعث تعجب تحلیلگران هم در افغانستان و هم در آمریکا شده است.

رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر نوشته‌اند که دقیقاً نمی‌دانند انگیزه وی از این کار چیست. پاره‌ای از تحلیلگران در افغانستان می‌گویند: کرزی می‌خواهد از آمریکا امتیاز بیشتری بگیرد. گروهی دیگر هم می‌گویند: کرزی می‌خواهد به‌گونه‌ای عمل کند که بتواند بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 16فروردین تأثیر بگذارد. یک تفسیر دیگر آن است که وی می‌داند پس از امضای این پیمان، دیگر وی عملاً هیچ‌گونه اختیاری نخواهد داشت و به رئیس‌جمهوری فاقد قدرت بدل خواهد شد.

در دیگرسو، آمریکایی‌ها با خشم همراه با بهت به این رفتار کرزی می‌نگرند و آن را توهین‌آمیز قلمداد می‌کنند. جان آلن ژنرال بازنشسته و فرمانده سابق نیروهای ناتو در افغانستان در یادداشتی که دیروز در نیو‌یورک تایمز نوشت ضمن متهم کردن کرزی به ناسپاسی، از واشنگتن خواست به هر قیمتی نباید حاضر به امضای موافقتنامه امنیتی با کرزی شود.

وی نوشت: کرزی نباید تصور کند افغانستان همچنان مرکز ژئوپلیتیک و کانون رقابت کشورهای مهم است. اما آلن در عین حال اذعان می‌کند آمریکا می‌خواهد با تداوم حضور در افغانستان، فعالیت‌های گروه‌های افراط‌گرا را در شمال غرب پاکستان زیرنظر داشته باشد. برخی از رقبای سیاسی کرزی مانند عبدالله عبدالله که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است، موضع وی را غیرمسئولانه برای آینده افغانستان توصیف کرده‌اند. کرزی هفته گذشته یک رشته شروط جدید برای امضای موافقتنامه با آمریکا مطرح کرد، ازجمله این شروط توقف حمله نیروهای ناتو به خانه‌های افغان‌ها بود.

کد N3511

وبگردی