آفتاب

وزیر خارجه امارات: می خواهیم شریک ایران باشیم

وزیر خارجه امارات: می خواهیم شریک ایران باشیم

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات بر ضرورت آغاز فصل جدیدی از مناسبات دو جانبه و چند جانبه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر،محمد جواد ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همچنین پیرامون آخرین تحولات منطقه بویژه سوریه و افغانستان تبادل نظر کرده، رایزنی و همکاری در منطقه را مورد توجه قرار دادند .

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای روابط دو جانبه با همسایگان بویژه کشور دوست و برادر امارات اهمیت زیادی قائل است.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد ما این منطقه متعلق به همه کشورهای منطقه می باشد، افزود که صلح، پیشرفت و بهروزی منطقه نیز برای همگان است و هر چه زمینه های پیشرفت ، گسترش و توسعه افزونتر باشد؛  توسعه ، رفاه، صلح و آرامش برای همه بیشتر می شود.

ظریف تصریح کرد : ما هر گونه پیشرفت را برای کشورهای این منطقه توفیقی برای خود و هرگونه خطر و تهدید برای کشورهای منطقه را ضد خود تلقی می کنیم .

وی افزود که امنیت و توسعه منطقه را جدایی ناپذیر می دانیم و روابط خود با کشورهای منطقه را در این قالب می بینیم.

ظریف با اشاره به اینکه زمینه برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات فراوان است، فضای مساعد موجود برای گسترش همکاری ها را یاد آور شد و آمادگی کشورمان را برای افزایش همکاریهای فی ما بین در کلیه زمینه ها اعلام داشت.

وزیر امور خارجه امارات نیز در این دیدار با اشاره به چشم انداز و افق جدید برای روابط دو کشور، گفت: ما با جمهوری اسلامی ایران همسایه هستیم، اما به این سطح اکتفا نمی کنیم و
می خواهیم شریک جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه فرصتهای همکاری زیادی داریم که می توانیم در مورد آنها گفتگو کنیم ، اضافه کرد : ما در امارات همواره شریک ایران بوده ایم و امروزه نیز قصد داریم شریکی قویتر از گذشته باشیم .

وزیر امور خارجه امارات خاطرنشان ساخت که این علایق ریشه در تاریخ و گذشته های دور دارد و امروز تجدید شده و می خواهیم در آینده نیز گسترده تر شود.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان با اشاره به اینکه به اعتقاد ما امنیت ، آرامش و پیشرفت هر کشور در منطقه بر سایر کشورهای منطقه تاثیر گذار است، از تلاشهای بعمل آمده برای موفقیت  مذاکرات هسته ای در ژنو تقدیر کرد و گفت : این مسئله بر کل کشورهای منطقه تاثیر مثبت داشته و امیدواریم که اثرات مثبت آن بر ایران و منطقه منعکس شود.

زمینه های جدید فعالتر شدن بخشهای خصوصی دو کشور، تقویت همکاریها در حوزه های مختلف تجاری ، اقتصادی ، انرژی ، انرژیهای تجدید پذیر ، محیط زیست و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده ای نزدیک از دیگر محورهای گفتگو و توافقات دو وزیر در این دیدار بود .

در این دیدار که همچنین پیرامون تحولات جاری در منطقه از جمله اوضاع در افغانستان و سوریه رایزنی شد، دکتر ظریف وخامت اوضاع انسانی ناشی از در گیری ها ، تروریسم ، افراط گرایی و فتنه فرقه گرایی را از مشکلات اصلی کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد که همه کشورهای منطقه باید بصورت جمعی برای مقابله با این پدیده های شوم همکاری نمایند .

وزیر امور خارجه امارات نیز با اشاره به تحولات سوریه و افغانستان بعنوان چالشهای بزرگ منطقه ، مخاطرات فرقه گرایی و افراط گرایی را خاطر نشان ساخت و بهترین و تنها راه برای رفع این مشکلات را راه حل سیاسی توصیف کرد.

کد N2864

وبگردی