آفتاب

مجتهدزاده: توافق احتمالی ایران بر سر مسئله هسته​ای، سرمایه گذاری 15 ساله عرب​ها را بی نتیجه می​کند

مجتهدزاده: توافق احتمالی ایران بر سر مسئله هسته​ای، سرمایه گذاری 15 ساله عرب​ها را بی نتیجه می​کند

پیروز مجتهدزاده کارشناس مسایل بین الملل معتقد است که وزیر امورخارجه در برخورد با پرونده هسته ای ایران دیپلماتیک رفتار کرده است.

پیروز مجتهد زاده در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره علت ناراحتی برخی کشورهای منطقه از توافق احتمالی ایران بر سر مسئله هسته​ای گقت: برخی از همسایگان ما از توافق احتمالی ایران و غرب بر سر پرونده هسته​ای ناراحت هستند. این همسایگان عبارتند از در درجه اول عربستان سعودی و بعد از آن قطر و امارات متحده عربی. همه ما شاهد بودیم که چندماه پیش شیخ سابق قطر به خاطر همین رفتارش از صحنه خارج شد و امارات هم امروز در وضعیتی کاملا مستاصل قرار گرفته است. اگر هم می​بینید که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به آنجا سفری می​کند، سفر او فقط برای دلداری بوده است که اگر ما با ایران در حال توافق هستیم شما خیلی نگران نباشید.

وی در پاسخ به این سوال که نگرانی کشورهای عرب منطقه از حل و فصل مسئله هسته​ای ایران چیست؟ گفت: نگرانی​ آن​ها مربوط می​شود به نزدیک 15 سال تلاش مشترک با دستگاه​های جاسوسی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، سی آی ای و اسراییل برای دشمنی نسبت به ایران و نقش آن در خاورمیانه که این نقش به خصوص در عراق و سوریه به تاخت و تازهای خودسرانهِ محور سعودی و اسراییل نقطه پایان گذاشت. این​ها چیزهایی هستند که سعودی​ها، قطری​ها و اماراتی​ها را همگام و همزبان و همنفس با اسراییل نسبت به ایران نگران می​کند. در 15 سال گذشته این​ها از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به ایران  و نقش ایران کوتاهی نکرده اند و ما شاهد هستیم که در 15 سال گذشته این محور سه کشور عربی خلیج فارس و اسراییل تا چه اندازه خودسری​ها و تاخت و تازهای آمریکایی اسراییلی را تشویق کرده اند.

وی افزود: کاملا بدیهی و روشن است که وقتی صحبت از این می​شود که این کشورهای عربی همسایه ناراحت هستند. اگر این توافق​هایی که صحبت آن هست به حقیقت بپیوندد تمام هزینه​هایی که این ها در این 15 سال کردند که رقم بسیار بالایی است همه نابود می​شود. وضعیت این​ها کاملا مشخص و قابل درک است.

مجتهدزاده درباره عملکرد تیم مذاکره کننده هسته​ای نیز گفت: آقای ظریف واقعا دیپلماتیک عمل می​کنند. زندگی کردن مسالمت آمیز ما با همسایگان یک امر طبیعی و بدیهی است. ما این همزیستی مسالمت آمیز را از تاریخ خروج استعمار انگلیس از منطقه یعنی از سال 1971 در اختیار داریم و در تمام این مدت بر اساس این همزیستی مسالمت آمیز زندگی خوبی داشتیم. در این زندگی خوب در منطقه همیشه ایران در راس امنیت برقرارکردن ها و همکاری​ها قرار داشته است ولی در این مدت شاهد نفاق​ها بوده​ایم که اغلب از طرف اسراییلی ها صورت می​گرفته است. برخی وقت​ها هم از طرف انگلیسی​ها و آمریکایی​ها این اتفاقات می​افتاد. همگان این عقل و منطق را دارند که ایران کشوری نیست که تحت تاثیر اسراییل و  فرانسه و انگلیس و آمریکا قرار بگیرد و نفاق افکنی بکند. کاملا روشن است که هرگونه نفاق افکنی​ای که صورت می​گیرد از سوی کشورهای کوچک​تر از ایران است که صورت می​گیرد. ایران همه این​ها را تحمل کرده و امروز هم تحمل می​کند. امروز هم وزیر امور خارجه ایران می​گوید باید با همسایگان در مسالمت زندگی بکنیم؛ من این سخن آقای ظریف را تحسین می​کنم.

27219

 

 

کد N2482

وبگردی