آفتاب

روحانی: دولت قبل شغل زیاد ایجاد کرد اما برای چینی​ها و کره ای‌ها/ کامرون با من تماس تلفنی برقرار کرد

روحانی: دولت قبل شغل زیاد ایجاد کرد اما برای چینی​ها و کره ای‌ها/ کامرون با من تماس تلفنی برقرار کرد

حسن روحانی گفت: درباره مذاکرات ژنو به 5 کشور برای گفت و گو پیغام دادیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه ارائه گزارش 100 روزه دولت یازدهم گفت: در بخش دارو هم دولت اقدامات بسیار مهمی انجام داده است. تقریبا کمبود دارو به طور کامل مرتفع شده و قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار متناسب شده و برای آنها که بیماری خاص یا صعب العلاج دارند تسهیلات لازم برای تامین دارو پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: بخش سلامت ما قدم های جدی برمی​دارد البته کمبودهای مالی دارد که انشاءالله دولت تامین خواهد کرد. هم اکنون نیز تیم های مختلفی در سراسر کشور به مناطق محروم اعزام می شوند.

وی با بیان این که برای سال آینده ما چند برنامه را مدنظر داریم، یکی بحث مرحله دوم یارانه است که در حال طراحی هستیم، گفت: دیگری مهار تورم است. می خواهیم تا پایان سال 93 تورم را به زیر 25 درصد برسانیم. در رشد اقتصادی، سال 91، منفی 5.8 بود. یعنی اقتصاد ما حدودا 6 درصد کوچک شد. یعنی سفره مردم حداقل 6 درصد خالی شد. تلاش می کنیم در سال 92 انشاءالله در پایان سال کاری کنیم که این منفی 5.8 انشاءالله به صفر یا حتی درصدی مثبت برسد.

روحانی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال 93 رشد اقتصادیمان مثبت 3 باشد. البته رشد اقتصادی طبق برنامه باید 8 می شد.

وی ادامه داد: البته بحث مهار تحریم را هم داریم. برای سال آینده تلاش می​کنیم اگر بتوانیم یکسان سازی نرخ ارز را انجام دهیم. چون این تفاوت قیمت ارز خیلی مشکلات درست می​کند. یکی از مشکلاتی که این دولت با آن مواجه شد، این بود که مجلس گفته بود که قیمت دلار از 1226 تومان باید 2477 تومان شود. دولت می بایست در اول تیرماه نرخ دلار را به2477 افزایش می داد که متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و وقتی ما آمدیم با این مشکل مواجه شدیم.

روحانی افزود: دولت باید قیمت ارز را دو برابر می کرد. معنی آن این بود که قیمت کالاهای وارداتی دو برابر می شد که مشکلات زیادی فراهم می​کرد. محاسبه کردیم برخی موارد مانند نان و دارو را با پرداخت یارانه کنترل کردیم. بخش های دیگر را با شیب ملایم، کاری کردیم که با آن دلار به 2477 برسد. برخی مردم می​گویند چرا در دولت جدید گرانی شد؟ مردم بدانند باری به دوش این دولت افتاد که  قیمت دلار را طبق قانون مجلس 2 برابر کند در حالی که باید در دولت قبلی این کار انجام می شد.

وی با بیان این که در سطح جهانی متاسفانه دشمنان یک ایران هراسی را به وجود آورده بودند. روابط دولت با دنیا در حد بسیار پایینی قرار گرفته بود،جز با کشورهای محدود، تصریح کرد: این موضوع مشکلات فراوانی برای ایرانیان داخل و خارج ایجاد کرده بود.

رئیس جمهور افزود: فشار ظالمانه ای در این مدت به بهانه مسئله هسته ای به مردم وارد شده بود. البته نمی​خواهم بگویم همه مشکلات اقتصادی مان مربوط به تحریم است. عمدتا مربوط به بی تدبیری بود. درست وقتی می رفتیم به سمت تحریم و دولت می گفت تحریم کاغذپاره ای بیش نیست، دولت وابستگی اش به خارج را بیشتر می کرد. قبل از سال 84 ما وارداتمان حدود 38 میلیارد بوده است که در سال 90 به 75 میلیارد رسیده است.

وی ادامه داد: از سال 1379 تا سال 1383، هر سالی در بحث گندم، خرید ما از کشاورز داخلی 1 میلیون تن اضافه شد. به طور طبیعی خریدمان از خارج کم شد. تا سال 1383 در گندم خودکفا شدیم. در این سال بیش از 11 میلیون تن خرید از کشاورزانمان داشتیم و نیازی به خارج نداشتیم. از سال 1384 به بعد هر سال خرید داخلیمان 1 میلیون تن کم شده و خریدمان از خارج 1 میلیون تن اضافه شده تا جایی که امسال ناچاریم بیش از 7 میلیون تن گندم خریداری کنیم. متاسفانه عمل ما با شعار ما در دولت گذشته سازگار نبود.

وی درباره سیاست خارجی گفت: قدم های بسیار خوبی برداشته شد. از اولش هم با بهار خوبی شروع شد. سالی که نکوست از بهارش پیداست. روز تحلیف 55 هیات از دنیا شرکت کردند که 10 تا رئیس جمهور و 2 تا نخست وزیر و 6 رئیس مجلس و 11 وزیر خارجه و بقیه وزرا بودند. بعد در سفر اجلاس شانگهای در بیشکک شرایطی پیش آمد که با 2 قدرت بزرگ از 5 قدرت بزرگ شورای امنیت توانستیم ملاقات داشته باشیم که پایه گذاری بسیار خوبی برای روابط با چین و روسیه کردیم و بحمدالله آن توافقات عملا آغاز شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در روابطمان با 5 قدرت جهان، تقریبا از چین شروع کردیم به روسیه و اخیراً با انگلیس. تلفن اخیر ما با کامرون بود. درباره تلفن، ما برای اجلاس ژنو، کلا به هر 5 کشور پیغام داده بودیم که می خواهیم مذاکره داشته باشیم. آنها تلفن کردند ولی درخواست اولیه از ما بود.

ادامه دارد....

/29295

کد N2455

وبگردی