آفتاب

قاضی پور: فروشگاه لوازم یدکی داشتم/ شورای رقابت نباید اجازه دهد خودروسازان خون مردم را در شیشه کنند

قاضی پور: فروشگاه لوازم یدکی داشتم/ شورای رقابت نباید اجازه دهد خودروسازان خون مردم را در شیشه کنند

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس و عضو ناظر شورای رقابت در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با صنعت خودروسازی توضیح داد.

محمد هیراد حاتمی:

نادر قاضی پور ساده حرف می زند و چندان برای جملاتی که می خواهد بگوید مقدمه چینی نمی کند. سریع جواب سوالی که از او پرسیده می شود را می دهد و در این رابطه ملاحظات چندانی ندارد. نکته جالب اینکه صراحت کلام او یک چارچوب اصولی مطرح می شود. خبرسازی او در یکسال اخیر با نطق هایی که در مجلس مطرح کرده بیشتر شده است. نقطه اوج این خبرسازی ها در رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم بود. آنجا که او به عنوان مخالف با برخی وزرای پیشنهادی دولت روحانی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و در خاتمه با آنها خوش و بش کرد. شاهد آن هم عکس یادگاری قاضی پور با وزیر بهداشت به عنوان یک قاب ماندگار در حافظه تاریخی ایران باقی ماند؛ درست پس از اینکه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت سخن گفت. قاضی پور عضو ناظر شورای رقابت است. عضو ناظری که به زعم خودش نظارت مستحکمی دارد و بر این اساس می گوید باید قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین کند و اجازه ندهد خون مردم را در شیشه کنند. در روزهای نخست شهریور سال جاری نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس و عضو ناظر شورای رقابت مهمان کافه خبر بود که متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

ما می خواهیم در رابطه با خودرو با شما گفت و گو کنیم. اصلا شما با خودروی شخصی در شهر تردد می کنید؟

مجلس شورای اسلامی یک واحد موتوری دارد که 24 ساعت در خدمت نمایندگان ملت هست. من 5 سال و نیم نماینده مجلس هستم تا کنون یک بار خودروی مجلس دنبال من نیامده است. شاید دیر وقت مجبور شوم از خودروی مجلس استفاده کنم. جایی را که نشناسم با خودروی مجلس می روم. اگر مسیر مشخص باشد از وسایل عمومی استفاده می کنم.

چرا؟

علاقه دارم با مردم باشم و حرف مردم را بشنوم.

شما که نماینده مردم تهران نیستید؟

قانون اساسی می گوید نماینده مجلس در تمام ملت ایران مسئول است. اعتبارات تهران در مجلس تصویب می شود. ما باید بدانیم که تهران پایتخت مسلمانان جهان است. مرکز مبارزه با استکبار جهانی است. اگر ما به تهران برسیم به نفع نظام و انقلاب است.

شما که در نقد های سیاسی حضور فعال دارید چرا در یک کمیسیون اقتصادی عضو هستید؟

 از آنجاییکه استان آذربایجان غریب ما دچار بی رحمی سرمایه گذاری قرار گرفته است قسم خوردیم بیاییم که کشاورزی را از سنتی به نیمه صنعتی تغییر دهیم. همجنین صنعت هم رونق پیدا کند تا بتواند سرمایه گذاری پایدار و درآمد پایدار در آذربایجان به وجود آید.

فعالیت اقتصادی دارید؟

 منظور شما فعالیت اقتصادی شخصی است؟

بله. همچین فعالیتی دارید؟

به هیچ عنوان.

منظور از فعالیت اقتصادی کارخانه صنعتی به طور صرف نیست. زمین کشاورزی هم ندارید؟

من کشاورزی دارم. کارگر هستم. وقتی به آذربایجان می روم مدام فعالیت می کنم. من قبل از اینکه کارمند شوم فروشگاه قطعات یدکی داشتم.

کارمند کجا بودید؟

من در استانداری آذربایجان غربی مشغول بودم. بعد از اینکه دانشگاه تمام شدم کارمند بودم. قبل از دانشجویی فروشگاه قطعات یدکی داشتم.

بعد که کارمند شدید سرنوشت آن فروشگاه چه شد؟

من از روزی که کارمند شدم فعالیت بخش خصوصی خودم را تعطیل کردم.

به شخصه فکر می کنید فعالیت دولتمردان در بخش خصوصی خوب است؟

خوشبختانه یا متاسفانه از 24 ساعت حدود 20 ساعت در اختیار نظام هستم. بنا براین فرصت فعالیت در بخش خصوصی را ندارم.

به اقتصاد دولتی بیشتر اعتقاد دارید یا اقتصاد به شیوه بخش خصوصی؟

علاقه من این است که دولت در اقتصاد موضوع حاکمیت را داشته باشد اما اجازه دهد بخش های خصوصی بتوانند با نظارت دولت فعالیت آسان داشته باشند. نباید اجازه دهیم اقتصاد رانت خواری حاکم شود.

اقتصاد رانتی در ایران حاکم است. برخی کارشناسان می گویند این موضوع هم به دلیل وجود نفت است. شما قبول دارید؟

این دیدگاه کارشناسان است.

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه من این است که در جمهوری اسلامی افراد سالم خیلی زیاد هست. افراد کاردان هم خیلی زیاد است. اگر امروز ما افغانستان و عراق نشدیم مدیون زحمت های نیرو های کاری نظام هستیم. مثالی در این رابطه می توانم مطرح کنم. در ماه مبارک رمضان همه روزه هستند و یک فردی در منظر دید روزه خواری می کند. نمی توان به صرف دیدن همین یک فرد گفت: « هیچ کس روزه نیست. »

پس یعنی یک تعدادی رانت خوار وجود دارد؟

رانت خوار هست اما کم است. بر این اساس قوه قضاییه باید با شدیدترین مجازات با آنها برخورد جدی کند. به خصوص آنهایی که مسئول هستند. حتی نمایندگان مجلس که در مقام اجرایی نظام هستند وقتی خلافی انجام می دهند باید مجازات شوند.



شما در کمیسیون صنایع مجلس فعال هستید. حواشی ای که برای خودرو در یک سال گذشته به وجود آمد را چگونه ارزیابی می کنید؟

دادستانی کل کشور لازم است تا پرونده مفتوح خودروسازان را مفتوح تر کند. کار کارشناسی در این رابطه صورت بگیرد. با افرادی هم که با گروه های انحراف وصل هستند بررسی جدی کند.

بحث را بازتر می کنید؟

چه افرادی می خواهند خودروسازی را بشکنند تا قیمت آن پایین تر بیاید و از بورس بخرند؟ این افراد انگشت شمار هستند. به لطف خدا چند روز پیش یکی از این افراد را گرفتند.

قیمت خودرو در یک سال دو برابر شد. در برخی خودرو ها حتی بیش از دو برابر شاهد افزایش قیمت بودیم. علت آن را چطور تحلیل می کنید؟

عدم مدیریت سبب چنین اتفاقی شد.

یک جمله که گفته شود عدم مدیریت قیمت خودرو را سه برابر کرد مردم را راضی می کند؟

خیر. عدم انظباط مالی خودروسازان خیلی موثر بود. 8.5 درصد عدم انضباط مالی است. در کشور هایی که بی برنامه هستند این رقم 3 درصد است. در کشورهایی هم که با برنامه هستند این رقم صفر است. یعنی شما خودرویی که 100 میلیون تومان می خرید 8 و نیم میلیون تومان اضافه می دهید. این رقم بی لیاقتی شرکت های خودروساز است. اسم این شرکت ها خودروساز است و بانکدار نیست.

یعنی دارید اشاره می کنید به اینکه شرکت های خودرو ساز رفتند و سهام بانک خریدند؟

بله. اسم این شرکت های خودرو سازی نباید بانکدار و زمین دار باشد.

شما در کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت که به عنوان عضو ناظر حضور دارید تلاش کردید جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرید؟

من در شورای رقابت عضو ناظر هستم اما نظارتم کامل است. خودروسازی را باید از حیات خلوت دولت و از دست سیاسیون نجات داد.

شما فکر می کنید تعرفه واردات خودرو را باید کم کرد؟

از من می پرسی؟ یعنی نظر شخصی ام را بگویم؟

بله. به طور شخصی در این رابطه چه نظری دارید؟

تعرفه واردات خودرو باید بالا برود اما کیفیت خودرو در داخل باید بالا برود. همچنین قیمت خودرو با کیفیت بالا باید کاهش پیدا کند. ماشین های سواری که در ایران تولید می کنیم باید با استانداردهای جهانی بالا تولید شود. از سوی دیگر این تولید باید با قیمت کمتری صورت گیرد تا مردم بتوانند استفاده کنند. اجازه ندهیم خودروی لوکس خارجی وارد شود. خودمان همان را بسازیم. این اعتقاد من است.

در رابطه با تولید و واردات خودرو های سنگین چه اعتقادی دارید؟

 در رابطه با خودروهای سنگین به خصوص خودرو های معدنی که خودمان تولید نمی کنیم تعرفه را پایین بیاوریم تا زمانیکه بتوانیم خودمان تولید کنیم. در حال حاضر چنین خودروهایی نمی توانیم تولید کنیم پس بهتر است با تعرفه پایین واردات صورت گیرد تا کارمان راه بیفتد. سپس خودرو سنگین که تولید کردیم تعرفه را بالا ببریم. می دانید که ما کمترین سرمایه گذاری را در صنایع داریم.


نقدی که به استدلال شما در رابطه با تعرفه واردات خودرو های سواری وجود دارد این است که سالیان سال تعرفه خودرو بالا بوده اما ما به ازای آن تولید خودروی داخلی با کیفیت بالا صورت نگرفته است. تحلیل شما از این موضوع چیست؟ آیا قبول دارید؟

من می گویم وقتی تعرفه بالاست انحصاری است. باید شورای رقابت قیمت گذاری کند.

شما اساس ساز و کار شورای رقابت را قبول دارید؟

چرا قبول نداشته باشم؟

یعنی می گویید شورای رقابت حتما باید فعالیت کند؟

شورای رقابت بخشی است. نمایندگان سه قوه و به اضافه نماینده بخش خصوصی در آنجا عضو است. کسی به جز تجدید نظر شورای رقابت نمی تواند احکام آن را ملغی کند و جرم است. شورای رقابت به این نتیجه رسیده که تولید خودرو با این وضعیت انحصاری است. من هم اعتقاد دارم انحصاری است. بنابراین قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین کند و اجازه ندهد خون مردم را در شیشه کنند.

شما در حالی از تعرفه بالای خودرو با افزایش کیفیت دفاع می کنید که بسیاری از کاربران خبرآنلاین از این موضوع گلایه دارند. آنها می گویند تا چه زمانی باید هزینه این موضوع را پرداخت کنند. در این رابطه چه نظری دارید؟

نباید نفع شخصی را در این رابطه در نظر گرفت. ما در شرایطی هستیم که خیلی از کشورها از ما نفت نمی خرند. حساب های ما را می بندند. داروهای مورد نیاز بیماران ما را نمی دهند و آن وقت این انصاف است که ما از آنها خودرو بخریم؟ کشوری که همسایه آن افغانستان و عراق است و با این وجود امنیت دارد چرا باید دلار هایمان را بدهیم و خودرو وارد کنیم؟ می توانیم در ایران خودرو تولید کنیم. ماشین آلاتی که نمی توانیم تولید کنیم مانند ماشین آلات معدنی باید تعرفه آن صفر شود اما قطع به یقین ماشین سواری را می توانیم تولید کنیم. البته کیفیت باید بالا برود. قیمت هم باید پایین بیاید. مردم حق دارند گلایه داشته باشند. وقتی ترمز یک خودرو نمی گیرد و تلفات جاده ای به وجود می آید همه ما را ناراحت می کند. من اشاره کرد که اول از همه باید کیفیت خودرو های تولیدی داخل بالا برود.

یعنی شما به تولید داخلی خودرو نقد دارید؟

بله. ما عملکرد بد خودروسازان داخلی را تایید نمی کنیم. ما در رابطه با سیاست خودرو سازی حرف می زنیم. 

 

عکس ها: لیلا افشار

3939

 

کد N2412

وبگردی