آفتاب

چراغ سبز سازمان ملل به قطعنامه "حریم خصوصی"

چراغ سبز سازمان ملل به قطعنامه "حریم خصوصی"

ایسنا نوشت:

کمیته حقوق بشر سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه "حق حریم خصوصی" با پشتیبانی آلمان و برزیل را به منظور حمایت از حریم خصوصی افراد در اینترنت در مواجهه با نظارت‌ها و جاسوسی‌های غیرقانونی مورد تصویب قرار دارد.

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، این قطعنامه بیانگر این است که نظارت و رهگیری داده‌ها توسط دولت‌ها و کمپانی‌ها ممکن است نقض یا سوء‌استفاده از حقوق بشر باشد.

آنتونیو دو آگوار، سفیر برزیل در سازمان ملل گفت: این اولین سند و مدرکی است که برای حفاظت از حقوق بشر در فضای مجازی به تصویب رسیده است.

وی افزود: این اولین باری است که چنین قانونی برای حفاظت از حقوق بشر در فضای سایبری به تصویب رسیده و این قطعنامه نگران تاثیرات منفی نظارت بر حریم اینترنتی افراد است به ویژه زمانی که این نظارت با مقیاس وسیعی صورت می‌گیرد.

پیتر ویتینگ، سفیر آلمان در سازمان ملل نیز گفت: آیا حریم خصوصی افراد در فضای مجازی مورد حمایت و حفاظت قرار می‌گیرد و آیا هر چیزی که به صورت تکنولوژیکی باورپذیر و معقول است باید برای آن مجوز صادر شود؟

فرانسه، کره شمالی و روسیه در میان 55 کشوری هستند که از این قطعنامه حمایت کردند. حقیقت این امر که قطعنامه مذکور به اتفاق توسط کمیته حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید به نظر یک تضمین است مبنی بر اینکه این قطعنامه آرای تمام 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل را در دسامبر سال جاری میلادی کسب می‌کند.

برزیل و آلمان اوایل ماه جاری میلادی پیش‌نویس این قطعنامه را به مجمع عمومی سازمان ملل داده و خواستار به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی حق حریم خصوصی شدند.

این قطعنامه در بحبوحه رسوایی جهانی در پی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از اکثر کشورهای جهان و استراق سمع از رهبران خارجی از جمله دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به تصویب رسیده است.

52261

کد N2147

وبگردی