آفتاب
داود اوغلو در نشست خبری مشترک با ظریف:

دوست داریم در کشورهای عربی انتخابات برگزار شود/ به تازگی خاک کربلا را بوسیده ام

دوست داریم در کشورهای عربی انتخابات برگزار شود/ به تازگی خاک کربلا را بوسیده ام

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: برای کمک به کنفرانس ژنو 2 باید کمک کنیم آتش‌بس در حوزه میدانی بوجود بیاید و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که آتش‌بس را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان که بعد از ظهر امروز در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به دیدارهای مشترکی که در طول سه ماه گذشته با ظریف داشته است، گفت: در 17 دسامبر نیز در قونیه به مناسبت سالگرد مولانا در خدمت وزیر امور خارجه خواهیم بود و در ژانویه نیز آقای روحانی به ترکیه سفر می کند و متعاقبا نخست وزیر ترکیه به تهران می آید.

وی ادامه داد: رفت و آمد فشرده ای وجود دارد و ضرورت منطقه ای ایجاب می کند که دو کشور با یکدیگر ارتباط و تبادل نزدیک داشته باشند.

داود اوغلو با اشاره به توافق نامه هسته ای ایران موفقیتی را که ایران در برنامه هسته ای داشته و ما نیز در گذشته تلاش کرده ایم که در این راه کمک کنیم باعث خرسندی است ما به برنامه هسته ای ایران از دو بعد توجه داشته ایم یکی اینکه نمی خواهیم برنامه ایران نظامی باشد و دوم اینکه خوشحالیم تحریم ها در ایران کاهش یابد.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: هرچه تحریم ها کاهش یابد، روابط دو کشور گسترش می یابد.

وی میهمان نوازی در اکو را نیز یک نمونه موفقیت ظریف خواند و بیان کرد: همکاری ها در منطقه و آسیا را توسعه می دهیم و روابط اقتصادی و فرهنگی و سایر امور را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

داود اوغلو با اشاره به ملاقات با مقامات ایرانی گفت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که اقتصادشان مکمل یکدیگر است ما امیدواریم تا سال 2015 سقف روابط به 30 میلیارد دلار و تا سال 2020 به یکصد میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه مسائل منطقه ای را در دستور کار داریم، گفت: شرایط منطقه در دستور کار است و باید یک قدرت بزرگ برای حل مسائل منطقه ایجاد کنیم و راه ها را با درک تفاهم مورد بررسی قرار دهیم.

ثبات در سوریه و لبنان را مورد توجه قرار داده و برای حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و اینکه هر کشوری باید سرنوشت خود را تعیین کند و از بین رفتن فعالیت های تروریستی تلاش کنیم.

داود اوغلو تاکید کرد: اگر ایران و ترکیه با بیان مواضع مشترک حرکت کنند، مخالفان را مایوس خواهند کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال واحد مرکزی خبر در این باره که ترکیه قصد دارد در ماه های آتی سیاست خاورمیانه ای خود را تغییر دهد و مفهوم این تغییر سیاست چیست؟ بیان کرد: زمانیکه تحلیل ها را می شنوم، اصلا درک نمی کنم ترکیه از 10 سال گذشته تاکنون سیاست ثابتی داشته و چهار اصل را در روابط با کشورها مورد توجه قرار داده است. پیوند اقتصادی کشورها با یکدیگر، رفاه و اقتصاد منطقه، حفظ آثار فرهنگی و امنیت مشترک و ثبات منطقه چهار اصل مورد توجه ترکیه بوده است.

وی با بیان اینکه با بعضی کشورهای همسایه تفاوت نظر داشته ایم، گفت: اعتقادات ما تغییری نداشته است، اما تحولات در برخی از کشورهای عربی به وجود آمده که از طریق انتخابات در آن کشورها با فساد مبارزه شده است. تحولات در مصر، سوریه و یمن مورد حمایت ما بوده و از گذشته تاکنون ادامه داشته است و در آینده نیز ادامه دارد و تغییری در سیاست منطقه ای نداشته ایم.

وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: در ماه های اخیر روابط ما با عراق توسعه یافته که مهمترین مساله آن برخی تغییرات خوب در عراق بود و تاکید کردیم حمایت ما از عراق مثل گذشته ادامه دارد، وزیر مجلس ترکیه نیز دیروز در عراق بود و اینگونه روابط تاثیر مستقیم در ثبات منطقه دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه 22 ژانویه کنفرانس ژنو دو برگزار خواهد شد و اینکه آیا در دو ماه آینده خونریزی ها در سوریه ادامه خواهد داشت؟ بیان کرد: تا کنفرانس ژنو دو ماه باقی مانده است نباید منتظر شویم مردم سوریه در این دو ماه وضعیت بدتری داشته باشند.

وی با اشاره به مهاجرت سوری ها به کشورهای همسایه بیان کرد: بیش از دو میلیون مهاجم سوریه وجود دارد و  پنج میلیون نفر نیز کسانی هستند که در داخل سوریه نیاز به کمک دارند و ما نمی‌توانیم تنها ناظر باشیم.

داود اوغلو با تاکید بر اینکه در داخل دمشق تراژدی های انسانی روی می دهد، گفت: کمک انسان‌دوستانه وظیفه همه ما است ایران و ترکیه از طریق هلال احمر و سازمان ملل کمک خواهند کرد و در این مورد وارد بررسی شده ایم که با توجه به نزدیکی زمستان راهکارها را مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: برای کمک به ژنو 2 باید کمک کنیم، در حوزه میدانی در سوریه آتش بس بوجود بیاید و این امر موجب می شود که ژنو 2 موفق باشد از همه طرف ها نیز می خواهیم که آتش بس را رعایت کنند، آنهایی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نیست یک دوره انتقالی در سوریه ایجاد کنند، صلح و ثبات در این کشور ایجاد شده و زمینه موفقیت ژنو 2 فراهم شود ما ضمن تماس برنامه ها را ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که دلیل حمایت ترکیه از مرسی چیست؟ گفت: علت حمایت از مرسی اصول سیاست خارجی است ترکیه هیچگاه از یک گروه و فرقه خاص حمایت نمی‌کرده و از اعتقادات و جایگاه مردمی و خواست مردم حمایت کرده است.

داود اوغلو با بیان اینکه این روش جزو سیاست های خارجی حزب عدالت و توسعه در ترکیه است، گفت: از کودتای نظامی هرگز حمایت نمی کنیم و در هر جای دنیا که اتفاق بیافتد، مخالفت می‌کنیم. مرسی با یک انتخابات آزاد به روی کار آمد، اما سوال این است که چرا زمانی که فردی که با دموکراسی انتخاب شده توسط کودتا برکنار می شود، هیچکس در مقابلش قرار نمی گیرد و متاسفیم که بعضی از کشورها حاضر نیستند واکنش نشان دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: همانطور که در ایران انتخابات عادلانه برگزار و آقای روحانی انتخاب شد دوست داریم در کشورهای عربی نیز با انتخابات، قدرت انتخاب شود و اگر در کشوری رهبری خلاف کرده، مردم تصمیم بگیرند این اصول ما است که از اراده سیاسی ملت ها حمایت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در هفته های اخیر شاهد شدت فرقه‌گرایی در کشورهای منطقه در بین گروه های معارض در سوریه بوده ایم و به سفارت ایران در بیروت نیز حمله شده است، گفت: ما با هر نوع فرقه گرایی سیاسی و فرهنگی مخالفیم، فرهنگ شیعه و سنی از گذشته با درک متقابل یکدیگر و دست در دست هم کار کرده اند.

داود اوغلو افزود: واقعه بیروت را به شدت محکوم کردیم و بلافاصله با آقای ظریف گفتگو کردیم تا هر کاری که لازم است برای همیاری انجام دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: به تازگی در کربلا خاک کربلا را بوسیده ام و دست برادران ایرانی را فشرده ام اهل بیت(ع)  مقدس هستند و ما به آنها احترام می گذاریم باید دست در دست هم در مقابل فتنه ها مقاومت کنیم.

کد N2005

وبگردی