آفتاب
نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت: /کامل/| 124350

آثار مثبت توافقنامه ژنو بسیار فراتر از رقم هشت میلیارد دلار است

آثار مثبت توافقنامه ژنو بسیار فراتر از رقم هشت میلیارد دلار است

انتظار داریم اگر مواردی وجود دارد منتقل شود، رویکرد دولت و اهدافی که مورد نظر است مغایر تلقی است که برخی در تریبون‌ها از آن یاد می‌کنند/ باید به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت کنیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت که آثار مثبت توافقنامه ژنو در طول شش ماه برای اقتصاد ایران، بسیار فراتر از رقم هشت میلیارد دلاری است که به اشتباه برخی رسانه‌ها درخصوص زقم آزادی اموال ایران به نقل از او منتشر کرده بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه امروز(6 آذر) هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز هیئت وزیران، کار خود را تصویب چند موصوع مهم آغاز کرد به همین منظور یکی از مصوبات در خصوص تسریع در تامین کالاهای اساسی بود تا این کالا‌ها سر وقت به دست مردم برسد. و همچنین این مصو به در خصوص پرداخت دمولاژ به کشتی‌هایی بود که کالاهای اساسی را به کشور حمل می‌کند.

وی افزود: اقدام دیگری که به صورت مصوبه ابلاغ خواهد شد تقسیط بدهی‌های معوقه کشاورزان آسیب دیده است که مدت زمان آن نیز تمدید شد. علاوه بر این از دیگر مصوبات امروز پرداخت پنج هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان بود تا بشود به کشاورزانی که در حوادث مختلف اسیب دیده است به نوعی بازپرداخت شود.

نوبخت ادامه داد: همچنین برای جبران خسارت اتش سوزی در امامزاده ابراهیم و هم چنین سیل و زلزله در استان ایلام و سیل در استان یزد، امروز هیئت وزیران مصوب کرد که بمالغی متناسب با خسارت به عنوان تسهیلات و کمک بلا عوض در اختیار اقشار آسیب دیده در ان سه استان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز هیئت دولت آقای ظریف گزارش تشریحی دقیقی در خصوص توافق نامه ژنو ارائه داد، گفت: آثار اقتصادی اجتماعی و سیاسی این توافق نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت همچنین خاطر نشان کرد:ضمن اینکه لازم می‌دانم از اصحاب رسانه در خصوص انعکاس اخبار دولت تشکر کرد اما ممکن است مطلبی صرفاً استماع یک خبرنگار بوده و به شکل مبهم از رسانه‌ها پخش شود و برداشت خود را در آن منعکس کند. طی یکی دو روز اخیر در ارتباط با گزارش آثار مثبت اقتصادی توافقات صورت گرفته مطالبی از سوی من منعکس شد که لازم می‌دانم توضیحاتی را درخصوص آن ارائه دهم.

نوبخت اشاره کرد: بنده گفتم توقف تحریم‌ها آثار مثبتی در اقتصاد ایران خواهد داشت، فایل صوتی و تصویری آن هم این مسئله را مشخص می‌کند که خوشبختانه از صدا و سیما نیز پخش شد، اما خبرنگاری مشخص نبود که از کجا عنوان کرد که ۸ میلیارد دلار توسط آمریکا به ایران بازگردانده می‌شود که خبر در چند رسانه‌ نیز منعکس شد در حالی که این مطلب اصلاً در گزارش من نبود.

وی افزود: البته قطعاً آثار اقتصادی که این توافقات برای ما دارد در ۶ ماه آینده برای اقتصاد ایران فرا‌تر از ۸ میلیارد دلار وارد خواهد کرد و نفی این ۸ میلیارد دلار به معنای نفی آثار گسترده لغو تحریم‌ها نیست.

سخنگوی دولت در ادامه خاطر نشان کرد: امروز ۴ تبصره‌ از بودجه در هیئت وزیران به تصویب رسید که امروز بعدازظهر نیز رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۳ ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود تا اوایل هفته آینده پیش‌نویس لایحه در هیئت وزیران نهایی شده و در وقت معین بتوانیم آن را به مجلس تقدیم کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار است در ادامه کار این دولت گشایشی در فضای سیاسی کشور حاصل شود، گفت: اگر گشایشی باشد به حرف نیست بلکه در عمل باید این گشایش صورت گیرد. با توجه به رویکرد رئیس جمهور و دولت تدبیرو امید در خصوص گشایش فضای سیاسی و فرهنگی متناسب با ارمانهای نظام اقداماتی صورت خواهد گرفت اما باید فرصت دهید تا آثار ان را در جامعه مشاهده کنیم. 

وی در خصوص پیش بینی نرخ تورم و ارز و اعداد و ارقام مربوط به آن در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز گفت: بحث بودجه به عنوان سند مالی منابع و مصارف کشور تعیین می‌شود که باید اعداد و ارقام ان اعلام گردد،اما مهم آثار این منابع در زندگی مردم است، همه این برنامه‌ها که در بودجه به تصویب می‌رسد باید آثار مثبتی در زندگی مردم داشته باشد برای همین در تصویب بودجه سال ۹۳ رشد اقتصادی؛ تورم و اشتغال مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری سناریوی مختلفی برای سال ۹۳ به صورت پیش نویس مطرح کرده است که هیئت وزیران به تناسب آثاری که در زندگی مردم خواهد داشت گزینه لازم را انتخاب می‌کنند به محض اینکه اعدادو ارقام به شکل نهایی به تصویب جلسه هیئت وزیران رسد آن را به شما گزارش خواهم داد. 

در ادامه خبرنگاری از عدم تزریق ارز به بازار توسط بانک مرکزی پرسید که نوبخت ضمن تکذیب این موضوع گفت: بانک مرکزی برای توقف کاهش نر خ ارز چنین اقدامی را انجام نداده است. ما از اینکه ارز نرخ واقعی داشته باشد استقبال می‌کنیم رویکرد ما در سال ۹۳ و حتی در ماههای باقی مانده سال ۹۲ این است که به سوی نرح یکسان حرکت کنیم. 

وی افزود: با عنایت به اینکه در ماههای آینده مبالغ قابل تصرف ارزی برای اقتصاد کشور فراهم خواهد شد پیش بینی ما این است که اعداد و ارقام واقع بینانه باشد تا باعث خوشحالی مردم شویم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص عذرخواهی معاون اول رئیس جمهور در خصوص کوچک شدن سفره‌های مردم گفت: نه تنها همکار من آقای جهانگیری بلکه همه ما از اینکه نرخ تورم به قدری بالاست که نتوانسته‌ایم حقوق مردم را افزایش دهیم عذر خواهی می‌کنیم اما همه تلاش دولت این است گه بتواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد برای همین بین گزینه‌های مختلف گزینه‌هایی انتخاب شد که نرخ تورم کمتری داشته باشد و قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

وی ادامه داد: باید پذیرفت که آثار این برنامه‌ها به یک باره ظاهر نمی‌شود اما به تدریج اثر گذار است کاهش نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه نشان می‌دهد که در جهت افزایش قدرت خرید مردم تلاش می‌شود. شرافت و رضایت کار اعضای دولت این است که لبخند رضایت را بر لبان مردم مشاهده کنیم که همه ما نیز بر همین مورد تلاش می‌کنیم.

خبرنگار دیگری از نوبخت پرسید که دولت طی صد روز چه اقداماتی در خصوص اقتصاد غیر نفنی داشته است که وی پاسخ داد:‌‌ همان طور که رئیس جمهور در مصاحبه خود گفت فرصتی که در اختیار وی بود محدود بود، بنابراین ایشان تنها به نکات کلی اکتفا کرد. و هر یک از وزراء و معاونین آن‌ها در فرصت مناسب موارد تفصیلی را از طریق صدا و سیما و رسانه‌های نوشتاری ظرف روزهای آینده اعلام خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که منابع حاصل از لغو تحریم‌ها در کجا استفاده خواهد شد، گفت: اداره کشور در شرایط تحریم بسیار مهم است بنابراین باید با تدبیر کشور را اداره کنیم مهم این است که اگر گشایشی از منابع ارزی و ریالی صورت گیرد به چه ترتیب از آن استفاده کنیم طی سالهای گذشته با منابع ارزی فراوانی که داشتیم اما رشد اقتصادی منفی بود. و این نشان داد که استفاده بهنیه از منابع ارزی نشده است. بنابراین برای استفاده مناسب از منابعی که در اقتصاد وارد می‌شود برنامه ریزی می‌کنیم تا جبران مضایق گذشته و ر شد اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

نوبخت ضمن عدم تایید هشت میلیارد دلار به عنوان مبلغی که از سوی آمریکا به ایران باز گردانده می‌شود، گفت: اجازه بدهید در فرصت مناسب پس از جمع بندی دقیق در صورت اعداد و ارقام مشخص به شکل مستند صحبت کنیم اما بار دیگر تاکید می‌کنم که قطعا منابع وارد شده به اقتصاد ایران طی ۶ ماه آینده فرا‌تر از هشت میلیارد دلار است.

خبرنگاری با اشاره به اظهارت خطیب موقت جمعه تهران در هفته گذشته در خصوص اخراج نیروهای انقلابی از وزراتخانه‌ها پرسید كه نوبخت گفت: تربیون نماز جمعه تربیون مقدس و معتبری است و ما همیشه از بیانات ائمه جمعه در خطبه‌ها استفاده کرده و راهنمایی می‌گیریم مطالبی از مجاری مختلف به اطلاع ائمه جمعه می‌رسد که انتظار به حق این است که قبل از اعلام از تریبون‌های رسمی این مسئله احراز شود که آنچه گزارش شده دقیق است یا خیر،چرا که ممکن است به طور مثال در اداره‌ای مشکلی پیش آید و آن را به عنوان رفتار عمومی در گزارش خود تسری دهند.

وی افزود: اگر موارد خاصی در این خصوص باشد در دولت توسط دستگاههای تحت نظارت رسیدگی می‌کنیم اعتقاد ما و همکارانمان در دولت بر این است که انچه رخ می‌دهد باید در چهارچوب قانون و با حداقل تغییرات باشد که این گونه نیز هست و انتظار داریم اگر مواردی وجود دارد منتقل شود، رویکرد دولت و اهداف که مورد نظر است مغایر تلقی است که برخی در تریبون‌ها از آن یاد می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات جهانگیری مبنی بر ارائه گزارش دولت در مورد تغییر تحولات صورت گرفته نیز گفت: قطعا وقتی این گزارش آماده شود آن را به اطلاع شما می‌رسانم.

سخنگوی دولت در خصوص لغو مصوبه دولت در خصوص ساعات کاری ادارات و مراکز نظامی توسط رئیس مجلس نیز گفت تاکنون در هیات وزیران چنین چیزی منعکس نشده است و من آن را از شما شنیده‌ام در صورتی که مسئله‌ای در این مورد باشد اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درخصوص توجه به بحث فرهنگ در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۳ نیز گفت: درخصوص بحث بخشهای فر هنگی دو مسئله وجود دارد یکی فرهنگ در خصوص سیاست‌های فرهنگی یا در خصوص منابع مالی که در اختیار دستگاههای فرهنگی قرار می‌گیرد. ما انتظار داریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فر هنگی گزارش خود را‌‌ همان طور که رئیس جمهور اعلام کرد به شکل تفصیلی ارائه کنند و در مورد سیاست‌های فرهنگی طی صد روزه جامعه گزارش دهند.

نوبخت افزود: منابعی که به شکل کمی در بودجه سال ۹۳ به مباحث فرهنگی ا ختصاص داده شده است پس از اتمام لایحه گزارش می‌کنیم همچنین به دلیل اینکه معاونت برنامه ریزی و نظات راهبردی رئیس جمهور مسئول تهیه لایحه بودحه سال ۹۳ است با کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای داشتم تا با توجه به تاکید و نوع نگاه رهبری به مسئله فر هنگ در سال ۹۳ در تصویب اعتبارات توجه بیشتری صورت گیرد.

در ادامه خبرنگاری از اظهارات شریعتمداری درخصوص آغاز سفرهای استانی دو هفته پس از عاشورا و آغاز پرواز مستقیم به امریکا از عید پرسید که نوبخت گفت: هر دو مورد را پس از قطعی شدن به شما گزارش خواهیم کرد.

کد N1920

وبگردی