آفتاب
ظریف در پاسخ به نمایندگان مجلس:

مذاکره با آمریکا صرفا در حوزه هسته ای است/ نمی توانم اقداماتی که در گذشته شده است را بازگردانم

مذاکره با آمریکا صرفا در حوزه هسته ای است/ نمی توانم اقداماتی که در گذشته شده است را بازگردانم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات ما با آمریکا صرفا در حوزه هسته ای است و لاغیر. در هیچ موضوع دیگری مذاکره نکرده ایم و لذا توقع نداریم که با آنها در مورد تحریم هایی که در مورد سایر موضوعات گذاشته اند، بحث کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به اظهارنظرهای نمایندگان گفت: هنوز هم اعلام می کنم که مردم ایران یک آزمون و یک فرصت به جهان غرب داده اند که یکبار دیگر از بزرگواری این ملت استفاده کرده، فرصت را غنیمت بشمارند و گذشته خود را جبران کنند تا بتوانند لااقل قدری از اعتماد از دست رفته را بدست آورند.

وی با بیان اینکه این موضع صریح ما است، تصریح کرد: اعتماد نداریم و اقدامات آنها بر بی اعتمادی ما در بسیاری از موارد افزوده است و این باید نگرانی آنها باشد که اعتماد مردم ایران را جلب بکنند.

ظریف گفت: نکته دیگر این است که همانطور که بارها گفته ایم و مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند، مذاکرات ما با آمریکا صرفا در حوزه هسته ای است و لاغیر. در هیچ موضوع دیگری مذاکره نکرده ایم و لذا توقع نداریم که با آنها در مورد تحریم هایی که در مورد سایر موضوعات گذاشته اند، بحث کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: لاطاعلات خانم شرمن و غیره را بیان کردن در صورتیکه معلوم است ما راجع به تروریسم و حقوق بشر با آمریکا بحثی نداریم، اصلا لازم نیست. اما این را بگویم که آمریکا 35 سال است که علیه ایران تحریم را انجام می دهد آنچه باعث شده این تحریم ها بتواند بر ملت ما فشار بیاورد که ملت ما با مقاومت خود ابزاری در اختیار ما قرار داد که بتوانیم در مقابل آمریکا با عزت بایستیم همین تحریم های هسته ای است که بر تحریم های شورای امنیت بار شده است.

وی گفت: من به شما اطمینان می دهم که زمانی که تحریم های شورای امنیت فرو بریزد، تمام تحریم‌های دیگر آمریکا جز تکه پاره ای از کاغذ نخواهد بود. کمااینکه در 35 سال گذشته این تحریم ها را اعمال کردند اما در این اعلامیه قبول کرده اند که هرچه تحریم هسته ای است بردارند.

ظریف افزود: ما تنها در حوزه هسته ای مذاکره کرده ایم چطور می شود وقتی در حوزه هسته ای مذاکره می کنیم پاسخش را در حقوق بشر و تروریسم بگیریم. ما که همه این تحریم ها را نامشروع می‌دانیم اما پاسخ مذاکره هسته ای تحریم هسته ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: اصل تحریم ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه هسته ای است و ما مذاکره دیگری با آمریکا نداریم.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان در مورد محدودیت ها و اینکه پول های ما را نگه داشته اند، سوال کرده اند، گفت: ما از امروز مذاکره می کنیم، من نمی توانم اقداماتی را که در گذشته شده است، بازگردانم، گرچه وقتی دیوار تحریم ها شکست، همه چیز بازمی گردد.

ظریف ادامه داد: شما اکنون به فضای دنیا نگاه کنید، شرکت هایی که جواب تلفن طرف های ایرانی را نمی دادند امروز خودشان تماس می گیرند که ما می خواهیم با شما ارتباط برقرار کنیم. کشورهایی که حاضر نبودند تلفنی با وزیر خارجه شما صحبت کنند در صف ایستاده اند تا دعوت کنند ما به آنجا برویم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: این شرایط را عوض می کند، فضای جهانی را تغییر می دهد. اسرائیل، رژیم صهیونیستی و نتانیاهو که این میزان دست و پا می زند برای اینکه این برنامه را بهم بزند، بخاطر نگرانی است. آنها میلیاردها دلار هزینه کرده اند که همانطور که آقای حدادعادل گفته اند از ایران یک چهره غلطی بسازند و این چهره با یک حرکت فرو ریخته است نگرانی رژیم صهیونیستی نیز از این است.

وی گفت: بار دیگر از دوستان تشکر می کنم، از دو دقیقه ای که به آقای حسینیان داده بودم نیز استفاده نمی کنم که بدانید به قولم پایبندم، از حمایت مجلس شورای اسلامی محترم و اینکه مجلس با چشم باز موضوع را دنبال می کند، تشکر می کنم و عرایضم را با یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، بسیج و شهدای بزرگوار هسته ای که همه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی که بزرگترین دستاورد نظام استقلال و آزادی است، گرامی بدارم.

کد N1627

وبگردی