آفتاب
زاکانی :

چرخش همزمان چرخ اقتصاد و چرخ هسته ای مواجهه غیر تخصصی است/ نمی شود ان پی تی را بپذیریم اما از حقوق آن بهره مند نشویم

چرخش همزمان چرخ اقتصاد و چرخ هسته ای مواجهه غیر تخصصی است/ نمی شود ان پی تی را بپذیریم اما از حقوق آن بهره مند نشویم

نماینده مردم تهران گفت: برخی بزرگان و عزیزان می گویند هم چرخ هسته ای باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد، این مواجهه غیرتخصصی است و ممکن است به ظاهر خوب باشد اما آینده این کشور در گرو موضوع هسته ای است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش وزیر امورخارجه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده و ظریف، اظهار داشت: در این بیانیه ما یکی از نقاط حساس تاریخی مان را طی می کنیم و نقاط مثبت و منفی نیز در این بیانیه وجود دارد، آنچه که برای ما مهم است دستیابی به حقوق کامل خودمان و دستیابی به استقلال و حفظ عزت ملتمان است.

وی گفت: نمی شود که آمریکایی ها بیانیه کاخ سفید بدهند و دوگانگی عمل گذشته خودشان را در قول کذب امروز خودشان تکرار کنند، ما باید محروم شویم از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای و غده سرطانی منطقه بتواند از بمب هسته ای استفاده کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان افزود: آمریکایی ها باید این دوگانگی را جواب دهند و امروز باید بگویند که این بیانیه مشترک را قبول دارند یا حرف ها و گزافه گویی هایی که کاخ سفید و سران ایادی غرب مطرح می کنند؟

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: حق بهره مندی از انرژی هسته ای برای همه کشورهایی که ان پی تی را پذیرفته اند وجود دارد و نمی شود که ما در چارچوب ان پی تی مسئولیت بپذیریم اما از حقوق و مواهب آن بهره مند نشویم، امکان ندارد که در چارچوب نظام جهانی، اگر نظام عادلانه ای باشد یک دوگانگی برخورد را پذیرفت، مگر می شود در این چارچوب مسئولیت های سنگینی را پذیرفت که ما می پذیریم اما حقوق مسلم آن را نادیده بگیریم، الا در قانون جنگل آمریکایی و فشارهایی که نظام سلطه برای تضییع حقوق ملت ها در جهان حاکم کرده است.

زاکانی گفت: اساس انقلاب ما نفی این نظام سلطه است، ما امروز بر اساس همین قطب بندی مفتخریم که نظام اسلامی از حقوق برابر و در موازنه در این مذاکره دو طرفه برخوردار است با این عنوان که قدرت های هسته ای جهان از سر استیصال در مقابل ما نشست نه از موضع قدرت، موضع قدرت آن ها محرومیت ماست، موضع قدرت آن ها نبود و نیستی ماست اما امروز آمریکا به دلیل تزلزل داخلی اش و افول منطقه ای و جهانی خودش که همین شکست سوریه نمونه عینی آن است و همچنین ناکارآمد بودن تحریم ها در مقابل ما نشسته و کرنش می کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان گفت: آمریکا دیگر امروز حرف زیاده خواهی ندارد و این باید مشخص باشد که ما در این مسیر تا آخر بر اساس توانمندی های خودمان باید روی پایمان بایستیم.

نماینده مردم تهران گفت: برخی بزرگان و عزیزان می گویند هم چرخ هسته ای باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد، این مواجه غیرتخصصی است و ممکن است به ظاهر خوب باشد اما آینده این کشور در گرو موضوع هسته ای است.

زاکانی گفت: ما امروز به تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد داریم اما نسبت به دشمن بدبین هستیم و هنوز دشمنی که امضای پای بیانیه اش خشک نشده، اگر امضایی کرده که نکرده در مقام عمل آن را نفی می کند، چه امیدی به آینده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان در پایان افزود: انرژی هسته ای حقی نیست که آن ها به ما بدهند. ما خودمان آن را کسب کردیم و در سقف خواسته های خودمان مطالبه می کنیم، ما به سمت بمب هسته ای به عنوان خط قرمزی که اسلام برای ما گذاشته و مقام معظم رهبری تاکید کردند نخواهیم رفت اما آنچه که مطالبه می کنیم بهره مندی هسته ای از تمام مواهب انرژی هسته ای است. 

کد N1215

وبگردی