آفتاب
با تصویب مجلس/

رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه مبازره با قاچاق کالا/تعیین محل تامین اعتبار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی هوشمند

رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه مبازره با قاچاق کالا/تعیین محل تامین اعتبار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی هوشمند

نمایندگان با تصویب اصلاحات لایحه مبارزه با قاچاق کالا، محل تامین اعتبار ایجاد سامانه الکترونیکی هوشمند در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز میزان فوق‌العاده ویژه قضات شعب سازمان تعزیرات حکومتی را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از سوی شورای نگهبان به منظور اصلاح، برخی ایرادات را برطرف کردند.

بر اساس ماده 3 مکرر دو این لایحه، دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام‌مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس جمهور سامانه های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز، جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه اندازی نماید.

بر اساس اصلاحیه ای که از سوی کمیسیون اقتصادی به منظور تامین محل تامین اعتبار این بخش از لایحه صورت گرفته است، هزینه های اجرای حکم موضوع این ماده که در بودجه سالانه پیش بینی می شود، از محل درآمدهای این قانون تامین و مطابق آئین نامه ای که به پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت دادگستری تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد به مصرف خواهد رسید.

الحاق این تبصره به عنوان تبصره 4 به ماده 3 مکرر دو با 137 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

همچنین بر اساس ماده 9 این لایحه میزان فوق العاده ویژه رئیس و اعضای شعب سازمان تعزیرات حکومتی معادل (80 درصد) فوق العاده ویژه مستمر قضات در گروه های یک تا هشت قضایی تعیین می گردد. نحوه پرداخت و نیز جذب و انتصاب روسا و اعضا مطابق آئین نامه ای است که به پیشنهاد وزیر دادگستری صرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، با اصلاحیه صورت گرفته در این لایحه تامین اعتبار به منظور اجرای حکم موضوع این بند نیز از محل تبصره 4 که در بودجه سالانه پیش بینی می شود از محل درآمدهای این قانون تامین و مطابق آئین‌نامه‌ای که پیشنهاد ستاد و وزارت دادگستری تهیه شده و به تصویب هیات وزیران می رسد، به مصرف خواهد رسید. این پیشنهاد نیز با 124 رأی موافق، 12 رأی مخالف، 9 رأی ممتنع از 199 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

به گزارش مهر، در جریان بررسی اصلاحات انجام شده در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن علنی مجلس برخی ایرادات عبارتی در بندهای تبصره سه، ماده 19 مکرر یک، ماده 19 مکرر دو، تبصره چهار ماده 48، ماده 49، ماده 53، ماده 54، تبصره یک ماده 55، ماده 56 و ماده 64 رفع شد تا نظر شورای نگهبان تامین شود.

کد N35

وبگردی