آفتاب

انواع سیم بکسل آسانسوری و مصارف سیم بکسل در آسانسور

انواع سیم بکسل آسانسوری و مصارف سیم بکسل در آسانسور

بطور کلی تمامی صنایع سبک و سنگین به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مصرف کننده سیم بکسل ها هستند. چه در لیفتینگ و جابجایی بار های صنعتی و چه برای اتصاالت مختلف و حتی در سازه های ساختمانی، پل ها، سد ها و نیروگاه ها انواع مختلفی سیم بکسل استفاده می شود.

سیم بکسل یا طناب فولادی که در زبان انگلیسی Steel wire rope خوانده می شود یک سازه مکانیکی از جنس فلزی می باشد که با آلیاژ های مختلف و از جنس فلزات مختلفی تولید می شود. سایز ها، ساختار ها و دسته بندی های بسیار متنوعی برای طناب های فولادی می توان قائل بود که هر یک مشخصات مکانیکی ویژه خود را دارند. مصرف سیم بکسل ها به اندازه ای انبوه می باشد که برخی از شهرک های صنعتی در دنیا بالاخص در چین تنها به تولید انبوه سیم بکسل مباردت دارد.
بطور کلی تمامی صنایع سبک و سنگین به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مصرف کننده سیم بکسل ها هستند. چه در لیفتینگ و جابجایی بار های صنعتی و چه برای اتصاالت مختلف و حتی در سازه های ساختمانی، پل ها، سد ها و نیروگاه ها انواع مختلفی سیم بکسل استفاده می شود. حتی از گونه ای سیم بکسل به هم تنیده تک استرندی که به آن سیم مهاری گفته می شود برای تعلیق وزن زیاد پل ها و دکل ها نیز استفاده می شود. مفتول سیم بکسل مهاری اغلب با انعطاف بسیار کمی تولید می شود و از تعداد کمی مفتول استفاده می شود که بصورت گالوانیزه گرم دارای بیشترین میزان کاربری است. صنایع آسانسور سازی یکی از مصرف کنندگان عمده سیم بکسل ها در دنیاد محسوب می شوند و از دو نوع سیم بکسل که به تشریح در زیر بیان می کنیم در اتصالات خود استفاده می کنند.

سیم بکسل مصرفی در صنایع آسانسور


آسانسور ها مصرف کننده سیم بکسل از جنس فولادی هستند. هر چند در گرید های مختلف اما تمامی بافت های سیم بکسل مورد استفاده در صنعت آسانسور متریال فولادی دارند. سایز های مختلفی از سیم بکسل بسته به میزان باری که حمل می کند و وزن کابین آسانسور می توان استفاده نمود و اغلب از سایز های 8 میلیمتر، 10 میلیمتر، 11، 12 و 13 میلیمتر در اتصالات آسانسور ها استفاده می شود. دو ساختار پر استفاده از سیم بکسل در آسانسور ها به قرار زیر هستند.

1. سیم بکسل اتصال کابین آسانسور که به نام سیم بکسل آسانسوری شناخته شده و در زبان انگلیسی Elevator Rope خوانده می شود. این طناب فولادی هم بصورت مغز کنفی و هم بصورت مغز فولادی مورد استفاده قرار می گیرد و نوع بافت آن از نوع سیل SEALE است یعنی قطر مفتول های بکار رفته در هر استرند مانند بافت استاندارد یکسان نیست. این امر سبب انعطاف بالای سیم بکسل نیز می شود. ساختار سیم بکسل آسانسوری متشکل از 8 استرند و 19 مفتول در هر استرند است.
2. سیم بکسل گاورنر آسانسور که در مبان تمامی بافت ها و ساختار های سیم بکسل کم قدرت ترین بافت بوده و دارای حداقل ضخامت لایه فولادی در سطح مقطع می باشد و به هیچ عنوان برای اهداف لیفتینگ قابل استفاده نیست. ساختار سیم بکسل گاورنر آسانسور 6 استرندی می باشد و علاوه بر مغزی این سیم بکسل که کاملا کنفی است مغزی هر استرند نیز بصورت جداگانه از الیاف کنف تشکیل شده و ساختار 6X12+7FC را داشته و هفت لا کنف نامیده می شود. وزن پایین در واحد طول و قیمت پایین از دیگر ویژگی های این سیم بکسل ها می باشد.

انتخاب میان سیم بکسل با مغزی کنفی و یا فولادی نیاز به شناخت مکانیک و کارکرد کابل آسانسور ها داشته و با در نظر گرفتن مقاومت کششی و تفاوت هایی که دو ساختار با یکدیگر دارند و همچنین مقایسه انعطاف و سایش لایه های میانی سیم بکسل ها صورت می پذیرد. برای درام های کوچکتر که قطر کمتری دارند پیشنها به استفاده از سایز 8 سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی و برای قطر های بالاتر سیم بکسل مغز کنفی نیز می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

سیم بکسل آسانسور چه مشخصات مکانیکی دارد


سیم بکسل مورد استفاده در صنعت آسانسور را می توان هم بصورت گالوانیزه سرد به رنگ نقره ای و هم بصورت روغن اندود شده به رنگ زرد مایل به طلایی تهیه نمود. هر دو نوع سیم بکسل دارای قابلیت هایی برای مقابله با خوردگی و اکسید شدگی ناشی از رطوبت و آب دارند. آبکاری گالوانیزه سرد سیم بکسل آسانسوری که لایه ای بسیار نازک از زینک بر روی سطح مفتول های استرند ها قرار می دهد هزینه بیشتری داشته و مقاومت مناسب تری را نیز نسبت به سیم بکسل روغن کاری شده دارد و طبیعتا قیمت بالاتری نیز دارد.
سیم بکسل آسانسور در گرید های مختلفی از آلیاژ فولادی تولید می شود که اغلب در رده سیم بکسل های حفاری و جرثقیل با کاربری معمولی و پایین تر از گرید سیم بکسل های نتاب می باشد. پر مصرف ترین تنسایل که یک مشخصه مکانیکی مجزا از سایز سیم بکسل است ( در صورت استفاده از متریال برابر تنسایل در تمام قطر ها مقدار ثابت خود را دارد) برای سیم بکسل های آسانسوری در حالت کاربری متوسط 1770 N/mm2 می باشد. این رقم قابلیت ارتقا نیز دارد و می تواند مقدار عددی 1960 را نیز داشته باشد اما لازم به ذکر است بالا بردن تنسایل سیم بکسل ها هر چند مقاومت کششی آنها را اقزایش می دهد اما سبب تردتر شدن و کاهش میزان انعطاف آنها نیز می شود.

هر چند امروزه با بهبود فناوری تولید حتی سیم بکسل آسانسور تولید چین نیز دارای استاندارد های بالایی می باشد و کاربری مناسبی را فراهم می آورد اما همچنان سیم بکسل های آسانسوری تولیدی شرکت های آلمانی مانند گوستاولف آلمان، شرکت های کره ای مانند کیسوایر کره و حتی تولیدی کشور هند مانند یوشا-مارتین که یک برند هنی - انگلیسی می باشد درای مرغوبیت هایی هستند. برخی از تولید کنندگان سیم بکسل در دنیا مانند کاسار نمونه هایی از طناب فولادی تولید می کنند که در قطر برابر تا چند برابر قابلیت کششی و سایشی داشته و با پیش وند Ultra یا فوق و فرارتر نام گذاری شده اند.




کد N2410149

وبگردی