آفتاب

خسارت به تئاتر و تماشاخانه‌ های خصوصی ادامه‌ دار است

خسارت به تئاتر و تماشاخانه‌ های خصوصی ادامه‌ دار است

رئیس انجمن تماشاخانه‌های خصوصی با اشاره به تعطیلی تماشاخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: تمدید نشدن تعطیلی‌ها هم از خسارت به گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی کم نمی‌کند.

ایرنا: هفته اخیر طبق ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شیوع کرونا بخش های هنری و سینمایی تعطیل شدند تا از ابتلای بیشتر شهروندان جلوگیری شود.


این تصمیم در حالی اتخاذ شد که پیشتر بلیت های سینما، تئاتر و کنسرت پیش فروش شده بود اما به دلیل جمعی بودن هر کدام از این بخش های فرهنگی و هنری تعطیلی باید انجام می شد.


در همین راستا تماشاخانه های خصوصی نیز با وجود تمام مشکلات مالی و اقتصادی موجود در عرصه تئاتر مجبور به بستن درب سالن های خود شدند.


شاهین چگینی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عصر دیروز به همراه مدیران تماشاخانه های خصوصی جلسه ای با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی داشتیم تا در مورد وضعیت پیش آمده تصمیم گیری شود.


وی با بیان اینکه تعطیلی عرصه هنرهای نمایشی تاثیر مستقیمی بر گروه ها و سالن ها دارد خاطرنشان کرد: نکات مختلفی در این جلسه مطرح و پیشنهاداتی نیز برای کاهش و جلوگیری از خسارت و آسیب ها ارائه شد اما تمام این موارد را به زمان پایان تعطیلی ها موکول کردیم زیرا در گام نخست باید میزان گستردگی تعطیلات مشخص شود که ادامه پیدا می کند یا خیر.


مدیر تماشاخانه استاد جمشید مشایخی تاکید کرد: در این جلسه مطرح شد که امکان دارد از روز شنبه بخش محدودی از عرصه فرهنگ و هنر اجازه فعالیت با رعایت بسیار نکات بهداشتی پیدا کنند اما ممکن است این اتفاق رخ ندهد در هر دو صورت راهکارهای جداگانه ای وجود دارد که بعد از مشخص شدن آن به نتیجه خواهیم رسید.


وی با اشاره به اینکه مدیرکل هنرهای نمایشی قول مساعد برای حمایت از تماشاخانه های خصوصی را داد تا از آسیب بیشتر به این بخش جلوگیری شود تصریح کرد: تعطیلی در وضعیت کنونی منطقی و اجتناب ناپذیر است اما نحوه برخورد با آن و چگونگی راهکار به زمان دیگری موکول می شود که اطلاعات کافی در این زمینه وجود داشته باشد به همین دلیل باید منتظر پایان این شرایط باشیم.


وی با اشاره به اینکه تمدید تعطیلات شرایط را پیچیده تر و سخت تر می کند خاطرنشان کرد: اگر از روز شنبه فعالیت های فرهنگی و هنری از سر گرفته شود نیز امکان ادامه خسارت در حوزه تئاتر وجود دارد زیرا احتمالِ نداشتن تماشاگر را نیز باید در نظر گرفت و یا گروه تمایل به اجرا نداشته باشد وضعیت فعلی طبیعی نیست که بتوانیم آن را پیش بینی کنیم یا خسارات را دقیق تعیین کنیم.


به گفته وی، امکان تمدید اجراها یا موکول کردن آن به بعد از آغاز سال نو نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت زیرا ممکن است گروه های نمایشی امکان اجرا در تاریخ جدید را نداشته باشند به همین دلیل در شکل معضل به وجود آمده تغییری ایجاد نمی شود.


چگینی با بیان اینکه این خسارات و آسیب ها تنها مربوط به تماشاخانه ها نیست و گروه های نمایشی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد اظهار داشت: با وجود قول حمایت از سوی اداره کل هنرهای نمایشی تصمیم گیری درباره میزان، نحوه و زمان آن به بعد از برنامه تعطیلات موکول شده است.


پیش از این نیز در پی اتفاقات قطعی اینترنت در آبان ماه گذشته بلیت فروشی نمایش ها با مشکلات فراوانی مواجه شد و تماشاخانه های خصوصی و گروه اجرایی ضررهایی را متحمل شدند.


از شامگاه شنبه سوم اسفندماه با وجود بلیت فروشی های صورت گرفته سینما، تئاتر و کنسرت های موسیقی، تعطیل شدند اما عرصه هنرهای نمایشی به دلیل شرایط حاکم اقتصادی بر تماشاخانه های خصوصی و پویا بودن اجرای نمایش ها بیش از سایر حوزه های فرهنگی و هنری ضررهایی را متحمل خواهد شد.


بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا امروز (سه شنبه) باعث فوت ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.


رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد که تاکنون ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.


این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.
کد N2347390

وبگردی