آفتاب

3 سال پس از پلاسکو؛ تجهیزات به‌روز شده اما با نقطه آرمانی فاصله داریم

3 سال پس از پلاسکو؛ تجهیزات به‌روز شده اما با نقطه آرمانی فاصله داریم

هر چند به زعم همه مسؤولان تجهیزات سازمان آتش‌نشانی به‌روز شده و شرایط امروز با زمان بروز حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست اما هم‌چنان با نقطه آرمانی فاصله داشته و نباید از ضرورت توجه به پیش‌گیری از وقوع حوادث غافل شد.

خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: 30 دی ماه سال 1395 بود که حوالی ساعت 8:30 دقیقه صبح در طبقه نهم ساختمان پلاسکو آتش سوزی یک مغازه پوشاک آغاز شد.


آتش به دلیل اجناس موجود در مغازه ها و نوع چیدمان و جنس آنها به سرعت گسترش پیدا کرد و از طبقه نهم به طبقات بالاتر زبانه کشید و در چشم بهم زدنی آتش سوزی در این ساختمان به یک بحران تبدیل شد.


بیش از دو ساعت و سی دقیقه تلاش آتش نشانان برای خاموش کردن این آتش سرکش بی نتیجه ماند تا اینکه ساختمان پلاسکو با همه خاطراتش فروریخت اما این پایان کار نبود زیرا پیش از فروریختن ساختمان 16 آتش نشان در اخل ساختمان مانده و به زیر آوار مدفون شدند.


هشت روز از فروریختن ساختمان پلاسکو گذشت تا اینکه پیکر بی جان آتش نشانان یک به یک از زیر آوار بیرون کشیده شد و به این ترتیب بسته شدن دفتر عمر 16 آتش نشان قطعی شد.


بسیاری از افراد و صاحب نظران در برهه‌های مختلف و پس از این حادثه مدعی شدند که تجهیزات سازمان آتش نشانی برای مقابله با این آتش سوزی کافی و مناسب نبوده است و همین امر باعث شد تا آتش نشانان در مهار آتش موفق نباشند.


گزارش ملی پلاسکو آماده شد


اما و اگر ها درباره علت وقوع حادثه پلاسکو و همچنین میزان قصور و تقصیرها ادامه داشت تا اینکه در تیرماه امسال گزارش ملی حادثه پلاسکو به شهرداری ترهان ارائه شد.


پیروز حناچی با بیان اینکه پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد، گفت: اما فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی های تهران است.


وی ادامه داد: خوشبختانه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز(18 تیرماه سال 98) به دست ما رسید.


شهردار تهران گفت: در چنین گزارشی ممکن است دستگاه‌های مسئول به راحتی نقش خود را نپذیرند یا این‌که دستگاه مخاطب اساسا نمی‌تواند یک گزارش بی‌طرف تدوین کند. اما دولت یک مبنای خوب گذاشت؛ این که برای تهیه و تدوین چنین گزارشی، یک مجموعه کاملا بی‌طرف و متخصص تشکیل شود. این یک اقدام منحصربه‌فرد بود.


تجهیزات آتش نشانی بروز شده است


اما حالا پس از گذشت سه سال از حادثه پلاسکو یکی از موضوعات مهم این است که آیا امروز سازمان آتش نشانی از نظر تجهیزات فنی در جایگاه قابل قبوی قرار دارد یا خیر.


زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسون خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: ما در حالی سومین سالگرد حادثه غمبار پلاسکو را گرامی می داریم که خوشبختانه سازمان آتش نشانی شهر تهران در این سه سال اخیر از لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده است


وی ادامه داد: امروز تجهیزات خوبی در اختیار سازمان آتش نشانی شهر تهران است و ایستگاه های مناسب تری را از نظر پراکنش دارد و در برنامه پنج ساله شهرداری تهران به این موضوع توجه ویژه شده است.


نوری گفت: امروز سازمان آتش نشانی به نسبت گذشته وضعیت بهتری را دارد اما از آنجایی که این سازمان بسیار پرکار است باید مرتباً این تجهیزات و وسایل بروزرسانی و تجهیز و تعمیر شود تا بتواند در موقع وقوع حوادث خدمت رسانی بهتری داشته باشد.


پایش ساختمان های پرخطر و سامانه برخط اعلام مشکلات


عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای سازمان آتش نشانی شهر تهران بحث پایش ساختمان‌هایی است که از نظر ایمنی ضریب ریسک بالایی دارند.


وی ادامه داد: در جلسات گذشته شورای شهر تهران مصوبه ای به تصویب رسید که براساس آن سامانه برخط پایش ساختمانهای شهر تهران از لحاظ ایمنی ایجاد شده و اطلاعات موجود ساختمان‌های شهر تهران وارد این سامانه خواهد شد و سازمان آتش نشانی با وقوع حوادث می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

نوری گفت: به این ترتیب نقشه و موقعیت ساختمان و نوع سازه و اطلاعات مورد نیاز در لحظه به دست آتش نشانان رسیده تا ارائه خدمات و مدیریت حادثه بهتر از قبل انجام شود.


رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: در همین راستا تا کنون 34 هزار ساختمان پایش شده است که اینها نا ایمن است بخشی تجاری و مسکونی و بخشی حتی ساختمانهای در اختیار شهرداری تهران هستند.


وی ادامه داد: یک نکته‌ای در ساختمان های بلند مرتبه وجود دارد انهایی که جدید ساخته شده اند عموما ایمن بوده و مشکل حادی در آنها وجود ندارد اما ساختمانهای فرسوده ای وجود دارد که آتش نشانی به آنها اخطارهایی می‌دهد.


همراهی خوب قوه قضاییه برای پلمب ساختمان های پرخطر


نوری گفت: در این حوزه اگر مالکان به اخظارهای سازمان آتش نشانی توجه نکنند مرجع قضایی ورود کرده تا دستور العمل و تذکر سازمان آتش نشانی اجرایی شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این است که بسیاری از حوادث طبق گزارشات مربوط به ساختمان‌های زیر 6 طبقه است و فراوانی حریق و حوادث در ساختمان‌های زیر شش طبقه رخ می‌دهد در صورتی که عامه مردم تصور دیگری دارند.


وی افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که عموما این ساختمانها قدیمی و فرسوده هستند و در آنها استانداردهای لازم رعایت نشده است اما به هر حال کاری که در حال انجام است پایش مستمر ساختمان ها است و اگر ساختمانها نا ایمن باشند اخطار داده و سپس دستورالعمل های لازم را می‌دهد.

نوری درباره اینکه در بخش اقدامات قضایی آیا ضمانت اجرایی لازم وجود دارد یا خیر گفت: اتفاقا خوشبختانه دادسرای ناحیه 37 که مربوط به حفظ حقوق عامه است و موضوع شهرداری ها را رسیدگی می‌کند بسیار با مدیریت شهری همراه است و همکاری خوبی دارد. قوه قضاییه و پشتیبانی آنها کمک کرده و اثر بخشی خوبی داشته است و تعداد زیادی از ساختمانها که اخطار گرفته اند و عمل نکرده اند از سوی قوه قضاییه پلمب شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا در این حوزه کمبود قوانین و مقررات داریم یا خیر گفت: در این حوزه خوشبختانه هیچ گونه کمبود قانونی وجود ندارد و قوانین موجود در حال حاضر کفایت می‌کند.

تهیه لباس آتش نشانان در اولویت

وی ادامه داد: کمیسیون سلامت و محیط زیست یکی از اولویت‌هایش تجهیز سازمان آتش نشانی است و اتفاقا یکی از کارهای خوبی که برای مثال در سال 97 انجام گرفت این بود که بیش از 200 میلیارد تومان برای تهیه 21 مورد نردبان اختصاص داده شد و در زمانی هم اینها خریداری شد که هنوز افزایش نرخ ارز را نداشتیم.

نوری تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات سال 97 و سال 98 بحث تهیه لباس های مخصوص آتش نشانان بود که در مجموع این دو سال 2 هزار دست لباس کامل شامل کلاه و لباس و کفش تهیه شد.

وی ادامه داد: در گذشته و قبل از گرانی دلار قیمت هر دست از این لباس ها 5 میلیون تومان بود اما امروز این رقم به عدد 30 میلیون تومان رسیده است اما این لباس برای آتش نشانان و حفاظت از آنها لازم و ضروری است.

در حوزه نردبان آتش نشانی بی نیاز شده است

اما میلانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در تهران در تلاشی که بعد از پلاسکو انجام دادیم این بود که کمبودهای سازمان آتش نشانی شناسایی شد و برای برطرف کردن آن گام برداشت.

وی افزود: هم شورای قبلی و هم شورای فعلی هر دو شورا برای رفع این نیازها وارد عمل شده و بودجه خوبی در این سالها به تصویب رسید و اختصاص یافت تا خریدهای مورد نیاز انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این خریدها در دو حوزه بود ابتدا تجهیزات اطفای حریق نظیر بالابرها و دستگاه های اطفای حریق و دوم تجهیزات لازم برای خود آتش نشانان.

میلانی ادامه داد: در همین دو سه سال اخیر هم شاهد این بودیم که به موضوع حفاظت فردی آتش نشانان هم توجه شد تا به عنوان کسانی که به صورت مستقیم با آتش سر و کار دارند ایمنی آنها حفظ شود.

شورا آماده حل مشکلات معیشتی آتش نشانان است

وی درخصوص مسائل رفاهی و معیشتی آتش نشانان هم گفت: جو عمومی شورای اسلامی شهر تهران این است که حداکثر حمایت در این حوزه انجام گیرد.

میلانی درباره بازنشستگی و موضوعات مربوط به سختی شغل و زیان آور بودن آن و طول مدت کار آنها نیز گفت: تلاش می‌شود تا براساس قوانین و مقررات موجود نسبت به این موضوع اقدام لازم صورت گیرد و این وعده را می‌دهیم که جو شورا آماده حمایت از آتش نشان است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برخی مواقع شاهد مقررات بیرونی و کشوری هستیم که همه دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند اما در برخی مواقع هم باید مقررات داخلی تغییر کند که این موضوع هم در حال بررسی بوده و به زودی به سرانجام خواهد رسید.


افزایش محتوای آموزشی برای عملکرد بهتر


داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز در این رابطه به خبرنگار شهری خبرگزاری فارس گفت: ما یک برنامه تکمیلی و بروزرسانی داشتیم که سال به سال این را دنبال کردیم و ما امروز سطح تجهیزات و وسایل مان در مقایسه با سالهای قبل تفاوت چشم گیری داشته است.


وی ادامه داد: خیلی از تجهیزات امروز ما مدرن شده و امروز می‌توانیم بگوییم در حوزه تجهیزات بلند مرتبه و ارتفاعی بی نیاز هستیم و بالابرهایی داریم که ما را بی نیاز کرده است و هزینه خوبی برای اینها شد.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران افزود: درحوزه تجهیزات انفرادی آتش نشانان هم خریدهای خوب یانجام گرفت به گونه ای که همین یکی دو روز گذشته بیش از هزار دست لباس جدید آتش نشانان به دست ما رسید.

در حوزه خرید پمپ‌های آب و خودروهای مورد نیاز هم اتفاقات خوبی افتاده و می شود گفت هرچند با نگاه آرمانی خود فاصله داریم اما می توان گفت تجهیزات مان تکمیل شده است.


حضور آتش نشانی در گوشه و کنار ایران در هر حادثه


داوری گفت: یکی از دلایلی که امروز می گوییم آتش نشانی از بعد تجهیزات در جایگاه خوبی قرار دارد این است که هر حادثه ای در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد یک تیم زبده از تهران به همراه تجهیزات لازم به آن محل اعزام می‌شود که نمونه اش حضور آتش نشانان در کنارک است.


وی ادامه داد: ما همچنین در حوزه آموزش های سازمانی هم به محتوای آموزشی گذشته اکتفا نکردیم و به دنبال افزایش محتوا و بروزرسانی آنها بوده ایم که به قوی تر شدن در حوزه انجام عملیات ها منجر خواهد شد.


کلام آخر!


هر چند به نظر می‌رسد امروز آتش نشانی به نسبت سال 1395 و زمان بروز حادثه پلاسکو بروز تر و آماده تر شده است اما باید یادمان باشد که به زعم همه مسؤولان هنوز با نقطه آرمانی فاصله داریم.


و نکته دیگر این است که در همه دنیا چیزی که بیشتر از تجهیزات و امکانات مورد توجه قرار میگیرد بحث افزایش ایمنی و پیشگیری از وقوع و بروز بحران است.
کد N2325537

وبگردی