آفتاب

۱۷ فیلم سینمایی که در ۶ سال اخیر رفع توقیف شدند

۱۷ فیلم سینمایی که در ۶ سال اخیر رفع توقیف شدند

«هیچ فیلمی، هیچ وقت، تو هیچ کُمُدی نمونده، بالاخره یه روز، یه جایی دیده می‌شه، چه سازنده‌اش زنده باشد، چه مرده...» این جمله رخشان بنی‌اعتماد هنگام اکران فیلم «قصه‌ها» پس از گذشت سه سال از توقیف اثرش بوده است.

توقیف، سانسور و تحریم کلماتی هستند که همواره در کنار برخی آثار سینمایی قرار گرفته و به صفاتی جدانشدنی از آن‌ها تبدیل شده‌اند. هر چند ممکن است این اتفاق در سینمای کشورهای دیگر هم بیفتد، اما در کشور ما و در میان اهالی هنر بویژه سینماگران به اتفاقی طبیعی تبدیل شده است. فیلم‌هایی که ممکن است مورد تأیید و هم‌سو با سلیقه برخی نهادهای فرهنگی و بانفوذ نباشد و علی‌رغم داشتن پروانه ساخت و در بعضی موارد هم پروانه نمایش، از اکرانشان ممانعت به عمل آید. حتی این اتفاق گاهی دست‌مایه شعارهای انتخاباتی هم شد و دستاویزی برای جلب آرای سینماگران و هنرمندان قرار گرفت. بسیاری از این آثار بعد از گذشت چند سال از ساخت و رفع توقیفشان اکران شده‌اند و تجربه نشان داده است پس از اکران هیچ‌گونه خطری برای هیچ نهاد، فرد یا جامعه به وجود نیامده و هنوز دلیل برخی از این ممانعت‌ها مشخص نشده است.


وضعیت فیلم‌های رفع توقیف شده در  سال اخیر

نام فیلم

کارگردان

سال ساخت

سال اکران

خانه دختر

شهرام شاه حسینی

۹۳

۹۶

خانه پدری

کیانوش عیاری

۸۹

۹۳

خواب تلخ

محسن امیر یوسفی

۸۲

۹۴

آشغال های دوست داشتنی

محسن امیر یوسفی

۹۱

۹۷

پارادایس

علی عطشانی

۹۳

۹۷

نقش نگار

علی عطشانی

۹۲

۹۴

پریناز

بهرام بهرامیان

۸۹

۹۶

عصبانی نیستم

رضا درمیشیان

۹۲

۹۷

مادر قلب اتمی

علی احمدزاده

۹۳

۹۶

سه بیگانه

مهدی مظلومی

۹۳

۹۵

دونده زمین

کمال تبریزی

۸۹

۹۵

از رئیس جمهور پاداش نگیرید

کمال تبریزی

۸۷

۹۴

زادبوم

ابوالحسن داودی

۸۷

۹۶

پرویز

مجید برزگر

۹۱

۹۳

پوسته

مصطفی آل‌احمد

۸۷

۹۳

قصه‌ها

رخشان بنی‌اعتماد

۹۰

۹۴

آمین خواهیم گفت

سامان سالور

۸۹

۹۴

بازگشایی خانه سینما و صدور پروانه نمایش برای برخی فیلم‌های سینمایی در دولت یازدهم و دوازدهم و دلجویی از برخی هنرمندان خانه‌نشین، از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود؛ وعده‌هایی که می‌توان گفت کم و بیش به آنها عمل شده است و فیلم‌هایی هستند که بعد از گذشت چند سال، در دوران دولت یازدهم و دوازدهم از توقیف خارج شده و به اکران عمومی درآمده‌اند. تلاش کرده‌ایم فهرستی از این فیلم‌ها ارائه کنیم، هرچند ممکن است مواردی از قلم افتاده باشد.



کد N2233592

وبگردی