آفتاب

آشنایی با دزدگیر اماکن و هوشمند سازی ساختمان

آشنایی با دزدگیر اماکن و هوشمند سازی ساختمان

دزدگیر اماکن یا intruder alarm system ، یک سیستم نظارتی، حفاظتی و امنیتی است که برای جلوگیری از ورود سارقین و اعلام سرقت در اماکن صنعتی، تجاری، اداری و یا مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.ن

دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن یا intruder alarm system ، یک سیستم نظارتی، حفاظتی و امنیتی است که برای جلوگیری از ورود سارقین و اعلام سرقت در اماکن صنعتی، تجاری، اداری و یا مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.نحوه عمل سیستم دزدگیر اماکن به گونه ای است که به محض ورود به حریم خصوصی و یا شکستن قفل، به صورت آژیر و هشدارهای امنیتی، تلاش برای سرقت را اعلام می کند.

دزدگیر اماکن  بهترین کارایی را در مجتمع های مسکونی، کارگاه های تولیدی، کارخانه های  صنعتی و واحدهای تجاری دارد.انواع مختلف سیستم دزدگیر اماکن با کاربردهای متفاوت برای مواقع ضروری تولید شده است.برخی از سیستم های دزدگیر مجهز به سیستم هشدار دهنده آتش و یا دوربین مداربسته هستند.


طراحی برخی از سیستم های دزدگیر اماکن  نیز به گونه ای است که امکان نصب بر روی درب های ورودی و اتصال به جریان برق را دارا می باشند. درب های شوک دار می توانند علاوه بر شناسایی ورود غیر قانونی، با جریان برق، مانع از فعالیت سارقین شوند.تنوع بالای سیستم دزدگیر اماکن موجب شده تا امکان استفاده در هر فضایی را داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم دزدگیر اماکن

چند حسگر و یک سیستم هشدار دهنده در سیستم های دزدگیر وجود داردکه برای تشخیص ورود غیر مجاز و هشدار ورود غیر مجاز طراحی شده است.

قسمت های اصلی این سیستم امنیتی عبارتند از:

واحد کنترل ساختمان (PCU)، پنل کنترل زنگ هشدار (ACP)قسمت اصلی و مغز دستگاه سیستم دزدگیر اماکن همین قسمت است.این پنل توانایی خواندن سیگنال های ورودی، وضعیت روشن، خاموش و تشخیص ورود غیر مجاز را دارا می باشد.برخی از سیستم های پیشرفته داخل محفظه ای فلزی قرار دارند و به یک منبع تغذیه و بورد کامپیوتر متصل هستند.

حسگر یا سنسور

سنسورها در اطراف و یا داخل مکان مورد نظر نصب شده و هر گونه اقدام به ورود غیر مجاز را شناسایی می کنند. سنسورها می توانند بر درب های ورود و خروج و پنجره ها نظارت داشته باشند و مانیتورینگ حرکت، صدا، ارتعاش و غیره را بر عهده داشته باشند.

تجهیزات هشدار دهنده

سیستم هشدار دهنده وظیفه اعلام خطر به نیروهای امنیتی را بر عهده دارد.در سیستم دزدگیر اماکن، هشدارها به شکل زنگ، چراغ های چشمک زن و یا آژیر می تواند اعلام شود.تجهیزات هشدار دهنده علاوه بر اطلاع رسانی فعالیت های مشکوک به نیروهای امنیتی، موجب ارعاب سارقین نیز می شوند. برخی از این تجهیزات مجهز به اطلاع رسانی وضعیت دود و آتش هم هستند.

صفحه کلید

سیستم دزدگیر اماکن مجهز به یک صفحه کلید کوچک است که با نصب بر روی دیوار یا واحد کنترل، نقش رابط بین انسان و دزدگیر اماکن را بر عهده دارند. صفحه کلید مجهز به یک چراغ نشانگر و یک صفحه نمایشگر نیز می باشد.

اتصالات داخلی

اتصالات بین اجزای مختلف سیستم دزدگیر اماکن به دو صورت است:

1. بی سیم و از طریق شبکه

2. به شکل سیم کشی


تجهیزات امنیتی

نورافکن، دوربین مداربسته و لیزرها از تجهیزات امنیتی هستند که قادر به تشخیص هر حرکت مشکوکی می باشند.

انواع مختلف حسگر دزدگیر اماکن

• سوییچ ها

• ردیاب های مادون قرمز انفعالی

• ردیاب های فروصوت

• ردیاب های اولتراسونیک

• ردیاب های ریزموج (مایکروویو)

• ردیاب های دود، حرارت و کربن مونواکسید

• ردیاب های حرکتی

• ردیاب های شکستن شیشه

• بلندگوی دزدگیر اماکن

• جعبه دزدگیر اماکن


قیمت دزدگیر اماکن

قیمت دزدگیر اماکن بسته به نیاز شما از این سیستم امنیتی متغییر می باشد شما با هر بودجه ای می توانید دزدگیر اماکن را تهیه کنید و محیط محل کار و منزل خود را امن کند


هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان یا  (BMS (Building Management System سیستمی است که به فعالیت ها و امور ساختمان ها نظارت کرده و در مواقع لازم با توجه به شرایط محیطی، تغییرات لازم را به طور خودکار اعمال می  نماید .این سیستم می  تواند با توجه به کاربری ساختمان طراحی و اجرا شود و بر کلیه فعالیت  ها اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم   های روشنایی،سیستم  های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ها و سیستم صوتی و تصویری نظارت داشته باشد.ساختمانی که مجهز به سیستم مدیریت BMS باشد اصطلاحاً به آن ساختمان هوشمند می گویند.


هوشمند سازی ساختمان  به ساکنان این امکان را می  دهد که از تجهیزات به صورت کاربردی تر استفاده نموده و احساس امنیت و آسایش را در آنها افزایش می  دهد و همچنین می  تواند موجب صرفه  جویی انرژی گردد.این ساختمانها با استفاده از یکپارچه نمودن چهار عنصر اصلی سیستم  ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود آورند.

فواید استفاده از سیستم هوشمند سازی ساختمان

1 – صرفه  جویی مصرف انرژی و کاهش هزینه  های تعمیر و نگهداری

مطالعات نشان داده است که استفاده از سیستم هوشمند می  تواند بطور متوسط 20 درصد از مصرف انرژی و هزینه  های جاری ساختمان بکاهد.این سیستم علاوه بر کاهش مصرف انرژی با خاموش نمودن و کنترل آنها موجب کاهش استهلاک و افزایش طول عمر دستگاه ها و کاهش هزینه  های مربوطه می گردد.

2- ایمنی

در شرایط بحرانی با ارسال سریع و به موقع اعلام خطر می  تواند در جلوگیری از حوادث و کاهش اثرات آن نقش مؤثری داشته و به طور خودکار پیام های اضطراری را به افراد یا ارگان های ذیصلاح ارسال نماید .همچنین کنترل درب ورودی و اتصال آن به دوربین  های مدار بسته و دستگاه  های ثبت ورود می  تواند ایمنی سیستم را بطور قابل ملاحظه  ای افزایش دهد.

3- راحتی

این سیستم می  تواند بسیاری از کارهای تکراری و بازرسی  های مورد نیاز را بطور هوشمند انجام دهد.بطور مثال با حضور افراد نسبت به روشن  شدن روشنایی و فن کوئل اقدام نماید و یا آبیاری فضای سبز و باغچه را بطور خودکار انجام دهد و یا با تنها فشار یک دکمه حالت  های از پیش تعریف شده  ای را اجرا نماید و یا دما و نور و رطوبت مکان ها را در حد مطلوب تنظیم نماید.


حالا در ادامه مطلب می خواهیم با تجهیزاتی که از طریق هوشمند سازی ساختمان قابل کنترل هستند آشنا شویم:

1 – روشنایی

با استفاده از هوشمند سازی ساختمان می  توان روشنایی بخش  های مختلف ساختمان را هوشمند نمود .کنترل روشنایی شامل روشن و خاموش نمودن خودکار آنها، تنظیم سطح نور، کاهش یا افزایش و همچنین تعیین و مشاهده وضعیت آنها و امکان روشن و خاموش نمودن آنها از راه دور و بیرون ساختمان می  باشد.

2 – سیستم  های حفاظتی و امنیتی

می توان سیستم  های اعلام و اطفاء حریق، ورود و خروج پرسنل،دوربین مدار بسته و نشتی آب و آب گرفتگی و حفاظت از برق گرفتگیرا نیز به هوشمند سازی ساختمان متصل نموده و بوسیله آن کنترل نمود .

3 – در ، پنجره ، پرده و سایبان

به وسیله هوشمند سازی ساختمان  می  توان این تجهیزات را کنترل و وضعیت آنها را مشاهده نمود و فرمان های لازم را در این خصوص صادر نمود و حتی می  توان با استفاده از حسگر اثر انگشت یا کارت مغناطیسی علاوه بر ایجاد ایمنی بیشتر به امکان طبقه  بندی و زمان  بندی دسترسی نیز اعمال نمود.

4 – سیستم های سرمایشی و گرمایشی (تهویه مطبوع)

سیستم  های سرمایشی و گرمایشی می  توانند شامل تجهیزات مرکزی و تجهیزات محلی باشند تجهیزات مرکزی که در موتورخانه واقع  اند مانند چیلر، دیگ آبگرم، پمپ  های سیستم، برج خنک  کن و غیرهمی  باشد و تجهیزات محلی نیز مانند فن کوئل ها، کولرها و هواسازها می -باشند.از طریق هوشمند سازی ساختمان  می  توان تجهیزات مرکزی را در زمان های مشخص و از راه دور روشن و خاموش نمود و همچنین با تغییرات شرایط محیطی تغییرات لازم مورد نیاز را اعمال نمود و همچنین این سیستم می  تواند دمای اتاق ها را بصورت هوشمند کنترل نمودهو در صورت عدم حضور افراد نسبت به خاموش نمودن تجهیزات اقدام نماید.

5 – سیستم های صوتی و تصویری ، تجهیزات اداری

با استفاده از هوشمند سازی ساختمان می  توان امکان استفاده از یک آرشیو مرکزی صوتی را انتخاب و یا جهت مراسم  های مختلف حالت  های از قبل تعریف شده را انتخاب و اجرا نمود و یا تجهیزات اداری را نیز از طریق این سیستم کنترل نمود .

6 – سیستم آیفون تصویری و ورود و خروج مهمانان یا مراجعه کنندگان

در مورد ساختمان های اداری این سیستم می  تواند ورود و خروج کلیه مهمانان را ثبت و حتی تصویر آنها را ضبط نمودو در ساختمان های مسکونی نیز امکان دریافت تصویر مراجعه کننده بر روی نمایشگر و در صورت عدم حضور ثبت تصویر به همراه زمان مراجعه وجود داشته و حتی در صورت وجود اینترنت امکان برقراری ارتباط با مهمان از راه دور را مهیا سازد .

7 – کنترل تأسیسات استخر ، سونا و جکوزی

این سیستم می  تواند بطور هوشمند این تجهیزات را روشن و خاموش نموده و دستگاه های تصفیه،دما را کنترل کند و در صورت لزوم دیگر کنترل های برنامه ریزی شده را نیز صورت دهد.

8 – سیستم های ارتباطی

پشتیبانی خطوط تلفنی ، پیامگیر و تلفن سانترال نیز از ویژگی  های این سیستم به شمار می  رود .

9 – وسایل الکتریکی ساختمان

در ساختمان هوشمند امکان اطلاع یافتن از وضعیت کلیه وسایل الکتریکی ساختمان و کنترل آنها وجود دارد .

10-سیستم آبیاری

آبیاری گیاهان موجود در حیاط و یا داخل ساختمان را بطور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده انجام شود .در نتیجه با استفاده از سیستم مدیریت ساختمان می  توان ساختمان ها را تا سطح مورد نظر هوشمند نمودهزینه این کار نیز بسته به سطح هوشمند سازی می  تواند بسیار متفاوت بوده ولی امکان  پذیر می  باشد.





کد N2229473

وبگردی