معمارى قاجار در شيوهٔ اصفهان دستهبندى مىشود. در روزگار قاجار و پس از سفرهاى ناصرالدينشاه به فرنگ، عناصرى از معمارى مغرب زمين با معمارى اصيل ايرانى در آميخت؛ مانند قوسهاى هلالى و نيمگرد. اين تأثير در نماى ساختمانها بچشم مىخورد و تأثيرى ظاهرى مىباشد. اما با اين همه زيادهروى در کاربرد آنها نوعى آشفتگى بوجود آورد که اين فرمها را رو به انحطاط برد. در همين زمان در شهرهاى مختلف آثارى بديع بوجود آمد. نهضت خانهسازى نيز به شهرت خاص خود دست يافت.
اشکال مختلف معمارى در قالب خانهسازي، کاخسازي، دروازه، مسجد، بازار، حمام و بناهاى عمومى شامل تکيه، حسينيه و باغ پا گرفت و در محلههاى مختلف بنا شد.
در دوران ناصرالدينشاه، معمارى و هنرهاى وابسته به آن مانند کاشىکاري، گچبري، آيينهکاري، حجارى و نقاشى رونق پيدا کرد. تأثير بيگانه در ايران زياد شد و در عين حفظ سنتهاى هنرى گذشته، اقتباسهاى نسبتاً پسنديدهاى رواج يافت. در دوران قاجار فضاى داخلى اتاقها منقوش شد و در پوشش بيرونى بنا از گچ، و نقوش برجسته استفاده شد. اين آثار شامل مجموعهٔ ابراهيمخان در کرمان، عمارت کلاهفرنگى در تهران و کاخ شاهى باغ نگارستان، مسجد نراقى در کاشان، بازار وکيل و خانهٔ قوام در شيراز و خانههايى در اصفهان بود. شيراز و کرمان هر يک آثار باارزشى از تاريخ معمارى معاصر ايران محسوب مىشوند.
مجموعهٔ کاخ گلستان در زمان سلطنت ناصرالدين شاه به شکل کنونى درآمد.
کاخ صاحبقرانيه از ساختمانهايى است که در آن تلفيق معمارى ايرانى و باخترى بخوبى نمايان است.
بسيارى از مراکز تجارى مانند تيمچهها را نيز بايد از جمله بناهاى دورهٔ قاجار بحساب آورد. مانند تيمچههاى علاءالدوله، حاجبالدوله، امين اقدس، و قيصريه در تهران و از همه مهمتر تيمچهسراى امينالدوله در کاشان.
از اين دوره در جوار تهران، ساختمانهاى چندى ساخته شد، نظير باغ شاه، مجموعهٔ اراک (سلطانآباد سابق) با برجها، پاسدارخانهها و چهار کاخ.
از ديگر کاخها و کلاهفرنگىها مىتوان سرخه حصار، عشرتآباد؛ در شيراز عمارت باغ ارم، باغ دلگشا، عفيفآباد و جهاننما و خانههاى قوامالملک و در شهرهاى کاشان و قزوين نيز بناهايى را برشمرد.