آفتاب

نحوه و اهمیت پیچ و رولپلاک سنگ نما



پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از بهترین شیوه‌های محکم‌کردن سنگ‌نمای ساختمان و جلوگیری از شل‌شدن و افتادن سنگ‌هاست که می‌تواند مانع از بروز خسارات مالی و جانی ناشی از ریزش سنگ‌ها شود. سنگ‌نمای ساختمان که امروزه بخش مهمی از زیبایی ساختمان‌ها محسوب می‌شود، ممکن است به مرور و در اثر عواملی مانند نوسانات دما، وزش باد و طوفان شدید یا بارندگی دچار مشکلاتی شده و مقاومت خود را از دست بدهد و سقوط کند؛ اما چگونه می‌توان مانع از چنین مشکلی شد؟

نحوه و اهمیت پیچ و رولپلاک سنگ نما

پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از بهترین شیوه‌های محکم‌کردن سنگ‌نمای ساختمان و جلوگیری از شل‌شدن و افتادن سنگ‌هاست که می‌تواند مانع از بروز خسارات مالی و جانی ناشی از ریزش سنگ‌ها شود. سنگ‌نمای ساختمان که امروزه بخش مهمی از زیبایی ساختمان‌ها محسوب می‌شود، ممکن است به مرور و در اثر عواملی مانند نوسانات دما، وزش باد و طوفان شدید یا بارندگی دچار مشکلاتی شده و مقاومت خود را از دست بدهد و سقوط کند؛ اما چگونه می‌توان مانع از چنین مشکلی شد؟

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

پیچ و رولپلاک نما یکی از بهترین و اصولی‌ترین شیوه‌های تثبیت سنگ‌های به‌کاررفته در نمای ساختمان محسوب می‌شود که می‌توان آن را با شیوه‌های مختلفی اجرا کرد. استفاده از این روش، جهت افزایش طول عمر سنگ‌ها، درصورتی‌که توسط یک شرکت معتبر و به شیوه اصولی اجرا شود، می‌تواند دوام سنگ‌نمای ساختمان را به‌طور مادام‌العمر تضمین کند.

کاربردهای پیچ و رولپلاک سنگ نما

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین نقش پیچ و رولپلاک نما، جلوگیری از شل شدن و سقوط سنگ‌های به‌کاررفته در نمای ساختمان‌ها و بروز حوادث و خطرات جانی و مالی است. دلیل ریزش نمای ساختمان هم می‌تواند ناشی از انقباض و انبساط سنگ‌ها، ملات بی‌کیفیت به‌کاررفته در پشت سنگ یا حتی نصب غیراصولی سنگ‌ها باشد.

گفتنی است که اگر در زمان انجام عملیات نمای ساختمان، با صرف هزینه کمی بیشتر، عملیات پیچ و رولپلاک نما را نیز انجام دهید، خطر سست‌شدن و ریزش سنگ‌نمای ساختمان در آینده به حداقل می‌رسد و هیچ یک از عوامل سست‌شدن نما، نمی‌توانند به بروز خطرات و خسارات جانی و مالی منجر شوند.

اهمیت نوع سنگ در اجرای عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما

باید توجه داشته باشید که امروزه برای نمای ساختمان‌ها، از انواع سنگ‌ها استفاده می‌شود. نوع سنگ با تعداد و فاصله سوراخ‌هایی که روی هر قطعه سنگ، جهت درج پیچ نیاز است، ارتباط مستقیمی دارد. برخلاف تصور غلط برخی که گمان می‌کنند تعداد بیشتر سوراخ به معنای استحکام بیشتر سنگ در جای خود است، باید بدانید که در صورت عدم رعایت فاصله مناسب و بی‌توجهی به جنس و کیفیت سنگ، سوراخ‌کاری بیش‌ازحد می‌تواند منجر به ضعف در مقاومت و کیفیت سنگ و شکستن آن شود؛ اما انواع سنگ‌ها کدام‌اند؟

4 مدل از رایج‌ترین سنگ‌های نمای به‌کاررفته در ساختمان‌های امروزی، عبارت‌اند از سنگ تراورتن، سنگ گرانیت، سنگ مرمریت و سنگ سرامیک. هریک از این سنگ‌ها، خواص، مشخصات و مقاومت خاصی دارند که در اجرای عملیات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان باید به آن توجه داشت. برای مثال و جهت اجرای عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما روی سنگ تراورتن که رایج‌ترین سنگ به‌کاررفته در نمای ساختمان‌ها در ایران محسوب می‌شود، بسیار راحت است و مشکلی برای اجرا وجود ندارد. از این نظر سنگ گرانیت هم وضعیت مشابهی دارد.

برخی سنگ‌های خاص، مانند نسخه‌های نه‌چندان باکیفیت سنگ مرمریت، در اجرای عملیات پیچ و رولپلاک نما مشکلاتی می‌آفرینند و واکنش خوبی به عملیات سوراخ‌کاری ندارند. سنگ سرامیک نیز ازجمله سنگ‌های حساس محسوب می‌شود که سوراخ‌کاری و پیچ و رولپلاک نما روی آن، باید با ظرافت خاصی انجام شود.

نحوه انجام عملیات پیچ و رولپلاک نما

جهت انجام عملیات پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، ابتدا باید متخصصان شرکت مربوطه با بازدید از ساختمان و بررسی جنس سنگ و کیفیت کار سنگ‌کاران، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین تجهیزات، نوع پیچ و رولپلاک و دیگر موارد مربوطه را انجام دهند.

بازدید از محل در تعیین نوع اجرای عملیات نیز موثر است. در توضیح باید گفت، گرچه سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده از طناب و شیوه راپل‌کاری است؛ اما در برخی شرایط خاص چاره‌ای جز استفاده از روش‌های قدیمی و پرهزینه مانند نصب داربست وجود ندارد.

روند اجرای عملیات نیز به این شکل است که راپل‌کاران باتوجه‌به نوع سنگ، ابتدا سطح سنگ را سوراخ می‌کنند، سپس پیچ و رولپلاک داخل سوراخ‌ها قرار می‌گیرد و درنهایت پیچ محکم می‌شود. در پایان عملیات و به جهت حفظ ظاهر زیبای سنگ و عدم رویت محل سوراخ‌ها نیز، از بتونه همرنگ و ضدآب برای پرکردن سوراخ‌ها استفاده می‌شود.

بهترین نوع پیچ و رولپلاک برای سنگ نما

بهترین نوع رولپلاک که برای استفاده در فرایند پیچ و رولپلاک نما توصیه می‌شود، رولپلاک‌های توکار است که به‌طور کامل به داخل سنگ و ملات‌ها نفوذ می‌کند و اثری از آن روی سنگ باقی نمی‌ماند. همین مسئله باعث شده تا پرکاربردترین نوع رولپلاک در عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما، از نوع توکار باشد. البته امکان استفاده از رولپلاک روکار نیز وجود دارد؛ اما این مدل از رولپلاک‌ها بیشتر برای نصب قطعاتی که روی سطوح قرار می‌گیرند، کاربرد دارند.

انواع پروانه‌ای رولپلاک نیز با وجود این‌که در موارد زیادی برای مقاوم‌سازی کاربرد دارند؛ اما در مورد سنگ‌نما به‌دلیل وجود ملات در پشت سنگ، امکان بازشدن ندارند و در نتیجه کمتر می‌توانند به تثبیت سنگ‌نما کمک کنند. به‌همین دلیل از این انواع رولپلاک کمتر استفاده می‌شود. رولپلاک‌های فیشر هم به‌خاطر این‌که نیاز به حفر یک سوراخ نسبتا بزرگ دارند، در همه شرایط و موقعیت‌ها کاربردی نیستند.

در مورد پیچ مناسب برای عملیات پیچ و رولپلاک نما، گفتنی است که پیچ باید در سایز مناسبی، از نوع تمام رزوه و با روکش گالوانیزه باشد. همچنین لازم به ذکر است که استفاده از پیچ‌های چهارسو در عملیات پیچ و رولپلاک سنگ نما به پیچ‌های دوسو ارجحیت دارد؛ چراکه این پیچ‌ها بهتر محکم می‌شوند.

ماندگاری پیچ و رولپلاک نما

بسیاری از افراد می‌پرسند، طول عمر پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چقدر است؟ در پاسخ باید گفت که در صورت استفاده از مواد و تجهیزات باکیفیت، پیچ و رولپلاک نما تا پایان عمر ساختمان دوام خواهد آورد. درواقع، تنها در شرایطی طول عمر پیچ و رولپلاک ساختمان کاهش می‌یابد که اجرای عملیات توسط افراد غیرحرفه‌ای و با تجهیزات نامناسب انجام شود.

سخن آخر

امروزه جهت زیباسازی نمای بسیاری از ساختمان‌ها، از سنگ نما استفاده می‌شود؛ اما همیشه خطر شل‌شدن، سقوط سنگ نما و بروز خسارات جانی و مالی شدید وجود دارد. همان‌طور که در طول این مطلب توضیح دادیم، پیچ و رولپلاک سنگ نما یکی از اصولی‌ترین و بهترین روش‌ها جهت ممانعت از بروز این اتفاقات خطرناک است. تاکید مهمی که در این بخش ضروری به‌نظر می‌رسد، این است که حتما برای اجرای این عملیات، از مشاوره متخصصان این حوزه استفاده کنید و کل عملیات را به یک شرکت معتبر و حرفه‌ای بسپارید تا از بابت طول عمر پیچ و رولپلاک مشکلی نباشد و نمای ساختمان هم برای طولانی‌مدت بیمه شود.



وبگردی