آفتاب

ویژگی‌های یک مشاور روانشناس خوب



روانشناس، متخصصی آموزش‌دیده است که در زمینه‌ی تحقیق، آزمایش و رسیدگی به چالش‌های روانی و عاطفی بیماران فعالیت دارد. مشاور و روانشناس مناسب در هر زمینه می‌تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره و درمان، بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های روانشناسی تخصصی ارائه دهد. ب

باتوجه به اهمیت بالای موضوع روانشناسی در جوامع مختلف، لازم است مشاور روانشناس علی الخصوص مشاوره روانشناسی آنلاین نه‌تنها در زمینه‌ی تکنیک‌های تشخیص و درمان، بلکه در ارتباط با مدیریت عواطف و احساسات خود و مراجعین آمادگی مناسبی داشته باشد. به همین علت، خصوصیات شخصیتی و رفتاری روانشناس باید مورد بررسی قرار بگیرد و اغلب آزمون‌های متعدد برای ارزیابی متقاضیان فعالیت در این زمینه برگزار می‌شود.


جایگاه روانشناسی در زندگی افراد

در زمانه حاضر روانشناسی، کتب مربوط به آن، مراکز مشاوره و دیگر موضوعات وابسته به علم روانشناسی جایگاه ویژه‌ای در زندگی افراد پیدا کرده است. در سالیان اخیر و با توجه به مسائل مختلف در جوامع شاهد رونق و افزایش فعالیت‌های روانشناسی بوده‌ایم زیرا بسیاری افراد به این آگاهی رسیده‌اند که هرچه میزان آگاهی مردم نسبت به شیوه‌ی استفاده و دسترسی به منابع علمی و روانشناسی بیشتر شود، به همان اندازه خرد جمعی و کیفیت روابط بین فردی افزایش خواهد یافت.

روانشناس کیست؟

روانشناس فردی است که از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت شیوه‌ی ارتباط افراد با یکدیگر و محیط اطراف، فرایندهای ذهنی و رفتار اشخاص را تحلیل می‌کند. روانشناس سعی دارد سلامت و بهبود کیفیت ذهنی همه افراد، اعم از خانواده‌ها، گروه‌ها و جوامع متفاوت را مد نظر قرار دهد و تضمین کند.

روانشناس، متخصصی آموزش‌دیده است که در زمینه‌ی تحقیق، آزمایش و رسیدگی به چالش‌های روانی و عاطفی بیماران فعالیت دارد. مشاور و روانشناس مناسب در هر زمینه می‌تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره و درمان، بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های روانشناسی تخصصی ارائه دهد. برخی مراکز به شکل اختصاصی برای یک موضوع خاص مثلا ازدواج یا نوجوانان خدمات روانشناسی ارائه می‌دهد.

خدماتی که روانشناس ارائه می‌دهد

  •  خدمات درمانی فردی و گروهی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با هدف رفع مشکلات مربوط به افسردگی، اضطراب و مصرف مواد مخدر
  •  کمک به یادگیری دانش‌آموزان
  •  خدمات مرتبط با اعصاب و روان؛ به این قرار که بعد از ارزیابی، درمان ناتوانی در یادگیری، اختلالات رشد، مشکلات فکری و شناختی و همچنین آسیب‌های وارده به سر صورت می‌گیرد
  •  ارائه خدمات در حوزه‌ی روانشناسی ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده و سکس‌تراپی، خدمات در زمینه پیشگیری از طلاق و ...
  •  همکاری با دیگر متخصصان جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش بهره‌وری در شغل
  •  ارائه‌ی خدماتی که در آن شیوه‌ی رفتار و تغییر رفتار انسان اهمیت دارد
  •  خدمات روانکاوی و روان‌درمانی مناسب که توسط روانکاو به شکل اصولی به درمان مراجعان منجر می‌شود

انواع خدمات مشاوره و روانشناسی

  • مشاوره فردی
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره تحصیلی 
  • مشاوره کودک
  • مشاوره نوجوان
  • نوروتراپی
  • سکس تراپی
  • هیپنوتراپی

مهم‌ترین ویژگی‌های یک روانشناس خوب چیست؟

هر فردی که قصد دارد در مراکز مشاوره و در کل حوزه‌ی روانشناسی فعالیت داشته باشد، در کنار دانش تخصصی مرتبط با این رشته، نیاز به داشتن یک سری ویژگی‌ها و مهارت‌ها دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

بر دانش روز مسلط باشد

علم روانشناسی به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. به همین علت یک روانشناس خوب باید دانش خود را به روز نگه دارد. یک روانشناس فقط به علم خود اکتفا نمی‌کند، بلکه به علوم دیگر مرتبط که باعث پیشرفت در پروسه‌ی مشاوره روانشناسی می‌شود و دانش به روز رشته‌ی خود توجه کافی دارد. مشاوران روانشناسی اغلب روش‌های مدرن و به‌روز را به کار می‌گیرند تا گزینه مناسبی برای مشاوره شمرده شوند و فرآیند درستی را پیش ببرند.

احساس همدلی و همدردی داشته باشد

از آن‌جاکه مراجع با چالش‌ها، ناامیدی، اضطراب و مشکلات روحی و روانی نزد روان‌شناس حاضر می‌شود و نیازمند کمک او است، لازم است یک روانشناس خوب  دلسوزانه برای رفع مشکل شخص تلاش کند. یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی روانشناس متعهد، ابراز همدردی و همراهی با شخص درمانجو است. همدلی و همراهی روانشناس با مراجع این احساس را در وی ایجاد می‌کند که مشاور به‌خوبی مشکلات و شرایط او را درک می‌کند. در این صورت شخص خیلی بهتر به درمانگر اعتماد و مشکلات خود را مطرح می‌کند. در نتیجه اختلالات روانشناسی بهتر مشخص و بررسی می‌شود.

شنونده خوبی باشد

روانشناس خوب  در وهله اول شنونده خوبی است. برای این‌که روانشناس بتواند به مراجع کمک کند، ابتدا باید به اختلالات و مشکلات روانشناسی او آگاه شود و بهترین راه کشف اختلالات شنیدن است. در فرآیند درمان، ابتدا باید مشکل را به خوبی تشخیص داد تا بتوان آن را تحلیل و درمان کرد. به همین دلیل یک روانشناس خوب، یک شنونده خوب هم هست. در بسیاری از موارد درمانجو، نیاز به همدلی، همراهی و مهارت شنیدن دارد.

محرم راز باشد

وقتی یک مراجع به مشاور یا روانشناس مراجعه می‌کند، مسائل شخصی و محرمانه‌ی خود را با او در میان می‌گذارد. چیزی که بین مراجع و درمانگر می‌گذرد، باید یک راز باقی بماند. از همین جهت رازداری به‌عنوان مهم‌ترین خصوصیت یک روانشناس خوب شناخته می‌شود. 

همچنین در فرآیند مشاوره، روانشناس به بسیاری از خصوصیات اخلاقی و رفتاری مراجع خود پی می‌برد و این امر بیان‌گر این است که روانشناس خوب باید رازداری خود را برای درمانجو به اثبات برساند.

گفتار و رفتار صحیح داشته باشد

روانشناسان به دلیل نوع شغل خود، با مراجعانی در ارتباط هستند که ممکن است رفتار نامناسب از خود بروز دهند. در برخورد با این گروه از مراجعان، روانشناس لازم است صبور باشد و سنجیده عمل کند. یک مشاور روانشناس خوب در چنین مواردی اخلاق خوب و گفتار سنجیده به خرج می‌دهد و مراجع را آرام می‌کند. با رفتار و گفتار سنجیده و مناسب، راه صحیح به درمانجو نشان داده می‌شود.

قضاوت و داوری نداشته باشد

قضاوت و داوری، از مواردی است که روانشناس باید از آن پرهیز کند. هرگونه قضاوت نابه‌جا می‌تواند مراجع را از روانشناس و مشاور دور کند. ممکن است درمانجو و کلا هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه‌هایی را تجربه کرده باشد. مهم‌ترین چیزی که مراجع به آن نیازمند است، درک شدن توسط درمانگر است.

مشاور روانشناس مناسب از سرزنش، قضاوت و پیش‌داوری اجتناب می‌کند. اگر درمانجو مورد قضاوت و داوری قرار گیرد، احتمالا مشکل اصلی او دیده نمی‌شود. درمانجو اگر می‌خواست سرزنش شود، به مشاور روانشناس یا مشاور خانواده مراجعه نمی‌کرد.

در حوزه مهارت‌های خود فعالیت کند

هر روان‌شناس در حوزه‌ی خاصی مهارت و توانمندی به‌خصوص دارد. نمی‌توان گفت که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلالات روان‌شناختی ماهر است. ممکن است روان‌درمانگر بعد از مراجعه‌ی درمانجو متوجه شود او اختلال مرتبط با تخصص روانشناسان دیگر را دارد و او را نزد همکار خویش که در مشکل مراجع تخصص بهتری دارد بفرستد.


جمع‌بندی

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای درمانجویان، یافتن مشاور روانشناس خوب باشد. از اصلی‌ترین راه‌ها برای یافتن روانشناس مناسب این است که از افرادی که پیش‌تر تجربه‌ی موفق از درمان داشته‌اند پرسیده شود، البته توجه داشته باشید که اختلالات روانشناسی  انواع مختلفی دارد و نیاز است از داشتن تخصص لازم مشاور برای رفع اختلالات روانشناسی اطمینان حاصل شود. مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی همراهتم در این مسیر همراه شما است تا با توجه به نیاز و مشکلی که درمانجو دارد و پس از بررسی صحیح آن، بهترین روانشناس را برای فرآیند درمان برای او در نظر بگیرد.

آدرس وب سایت : https://hamrahetam.com/

شماره تماس : 02191002007


گالری تصاویر


وبگردی