آفتاب

کتاب "هنر درام نویسی" منتشر شد



کتاب " هنر درام نویسی" به نویسندگی و برگردان فرامرز شهبازیان در چهارصد صفحه منتشر شد.

فرامرز شهبازیان در باره این کتاب می گوید:
در میان صدها کتاب که میخواهند نویسندگی درام را آموزش داده و در سالهای اخیر انتشار یافته‌اند فقط چند کتاب وجود دارند که توانسته‌اند رمز و راز نگارش دراماتیک را بطرز صحیح تجزیه و تحلیل کنند و کتاب " هنر درام نویسی " یکی از بهترین آنهاست.
اصول این کتاب بقدری ارزشمند است که بطرز مساوی برای نگارش داستانهای دراماتیک کوتاه، داستان‌های بلند، فیلمنامه و نمایشنامه مفید و کارساز می‌باشد.
این کتاب مستقیماً و بدون بکار بردن هیچگونه اصطلاحات و پیچیده کردن نحوه نگارش دراماتیک بطرزی ساده با مسائل و مشکلات درام برخورد کرده و راه و چاه رسیدن به قلل رفیع حقیقت و واقعیت نگارش خلاقه دراماتیک را ارائه می‌دهد تا نویسنده درام بتواند بهتر و بیشتر بنویسد.
این کتاب فقط برای نویسندگان، مولفان، نمایشنامه نویس ها و فیلمنامه نویسان نگاشته نشده است. بلکه هدف از نوشتن آن برای عموم مردم بوده است. اگر چنانچه عموم مردم بتوانند ساختار نگارش دراماتیک را فرا گیرند. اگر عموم مردم از کار سخت و طاقت فرسا و کوشش فراوان نگارش دراماتیک با خبر شوند. درک و تشخیص و اهمیت آن برای آنان روشنتر خواهد بود .
خواننده با چکیده‌ای از نمایشنامه هائی روبرو می‌شود که کاملاً بر اساس منطق تجزیه و تحلیل شده‌اند که امیدواریم عمل درک داستانهای کوتاه و بلند مختلف دراماتیک را برای خواننده آسان کند و بخصوص راهگشای تجزیه و تحلیل اساسی در مورد نوشته‌های درام، نمایشنامه‌ها و فیلمنامه ها باشد.
در این کتاب در باره نمایشنامه‌های دراماتیک بحث شده است. این نوشته ها بدون اینکه به تمامیت موضوعشان صدمه‌ای وارد شود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بررسی شده اند.
زمانی که مثالی ذکر میشود تا نکته بخصوص مورد توجه قرار گیرد به هیچ وجه قصد بر آن نیست که آن نوشته ها تائید و یا تکذیب شوند. اینکار فقط برای روشن شدن موضوع انجام می‌شود و هدف به هیچ وجه جبهه گیری در مقابل آنها نیست.
مثال‌ها از بین نمایشنامه‌های کلاسیک و مدرن انتخاب شده‌ و تکیه بر روی نمایشنامه‌های کلاسیک میباشد. زیرا نمایشنامه‌های مدرن بسیار زود فراموش می‌شوند.
بیشتر مردم از نمایشنامه‌های کلاسیک اطلاعاتی در دست دارند و خود نمایشنامه‌ها نیز در همه جا برای مطالعه و مراجعه وجود دارند. این مهم باعث میشود که نویسندگان به اهمیت نوشته های دراماتیکی که جاودانی هستند پی برده و آنان را سرمشق نوشته های خود قرار دهند.




وبگردی