آفتاب

میانکاله قتلگاهی برای پرندگان مهاجر می شود



تلف شدن پرندگانی که میانکاله را برای گذراندن فصل سرما انتخاب کرده اند به یک تراژدی تبدیل شد. این داستان یک داستان معمولی نیست و باید برای رهایی از آن به فکر چاره بود.

چندی پیش توسط خبرگزاری ها اعلام شد با اینکه سال قبل سال سختی برای پرندگان مهاجر میانکاله بود ولی گویا امسال زندگی آن ها در این تالاب به طور عادی در جریان است.

ولی امروز با پیدا شدن 117 لاشه پرنده مهاجر، زندگی عادی در میانکاله زیر سوال رفته است. گویی امسال نیز زندگی در این تالاب جریان ندارد.
پس از آنکه در چند روز گذشته، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به این موضوع اشاره کرد که،  ۴۲ لاشه پرنده مهاجر آبزی در این تالاب جمع آوری و نمونه گیری برای بررسی علت یا علل تلفات توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان در حال انجام است، امروز اعلام شد که طی عملیات پایش و جمع آوری که توسط محیط بانان انجام شده است 75 لاشه دیگر از پرندگان مهاجر از گونه چنگر معمولی و فلامینگو پیدا شده است.
مسئولان و جوامع محلی امروز به مرگ این 117 قطعه پرنده مشکوک شده و خواستار بررسی هر چه سریه تر این موضوع هستند. پارسال نیز در همین ایام حدود 43 هزار پرنده تلف شده اند. موضوعی که تلاش برای کشف علت مرگ و میر پرندگان مهاجر از طریق آزمایشات و ارسال نمونه تهران مورد واکاوی قرار گرفت و در نهایت وجود سم بوتولیسم به‌علت بسته شدن بخشی از آب ورودی به تالاب، دلیل مرگ و میر چندین هزار پرنده در تالاب توسط دامپزشکی عنوان شد.
نکته ای که در این تحقبقات سبب سردرگمی و تعجب مردم و مسئولان گشت این بود که: برای ایجاد بوتولیسم باید دمای آب به بالای 25 درجه برسد و این در حالی است که زمانی که تلفات داشتیم، در اندازه گیری های ما دمای آب در گرم ترین حالت روز و حتی در کمترین عمق به بالای 15 درجه هم نمی رسید.

این صحبت هایی که توسط کارشناسان درباره بتولیسم مطرح شد این تفکر را به وجود آورد که شاید پای یک بیماری ویروسی ناشناخته در میان باشد. همان طور که در گذشته آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان سبب از بین رفتن بسیاری پرنده شد و هنوز این بیماری شناسایی نشده بود.

در راستای به وجود آمدن مشکلات اخیر، مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در این زمینه، تاکید کرده که، حفاظت از منطقه میانکاله وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است و در این راستا باید همه متولیان امر جدیت به خرج دهند.
وی در جلسه حفاظت از منطقه میانکاله با گرامیداشت فرا رسیدن دهه مبارک فجر به اهمیت منطقه حفاظت شده‌ میانکاله اشاره و اظهار کرد: حفاظت از جنگل‌های میانکاله، پرندگان و دیگر موجودات این منطقه باید با جدیت ادامه یابد. ‎




وبگردی