آفتاب

سومین واکسن ضد کرونا در اتحادیه اروپا مجوز گرفت



واکسن "آسترازنکا" که محصول مشترک بریتانیا و سوئد می باشد در اتحادیه اروپا مجوز گرفت.

کمیسیون واکسیناسیون آلمان (STIKO) پیش از این گفته بود که می‌توان از واکسن "آسترازنکا" برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا استفاده کرد؛ اما به نظر این کمیسیون این واکسن تنها برای افراد میان ۱۸ تا ۶۴ ساله مناسب است و اثربخشی آن برای افراد بالای ۶۵ ساله قطعی نیست. این در حالیست که آژانس دارویی اروپا در مورد مرز سنی این واکسن چنین چیزی را بیان نکرده است.
جدا از واکسن هایی که در کشورهای مختلف ساخته شده و مجوز گرفتند و تنها در همان کشورها معتبر هستند، تاکنون سه واکسن ضد کووید-۱۹ در سطح اتحادیه اروپا مجوز دریافت کرده اند.
واکسن "آسترازنکا" که با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید می شود، از این مزیت برخوردار است که نسبت به واکسن شرکت داروسازی "بیون تیک" و شریک امریکایی "فایزر" و همچنان واکسن شرکت امریکایی "مودرنا" که قبلا در اتحادیه اروپا مجوز به دست آورده اند، به مراتب ارزان تر و نگهداری از آن آسان تر است؛ یعنی برعکس دو واکسن قبلی لازم نیست در دمای منجمد نگهداری شود. اما این واکسن مشکلاتی نیز دارد که از جمله آن می توان به مشخص نبودن اثر بخشی آن بر روی افراد مسن، اشاره کرد.
کمیسیون واکسیناسیون آلمان در موسسه رابرت کوخ (RKI) توصیه می کند که این واکسن فقط به افرادی که ۱۸ تا ۶۴ سال سن دارند، تزریق شود.




وبگردی