آفتاب

دیپلماسی «ظریف» در آن سوی آتلانتیک



سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین، در شرایطی که دولت رو به پایان دونالد ترامپ با رویکرد فشار حداکثری تقلای بسیاری برای به انزوا کشاندن تهران در عرصه بین‌المللی داشت، حاکی از دیپلماسی پویای دولت تدبیر و امید برای تامین منافع ملی با وجود تمام فشارها و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه دولت و ملت ایران است.

ایرنا: «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر دوره ای به منطقه آمریکای لاتین با هدف شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی، ضمن دیدار با مقامات ونزوئلا، کوبا، بولیوی و شیلی و همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای نیکاراگوئه‌ای خود، بر توسعه همکاری‌ها تاکید کرد.

پس از اعلام «سعید خطیب زاده» در روز دوشنبه ۱۲ آبان، سفر وزیر خارجه ایران از روز سه شنبه (۱۳ آبان) به مقصد آمریکای لاتین به منظور حضور در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهور جدید بولیوی آغاز شد.

این سفر که همزمان با اوج هرج و مرج انتخاباتی در آمریکا صورت می گرفت، نشانگر پویایی سیاست خارجی و اتحاد محور مقاومت از دو سوی جهان در برابر سیاست های خصمانه و تحریم های ظالمانه بود. به رغم فاصله جغرافیایی طولانی میان این دو منطقه، ایران و آمریکای لاتین از دیرزمان بر پایه همین رویکرد مقاومتی در برابر اقدامات مستکبرانه آمریکا روابطی مستحکم برقرار کرده اند. چرا به عقیده «گوستاو بورخس» تحلیلگر و رئیس اندیشکده ساموئل رابینسون در ونزوئلا، هر اتفاقی که در آمریکا بیفتد، مسیری که آمریکا طی کرده تغییر نخواهد کرد.

استقبال گرم و صمیمانه از ظریف در ونزوئلا

رئیس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نخستین مقصد سفر خود، وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال همتای خود «خورخه آرئاسا» قرار گرفت. در نشست مشترک «ایران و ونزوئلا در دفاع از جهان نوین در حال شکل گیری» وزیر خارجه دو کشور در فضایی دوستانه درباره اهمیت راهبردی پیوندهای مشترک دو کشور گفت وگو کردند.

به گزارش نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس (تازه ترین خبرها) ، آرئاسا ضمن برشمردن اهمیت روابط راهبردی تهران- کاراکاس،  بر تقویت روابط راهبردی و همبستگی بین دو کشور در برابر اعمال اقدامات غیرقانونی و سیاست های متجاوزانه دولت آمریکا تأکید کرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به ارسال بنزین از ایران به کاراکاس در زمان تحریم این کشور آمریکای جنوبی به عنوان یکی از نمودهای بارز این اتحاد، یادآور شد: این همان کاری بود که چاوز در زمان تحریم صنعت نفت ایران در قبال تهران انجام داده بود.

آرئاسا همچنین با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل سال میلادی جاری (۲۰۲۰) گفت: ایران در برابر این اقدام تحریک آمیز، پاسخی مقتدرانه متناسب با مقیاس ارتش آمریکا داد. جمهوری اسلامی ایران با پاسخی متناسب مورد احترام قرار گرفت و باعث شد که امپراطوری آمریکای شمالی تحت اختیار واشنگتن و تل آویو مجبور به عقب نشینی از مقاصد پلید خود در رابطه با ایران شود. به همین خاطر روابط استراتژیک با ایران بسیار مهم است.

ظریف نیز با بیان اینکه "هژمونی غرب به پایان رسیده است" گفت: غرب دیگر نمی تواند وانمود کند که به ملت های دیگر نحوه حفظ حقوق شهروندان خود را می آموزد، درحالی که خود تمرکز بر اقتصاد و سیاست خود و مدیریت همه گیری کرونا را از دست داده است. غربی‌ها در حالی که به شیوه‌ای وحشیانه به ملت های دیگر ازجمله مردم ونزوئلا و ایران حمله می کنند، خودشان از پس مقابله با یک ویروس کوچک برنمی آیند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به تحریم های غیرقانونی واشنگتن، گفت: اقدامات آمریکا غیرقانونی است، چرا که به دنبال مجازات کسانی است که مصوبات شورای امنیت را اجرا می کنند. با این وجود، کشورها می توانند رفتار و آینده خود را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه ایران، خود در گزارشی توئیتری از حضور خود در ونزوئلا، پس از اشاره به دیدارهایش با مقامات این کشور نوشت: در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پساغربی سخنرانی کردم.

پس از این نشست، ظریف روز پنج شنبه در کاراکاس به دیدار رئیس جمهوری ونزوئلا رفت و مورد استقبال گرم و صمیمانه مادورو قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از برنامه  حضورش در کاراکاس در گفت وگو با شبکه خبری «تله سور» آمریکای لاتین (که مقرّ آن در ونزوئلاست) شرکت کرد و به سؤالات مختلف در مورد اهداف سفر، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و شهادت سردار سلیمانی پاسخ گفت.

ایران و کوبا، با اتحاد در برابر تحریم های آمریکا ایستاده اند

خبرگزاری افه اسپانیا به پرداختن به سفر ظریف به آمریکای لاتین نوشت: محمدجواد ظریف در ادامه برنامه سفر خود به آمریکای لاتین، شامگاه پنج شنبه ونزوئلا را به قصد کوبا ترک کرد.

خبرگزاری اسپانیایی اروپا پرس نیز نوشت: مقام بلندپایه ایران در سفر به کوبا که به توصیف برخی رسانه های اسپانیایی حامل «پیام برادری» بود، روز جمعه با همتای کوبایی خود «برونو رودریگز» دیدار کرد و محور مذاکرات خود را بر پایه همبستگی و اتحاد دوجانبه در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا و تقویت همکاری های مشترک در بخش های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری و سلامت قرار دادند.

وزیر خارجه کوبا در این دیدار، ضمن حمایت صریح از حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای در جهت رشد و توسعه اقتصادی - اجتماعی، تصمیم دولت ایالات متحده برای خروج یک جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اعمال تحریم های یکجانیه را محکوم کرد.

حمایت دو کشور از آرمان فلسطین، همکاریهای دو طرف در حوزه های انرژی، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین هماهنگی دو کشور در مباحث مرتبط با آمریکای لاتین و خاورمیانه از جمله مسایل مورد گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و کوبا بود.

وزیر امور خارجه ایران در هاوانا همچنین از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی پیشرفته کوبایی بازدید کرد و روسا و مدیران این دو مرکز در ارتباط با پیشرفت های حاصله برای تولید انواع واکسن بخصوص واکسن کووید ۱۹  و همکاری مرکز  «بیو فارما» کوبا با انستیتو پاستور ایران توضیحاتی را ارائه کردند.

محمدجواد ظریف همچنین با «ریکاردو کابریساس» معاون اول نخست وزیر کوبا دیدار و درخصوص مسائل دوجانبه و مسائل فیمابین تبادل نظر کرد؛  دو طرف روابط خوب سیاسی و همکاری و هماهنگی دو کشور در مجامع بین‌المللی را ستودند و بر لزوم توسعه همکاری های اقتصادی- تجاری میان دو کشور تاکید کردند. استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه‌های پزشکی٫ نانو تکنولوژی٫ علمی ٫دارویی و انرژی هم مورد توافق قرار گرفت.

حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بولیوی

رئیس دیپلماسی ایران در آخرین مقصد از سفر خود شامگاه شنبه (۱۷ آبان) وارد بولیوی شد تا در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور حضور یابد. به عقیده کارشناسان سیاسی،  حضور ظریف در این مراسم نشان‌دهنده تلاش و عزم دو کشور  برای گسترش روابط است.  

وی در دیدار با رئیس جمهوری جدید بولیوی با تبریک به لوئیس آرسه، بر لزوم تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها تاکید و اعلام  کرد که جمهوری اسلامی ایران با جدیت در کنار دولت و ملت بولیوی است.

 لوئیس آرسه پیش تر نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپانیایی «افه» اعلام کرده بود به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، لوئیس آرسه هم از شرکت وزیر امور خارجه ایران در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بولیوی تشکر کرد و گفت کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در جریان این سفر در گفت و گوی تلفنی با دنیس مونکادا وزیر روابط خارجی نیکاراگوآ با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به آن کشور نیز سفر کند.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه هم با استقبال از سفر مقامات کشورمان، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد.

ظریف در حاشیه مراسم تحلیف آرسه، با «آندرس آیامند زاوالا» وزیر امور خارجه شیلی نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه و موضوعات مهم و مورد علاقه دوطرف به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

سفر  وزیر امور خارجه ایران به آمریکای لاتین و حضور در کشورهای مهم این منطقه  نشان از این دارد  که جمهوری اسلامی ایران در اوج تنش ها و نظام تحریمی ترامپ از حرکت باز نایستاده و منافع اقتصادی و سیاسی اش را در هر بخشی از دنیا پیگیری می کند.




وبگردی