آفتاب

زمان بازگشایی مدارس و دانشگاهها به وضعیت کرونا بستگی دارد



معاون آموزشی وزیر بهدشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۵ شهریور به عنوان زمان بازگشایی مدارس اعلام شده اما با توجه به وضعیت شیوع کرونا ممکن است این زمان تغییر کند.

علی اکبر حق دوست روز دوشنبه در حاشیه اجلاس آنلاین دانشگاههای علوم پزشکی در وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره زمان بازگشایی مدارس و دانشگاهها افزود: اگر نگرانی از افزایش موارد کرونا و همزمان با شیوع آنفلوانزا جدی تر شود، سیاست این است که از زمان آرامش تابستان برای سال تحصیلی استفاده کنیم و زمان بازگشایی مدارس جلوتر بیفتد اما اگر در تابستان وضعیت بدتر شود، زمان بازگشایی مدارس به تعویق می افتد.

وی گفت: در مورد دانشگاهها نیز سیاست کلی این است که تا جای ممکن از سلامت دانشجویان حفاظت کنیم و دانشگاهها و خوابگاهها را شلوغ نکنیم. ممکن است در برخی رشته ها دانشجویان ترم آخر را زودتر فارغ التحصیل کنیم تا خروجی ها بیشتر شوند و ترم مهر ورودی کمتری داشته باشیم تا ورودی هم کمتر باشد. بنابراین امسال نسبت به سالهای گذشته سهم ورودی بهمن نسبت به ترم مهر بیشتر است.

معاون وزیر بهداشت افزود: در مورد وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی و سایر دانشگاهها در سال تحصیلی جدید هنوز برای قضاوت زود است اما با توجه به شرایط کرونا استراتژی تلفیق آموزش مجازی و حضوری مد نظر است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره روند شیوع کرونا توضیح داد: به طور کلی روند افزایش بیماری در کشور نگران کننده است و در اکثر استانها شاهد روند افزاینده بیماری هستیم اما در کل کشور وضعیت تا حدی به ثبات رسیده و انتظار این است که در صورت رعایت مردم به پروتکل های بهداشتی، ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری در هفته های آینده شاهد کاهش موارد بروز این بیماری باشیم.

وی ادامه داد: طبق دستور وزیر بهداشت به دنبال شرایطی هستیم که دانشجویان سال آخر و دستیاران به عنوان نیروهای تازه نفس وارد بیمارستانها شوند، به همین علت برخی آزمون ها که کلیدی نیستند فعلا به تعویق می افتند اما هیچ امتحانی حذف نمی شود. آموزش رشته های پزشکی نیز در هیچ رشته ای متوقف نمی شود زیرا حذف آموزش رشته های پزشکی به معنای توقف در تامین نیروی درمانی بیمارستانهاست که در شرایط فعلی به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

حق دوست گفت: پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و عده زیادی از آنها خسته شده یا به بیماری مبتلا شده اند و باید با نیروهای تازه نفس به آنها کمک کنیم اما در هر صورت حفظ سلامت مردم و دانشجویان و در عین حال حفظ کیفیت خدمات درمانی در کشور اولویت وزارت بهداشت است و البته کیفیت آموزش علوم پزشکی نیز حفظ خواهد شد.




وبگردی