آفتاب

خطیب زاده در نشست خبری گفت: منتظر اقدام عملی آمریکا هستیم



سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات و برنامه‌هایی که تا امروز توسط دولت بایدن پیگیری شده، مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کرده است، گفت: ما به اندازه کافی حرف شنیدیم منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت خارجه طی هفته گذشته پرداخت.

سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و عربستان و مشکل ایجاد شده بین عربستان و لبنان گفت: گفت و گوهای ما با عربستان دوجانبه‌ای و منطقه ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم.

 وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ریاض هم می‌داند سیاست فشار به دیگر کشورها مدتی است اثر خود را از دست داده است و طبیعی است که ایران در کنار مردم یمن و لبنان ایستاده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه  در عین حال گفت: گفت و گوها بین ایران و عربستان به طور جدی ادامه دارد و  موفقیت آن به جدیت طرف مقابل و عبور از اظهارات صرف رسانه‌ای بستگی دارد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره سخنان جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مدت‌هاست گفتگویی نبوده تست. بعد از خروج ایالات متحده از برجام آن هم به عنوان کشوری که آن موقع عضو کمیسیون مشترک بود، بعد از آن تماس و یا ملاقات مستقیم و یا غیر مستقیمب نبوده است.

وی اضافه کرد: ایالات متحده به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۲۱، به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و  تمام تلاش خود را کرد تا برجام را از بین ببرد، تحریم‌های فرامنطقه‌ای، ظالمانه و غیر قانونی بر ضد مردم ایران اعمال کرد و تمام تلاش خود را کرده تا مانع روابط عادی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر شود و در این راستا آنچنان زیاده‌روی کرد که نه تنها شرکت‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدین خود را تنبیه کرده  است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که این واقعیت‌ها روی زمین تغییر پیدا نکند تصور نمی شود کرد که در هیچ شکل و فرمتی بین تهران و واشنگتن گفت و گویی برقرار شود.

 خطیب زاده یادآورشد: همانطور که در مذاکرات وین گفته شد، گفت و گوها برای مطمئن شدن از بازگشت قطعی و متعهدانه و عملی ایالات متحده به تعهدات خودش هست لذا ایران و چهار به اضافه یک گفت و گو می کردند برای اینکه مطمئن شویم که برگشت آمریکا به برجام با نیت درست و شرایط و جزئیات قابل اعتنا انجام می شود.

 وی با بیان اینکه این شرایط هنوز تغییر نکرده است، گفت: اقدامات و برنامه‌هایی که توسط دولت بایدن تا امروز پیگیری شده است مخالف اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کردند. ما به اندازه کافی حرف شنیدیم منتظر عملی هستیم که ماه‌هاست به تعویق افتاده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اخذ تضمین از آمریکا اظهار کرد: باید اجازه دهیم مباحث فنی و تکنیکی در چارچوب‌های خودش بحث شود به ویژه اینکه این مسائل در فضای عمومی سوء تفاهم هایی را در انتقال ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران و اتفاقاً ۴ به علاوه یک به شمول روسیه و چین بیش از همه متقاضی این هستند که ایالات متحده بتواند با ارائه تضمین‌های درست نیت خود را در عمل ثابت کند و نشان دهد که هیچ کس دیگری در واشنگتن جهان را به سخره نخواهد گرفت.

 وی افزود: آنچه که ترامپ انجام داد نه تنها به سخره گرفتن کشورهای عضو برجام، بلکه به سخره گرفتن حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی بود.

 خطیب زاده خاطرنشان کرد: البته درباره چه نوع تضمین‌های حقوقی و سیاسی را باید در برجام بگنجانیم، مباحثی مطرح شده است. ایالات متحده تا به امروز خود را خارج از دایره ارائه هرگونه تضمینی می‌دیده و تصورش این بوده که پلیس دنیا هست و هر موقع که بخواهد می‌تواند از موقعیتش سوء استفاده کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: قطعا در مورد برجام ما اجازه نمی‌دهیم که اقتصاد ما که یکبار از آن شوک خارج شد مجدد آن در وضعیت تردید قرار بگیرد.

خطیب زاده با اشاره به برگزاری دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت : در پایان این نشست بیانیه ای منتشر شد که آن یکی از دستاوردهای نشست تهران بود.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع اخیر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس درباره جزایر ایرانی اظهار کرد: موضع ما لایتغیر است. جزایر ایرانی همواره ایرانی بودند، هستند و خواهند بود.این کشورها اگر به نقشه‌های منطقه حداقل در ۷۰ سال گذشته را بنگرند متوجه می شوند برخی از این کشورها حتی خود را در نقشه نمی‌بینند.

وی روابط ایران و آژانس را یک روابط فنی و حرفه ای توصیف کرد و گفت: دو سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی روابط منظم و دقیقی دارند. در سفرهای قبلی برخی ملاقات‌های تشریفاتی انجام شد. هرگاه سفری تنظیم شده باشد اگر در دستور کار ملاقاتی باشد حتما این ملاقات انجام می شود. اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند حتما وزیر امور خارجه آقای گروسی را می بیند و منعی برای این کار وجود ندارد.

خطیب زاده در مورد تهدیدات اخیر رژیم صهیونسیتی علیه ایران نیز گفت : رژیم صهیونسیتی به خوبی از میزان  توانمندی‌های ایران آگاه است و می‌داند که ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سه نفر از هموطنان  ایرانی که در بلاروس دچار مشکل شده بودند به ایران بازگشته‌اند و تلاش برای حل مشکلات دیگر ایرانی ها که در این کشور دچار مشکل شده‌اند ، ادامه دارد.




وبگردی