آفتاب
قیمت منطقی گوشت گوسفند 75 هزار تومان است

دلالان بازار گوشت صدای اعتراض معاون وزیر کشاورزی را درآوردند

دلالان بازار گوشت صدای اعتراض معاون وزیر کشاورزی را درآوردند

مقاومت بازار در برابر کاهش بهای گوشت مرغ و گوشت قرمز، صدای اعتراض معاون وزیر جهاد کشاورزی را بلند کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، افزایش غیرمنطقی قیمت گوشت از سال گذشته به علت صادرات بی‌رویه دام زنده به کشورهای همسایه کلید خورد.
به دنبال افزایش جهشی قیمت ارز از بهمن ماه سال 1396 و به اوج رسیدن آن در خرداد و تیرماه سال 1397، موجب شد تا بسیاری از دامداران و پرورش‌دهندگان مرغ، رو به صادرات حتی از مسیرهای غیرقانونی بیاورند و طمع تحصیل ارز از محل فروش دام تا جایی پیش رفت که برخی دامداران حتی دام‌های مولد خود را صادرکنند.
کاهش عرضه گوشت، حلقه گرانی را که به دنبال افزایش چند برابری ارز رقم خورده بود تکمیل کرد و قیمت انواع گوشت روندی غیرقابل باور را طی کرد.
اگرچه از نیمه دوم سال گذشته که سیاست‌های کنترلی و بازدارنده دولت تا حدودی به مهار روند صعودی قیمت ارز و کالا منتهی شد، اما تلاش‌ها برای کاهش حداقلی قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های کالایی از جمله گوشت بی‌نتیجه ماند.
این روند موجب شد تا معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به سوء‌استفاده و منفعت‌طلبی دلالان در بازار گوشت معترض شده و بگوید؛ زمانی که قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند، دلالان و واسطه‌ها به آن دامن می‌زنند اما اجازه کاهش قیمت این محصول پروتئینی در بازار را نمی‌دهند.
مرتضی رضایی در حاشیه نشست نقش تشکل‌های جهادی در رونق تولید در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد افزایش تولید گوشت قرمز و گوشت مرغ و کاهش قیمت آنها نسبت به ماه‌های اخیر و سال گذشته هستیم، اما زمانی که قیمت محصولات پروتئینی پایین می‌آید، دلالان اجازه کاهش بیش‌تر آن را نمی‌دهند و وقتی که بالا می‌رود به آن دامن می‌زنند.
وی ادامه به ایسنا گفت: با توجه به این‌که قیمت دام زنده، کیلویی حدود ۳۵ هزار تومان است، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه نباید بیش از ۷۵ هزار تومان باشد و در این زمینه تشکل‌های تولیدکننده گوشت قرمز و بخش خصوصی می‌تواند ایفای نقش مناسبی کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام درباره تولید گوشت اظهارکرد: ماهانه بیش از ۲۲۵هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که حداکثر ۲۰۰هزار تن آن برای نیاز داخلی مصرف می‌شود و در همین راستا، اجازه صادرات گوشت مرغ را البته به شکل محدود و کنترل شده داده‌ایم و امیدواریم روند تعادل قیمت در محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ ادامه داشته باشد.

کد N2195976

وبگردی