آفتاب
وزیر امور اقتصادی و دارایی خبرداد:

پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از مستأجران به رئیس‌جمهور

پیشنهاد تأسیس صندوق حمایت از مستأجران به رئیس‌جمهور

وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین نشست خبری خود به موضوعاتی چون اخذ مالیالت از فعالیت‌های اقتصادی اختلال‌زا، رفع موانع صادرات غیرنفتی، ایجاد صندوق حمایت از مستأجران، تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاری خارجی و نرخ ارز اشاره کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از اعمال مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زای اقتصادی خبرداد و توضیح‌داد: فعال‌نماهای اقتصادی موجب کوچ نقدینگی و ایجاد اختلال در فضای اقتصادی کشور می‌شوند، از این رو هفته آینده طرح وضع مالیات بر اینگونه فعالیت‌ها هفته آینده به هیأت دولت ارسال می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، فرهاد دژپسند در نشستی خبری در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده‌ایم، گفت: در نیمه اول پارسال ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.
وی گفت: ۹۷ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ به ارزش ۱۰۹هزارمیلیارد تومان محقق شد در حالی که گروهی از کارشناسان حداکثر تا ۱۰۰هزارمیلیارد تومان را پیش‌بینی می‌کردند.
دژپسند افزود: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکرده و برای صادرکنندگان فرش قرمز پهن شود.
وی گفت: راهکارهای ۱۲ گانه‌ای برای استفاده تهاتری از درآمدهای نفتی طراحی تا به واسطه آن درآمدها، سرمایه‌‌گذری‌ها‌ و فعالیت‌های پیمانکاری در کشور تقویت شود.
دژپسند با اشاره به اصلاحات انجام شده در نحوه واگذاری‌ها ‌و خصوصی‌سازی، با‌هدف جلوگیری از تضییع حقوق دولت، توضیح‌داد: به منظور ممانعت از آسیب‌ها و مکشلات قبلی در برخی واگذاری‌ها قیمت‌ها افزایش و تلاش شده این بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذارشود.
وی در خصوص بازر ارز نیز با بیان اینکه گفته می‌شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرارشود، نرخ ارز به زیر 8هزارتومان کاهش می‌یابد، اظهارداشت: هیچکدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از 8هزارتومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و برخی حتی اعدادی پایین‌تر چون نرخ ۳هزار و ۸۰۰ تومان یا ۵هزار تومان را مطرح‌ می‌کنند.
وزیر اقتصاد از آماده‌شدن و ارائه بسته ویژه رونق تولید به رئیس‌جمهورخبرداد و گفت:‌ به دلیل وجود نگرانی از ناتوانی بانک‌ها برای تأمین منابع مالی لازم برای این بسته، علاوه بر بازار پولی، تلاش کردیم بازار سرمایه را نیز تقویت کنیم.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: در نظر داریم بانک ها دارایی های منجمد خود را به منابع مولد تبدیل کنند تا میران تسهیلات را افزایش دهند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به راه اندازی صندوقی برای حمایت از مستاجران اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاداتی که برای رئیس جمهوری ارسال شده، طرح ایجاد صندوقی برای کمک به مستأجرین جهت اعطای وام برای رهن منازل استیجاری است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به رشد 40 درصدی ارزش وزنی صادرات غیرنفتی در سه‌ماهه نخست سال ۹۸، افرود: وضعیت رشد صادرات غیرنفتی مطلوب است و به تدریج می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به طرح دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: دولت از شرایط کنونی بازار توزیع رضایت ندارد، زمانی که قیمت ها از بازار تا خرده فروشی حدود ۲ برابر افزایش می یابد نشان می دهد که عوامل مشکل زایی وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد.
دژپسند افزود: امیدواریم شبکه نظارت تقویت شود، اکنون موضوع نظارت بر توزیع به صورت پراکنده انجام می شود، بنابراین دولت برای توزیع بهتر به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است.


کد N2195910

وبگردی