آفتاب
یونسکو پرونده پیشنهادی ایران را بررسی می کند

جنگل های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

جنگل های هیرکانی در یک قدمی ثبت جهانی

کمیته میراث جهانی یونسکو در اجلاسی که از نهم تیرماه 1398 آغاز می شود، پرونده «جنگل های هیرکانی» را برای ثبت در فهرست جهانی بررسی می کند.

به گزارش آفتاب، پرونده «جنگل های هیرکانی» که تهیه مدارک و مستندات آن در طول سال های گذشته در دستور کار کارشناسان ایرانی بوده است، در کنار 37 محوطه فرهنگی و طبیعی از کشورهای مختلف در اجلاس جهانی یونسکو که نهم تا نوزدهم تیرماه (30 ژوئن تا 10 جولای) برگزار می شود، بررسی خواهد شد.

چهل و سومین دوره اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو امسال در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
به علاوه، در اجلاس 2019 یونسکو شرایط دو مجموعه تاریخی ایران که پیش از این ثبت جهانی شده اند، یعنی «میدان نقش جهان» در اصفهان و «چشم انداز ساسانی فیروزآباد» در فارس از نظر رعایت شدن استانداردهای جهانی ارزیابی خواهد شد.

بهمن ماه 1397 اعضای کمیته راهبردی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به پرسش های ارزیابان مرکز میراث جهانی یونسکو که پیش از ثبت جهانی هر اثری درباره شرایط آن تحقیق می کنند، پاسخ دادند. پیش از آن، یعنی در آبان ماه سال گذشته نیز کارشناسان یونسکو بخش هایی از جنگل های هیرکانی را دیدند و پرسش هایی را درباره حفاظت از این میراث طبیعی و خطرهایی که آن را تهدید می کند، مطرح کردند. ویلاسازی و قطع درختان از جمله مهمترین عواملی هستند که این منطقه ارزشمند را تهدید می کنند..
پرونده جنگل های هیرکانی در سال 1385 از سوی کشور جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی به یونسکو فرستاده شد؛ اما با اعتراض ایران و با تاکید بر اینکه 95 درصد این جنگل ها در خاک ایران قرار دارد، پیشنهاد کشور آذربایجان رد و قرار شد، پرونده مشترکی با همکاری دو کشور تهیه شود. حالا پس از گذشت 13 سال، پرونده مربوط به جنگل های هیرکانی که در چهار استان گلستان، سمنان، مازندران و گیلان گسترده است، آماده و به شکل پرونده ای مشترک به یونسکو ارائه شده است.

اگر پرونده «جنگل های هیرکانی» در اجلاس امسال یونسکو تایید شود، این منطقه دومین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به ثبت جهانی رسیده است؛ در سال 1395 «کویر لوت» به عنوان نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید. این کویر در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی گسترده شده است.


کد N2195678

وبگردی