آفتاب

رسانه‌ها و مراکز قدرت باید به مفاهمه برسند

رسانه‌ها و مراکز قدرت باید به مفاهمه برسند

«شکل گرفتن فضای مجازی باعث تغییر ماهیت رسانه‌ها در دنیا شده و چالش ایجاد کرده است و رسانه‌های سیاسی نیز از این تغییر تاثیر گرفته‌اند و ما اکنون در دوره گذار از رسانه‌های رسمی به غیررسمی هستیم.»

سعید آجرلو - سردبیر هفته‌نامه خبری - تحلیلی «مثلث» - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شکل گرفتن فضای مجازی باعث تغییر ماهیت رسانه‌ها در دنیا شده و چالش ایجاد کرده است، گفت: ظهور شبکه‌های اجتماعی و حضور برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها در فضای مجازی باعث شده که رسانه‌های مکتوب و برخی رسانه‌های مجازی که من از آنها به عنوان رسانه‌های رسمی یاد می‌کنم، دچار چالش شوند.

این سردبیر افزود: رسانه‌های سیاسی نیز از این موضوع مستثنی نیستند و در میان رسانه‌های دیگر دچار این چالش شده‌اند. ما اکنون در دوره گذار از رسانه‌های رسمی به غیررسمی هستیم. نخبگان در گذشته پیام‌های خود را از طریق رسانه‌ها منتقل می‌کردند اما اکنون مردم و عوام جامعه می‌توانند رسانه بسازند و پیام‌هایشان را منتقل کنند. ماهیت رسانه در ایران تغییر کرده است و باید منتظر باشیم تا مشاهده کنیم که در گذر زمان این رسانه‌ها چه شکلی پیدا می‌کنند.

او با بیان این که همواره نوعی نگاه رازآلود به حوزه سیاست وجود داشته است، گفت: رسانه سیاسی نیز این رازآلودگی را با خود به همراه دارد و فضای مجازی در جهت کاهش دادن این فضای مه‌آلود و رازآلود از طریق وارد کردن طنز در حوزه سیاسی، انتقال اخبار و شایعه‌ها در فضای سیاسی حرکت می‌کند و از ابهت حوزه سیاسی می‌کاهد.

آجرلو با بیان این که رسانه‌ها باید قانون و مرزهای موجود را بشناسند، بیان کرد: رسانه‌ها باید نسبت خود را با جریان‌ها، نظام‌های سیاسی و دولت بسنجند و اینگونه دچار مشکل نخواهند شد. مشکل از جایی شروع می‌شود که نوعی سوءتفاهم بین مرکز قدرت و رسانه‌ها به وجود بیاید و این سوءتفاهم‌ها ممکن است منجر به اقدامات قانونی شود؛ بنابراین باید در مسیری حرکت کنیم که سوءتفاهم‌ها کاهش یابد و این وظیفه رسانه‌هاست که باید این اطمینان و اعتماد را ایجاد کنند. این نیاز دوطرفه‌ای است که رسانه‌ها و مرکز قدرت باید به مفاهمه و مرزهای مشترکی برسند.

انتهای پیام

کد N2195396

وبگردی