آفتاب

تولید عضله مصنوعی که اکسیژن و گلوکز در آن جریان می یابد

تولید عضله مصنوعی که اکسیژن و گلوکز در آن جریان می یابد

محققان دانشگاهی در سوئد برای اولین بار موفق به تولید یک عضله مصنوعی شده اند که گلوکز و اکسیژن مانند یک ارگان زنده بدن در آن جریان می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، تا به امروز عضلات مصنوعی ماهیتی رباتیک داشته اند و قادر به انجام کارکردهای عادی عضلات بدن نبوده اند. اما این بار پژوهشگران دانشگاه Linköping سوئد مرز میان عضلات رباتیک و واقعی را با اختراع تازه خود از بین برده اند.

این عضله که از نوعی پلیمر خاص تولید شده، در ظاهر محصولی پلاستیکی به نظر می رسد، اما با پیوند زدن آن به بدن انجام بسیاری از اموری که ارگان های زنده قادر به انجامش هستند، ممکن می شود.

پلیمری که بدین منظور مورد استفاده قرار گرفته، polypyrrole نام دارد و قابلیت رسانایی بالایی دارد. این پلیمر در اصل در حسگرها و وسایل الکترونیکی و برقی به کار می رود. پلیمر یادشده به دو لایه تقسیم شده و در بین آن یک غشای نازک قرار گرفته که با شارژ شدن، یون های پلیمر در طول غشا یادشده پخش می شوند و امکان جذب الکترون ها و نیز هدایت مواد مختلف را پیدا می کنند.

شارژ این پلیمر هم با باتری و هم با استفاده از موادی مانند گلوکز و اکسیژن ممکن است. البته در حالت دوم باید از یک آنزیم خاص استفاده شود که به سوزاندن و مصرف گلوکز کمک کند. این فرایند مشابه با فرایند مصرف و سوزانده شدن گلوکز به صورت عادی در عضلات بدن است. انتظار می رود با تکمیل این اختراع تقلید از تمامی حرکات عضلات بدن توسط آن ممکن شود.

کد N2194971

وبگردی