آفتاب

ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای توسعه تجارت با روسیه

ایجاد شرکت مدیریت صادرات برای توسعه تجارت با روسیه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین نشست کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه اعلام ...

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین نشست کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه اعلام کرد: منطقه آزاد انزلی با دو بندر استراتژیک انزلی و کاسپین، نقش بسیار مهمی در تسهیل گری مبادلات تجاری میان دو کشور ایفا می‌کند و این در حالی است که هم اکنون ۵۰ شرکت روسی در این منطقه در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رضا مسرور در این نشست سه پیشنهاد به کارگروه همکاری‌های ایران و روسیه ارائه کرد و افزود: هم اکنون مهم‌ترین مشکل در مسیر توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور نبود شرکت مدیریت صادرات در کشور روسیه است، در همین راستا می‌توان با حضور تعدادی از بازرگانان روسی و ایرانی و همراهی دستگاه‌های دولتی، اقدام به تاسیس شرکت مدیریت صادرات مشترک، به‌منظور تسهیل و تسریع همکاری‌های مشترک کرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزایش مبادلات تجاری دو کشور را از نتایج فعالیت این شرکت دانست و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک، با همکاری دو کشور این شرکت شروع به خدمات‌رسانی به سرمایه‌گذاران و بازرگانان دو طرف کند.

وی در دومین پیشنهاد خود به اهمیت بهره‌برداری طرف روس از مسیر کریدور شمال- جنوب پرداخت و تاکید کرد: با توجه به نزدیکی مسیر هندوستان، ایران و روسیه، می‌توان با استفاده از کریدور شمال- جنوب، کالاهای دو کشور را مبادله و برای اجرایی شدن این طرح می‌توان طی ماه آینده محموله‌ای بین دو کشور در مسیر چابهار- انزلی- آستاراخان ترانزیت کرد؛ موضوعی که به دلیل فاصله و هزینه کمتر، با استقبال تجار جهت بهره‌گیری از این مسیر مواجه خواهد شد. وی در ادامه سرمایه‌گذاری هندوستان در بندر چابهار ایران و مراودات دو کشور هند و روسیه را ضامن استقبال این کشور و پشتوانه عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب دانست و ادامه داد: علاوه بر بندر چابهار می‌توان از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی و اتصال آن به شبکه ریل سراسری برای ترانزیت کالا در این مسیر تا شهر رشت و از آنجا تا منقطه آزاد انزلی، بهره‌برداری کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در سومین پیشنهاد خود با اشاره به علاقه ایرانی‌ها و روس‌ها برای فعالیت در حوزه گردشگری از ظرفیت‌های متنوع برای همکاری در این حوزه سخن گفت و خواستار توسعه همکاری‌های گردشگری دریایی میان دو کشور شد. وی اضافه کرد: علاوه بر این، رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد گردشگری دریایی در میان بنادر ایرانی دریای خزر از طریق احداث اسکله‌های مارینا با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی است، برنامه‌ای که در بخش نخست آن در آینده نزدیک مسیر گردشگری دریایی میان اسکله مارینای این منطقه و بندر انزلی شروع به فعالیت می‌کند.

کد N2191402

وبگردی