آفتاب
تا میانه بهار منتشر شد

شمایل تولید ۲۵ کالای منتخب

شمایل تولید ۲۵ کالای منتخب

کارنامه مقدماتی تولیدات محصولات صنعتی و معدنی تا نیمه بهار سال‌جاری منتشر شد. داده‌های اعلام شده از وضعیت تولیدات صنعتی و ...

کارنامه مقدماتی تولیدات محصولات صنعتی و معدنی تا نیمه بهار سال‌جاری منتشر شد. داده‌های اعلام شده از وضعیت تولیدات صنعتی و معدنی در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع دربرگیرنده ۲۵ محصول منتخب است که با نگاهی به آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های قبل می‌توان گفت ۱۹ محصول منتخب صنعتی و معدنی از لیست ارزیابی روند تولید تا نیمه بهار سال‌جاری جا مانده‌اند.

داده‌های اعلام شده نشان‌دهنده آن است که از مجموع ۱۶ قلم کالای منتخب صنعتی، در مجموع ۸ کالای منتخب توانسته‌اند رشد تولید را تجربه کنند و در مقابل ۸ محصول منتخب صنعتی نیز در این دوره زمانی افت تولید داشته‌اند. با این شرایط می‌توان گفت تا نیمه بهار سال جاری تولید توانسته میان افت و رشد روند میانه را در پیش گیرد، با این تفاوت که روند رشد تولید در میان محصولات منتخب ارزیابی شده در دوره زمانی مورد بررسی چندان چشمگیر نبوده است. رصد روند تولید در بخش معدن نیز نشان‌دهنده آن است که از میان ۹ محصول منتخب معدنی ارزیابی شده تا نیمه بهار سال جاری در مجموع ۶ محصول این دوره زمانی را با رشد سپری کرده‌اند و ۳ محصول نیز افت تولید داشته‌اند؛ پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تولید ۱۳ محصول منتخب معدنی را مورد ارزیابی قرار می‌داد که با توجه به آمار اعلام شده از روند تولید تا نیمه بهار، می‌توان گفت چهار محصول معدنی هم از آمار اعلام شده در این بازه زمانی جا مانده‌اند.

با توجه به اینکه آمار تولید محصولات معدنی و صنعتی تا نیمه بهار سال‌جاری به‌صورت کامل منتشر نشده و روند تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی نیز در این دوره زمانی هنوز مشخص نیست، نمی‌توان درخصوص وضعیت تولید در این بازه زمانی به این داده‌ها استناد کرد و چشم‌انداز کامل و دقیقی از تولید به‌دست آورد. نامشخص بودن وضعیت تولید تا نیمه بهار سال‌جاری به دلیل عدم درج کامل آمار در حالی است که شاخص مدیران خرید این بازه زمانی را برای تولید مثبت ارزیابی کرده و از خیز تولید در میانه بهار خبر داده است. فعالان اقتصادی در فروردین امسال نسبت به بهبود وضعیت تولید در اردیبهشت سال‌جاری اظهار خوش‌‌بینی کرده بودند و رقم شامخ میانه بهار نیز ضمن تایید درستی این خوش‌‌بینی، از انتظار برای تداوم رونق در خرداد ماه امسال حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده در نیمه بهار سال‌جاری شاخص مدیران خرید (PMI) بالاترین رقم از مهر ماه سال گذشته را داشته و عدد ۳۹/ ۶۱ واحد را ثبت کرده است؛ در واقع عبور رقم شاخص از مرز ۵۰ واحد نشان می‌‌دهد اقتصاد در وضعیت رونق است. ارزیابی مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش بنگاه‌‌های اقتصادی بزرگ را برعهده دارند از خیز تولید در میانه بهار در حالی است که با استناد به داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌توان اظهار نظر دقیقی از چگونگی وضعیت تولید در بنگاه‌های تولیدی داد. با این حال براساس شاخص مدیران خرید بیشترین روند افزایش در این شاخص نسبت به ماه قبل (فروردین ماه) در بین ۵ مولفه اصلی به «مقدار تولید محصولات، میزان سفارشات جدید مشتریان، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه خریداری شده و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» شامخ اختصاص داشته است، عواملی که موجب شده تا مدیران خرید از خیز تولید در بهار خبر دهند.

آمارهای اعلام شده از وضعیت تولید ۱۶ محصول منتخب صنعتی در میانه بهار سال‌جاری نشان‌دهنده آن است که هشت محصول «کارتن»، «تراکتور»، «کولر آبی»، «نئوپان»، «روغن ساخته شده نباتی»، «انواع کاغذ»، «الکتروموتور» و «داروی انسانی» توانسته‌اند نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید را تجربه کنند. براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «کارتن» در این مدت ۱۱۳ هزار و ۴۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۴۵درصدی داشته است. کارتن تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۷۸ هزار تن ثبت شده است. «تراکتور» تولیدی در کشور نیز تا نیمه‌بهار سال‌جاری برابر با دو هزار و ۶۴۳ دستگاه بوده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۲۷ درصدی داشته است؛ تراکتور تولید شده تا پایان نیمه بهار سال ۹۸ برابر با دو هزار و ۸۷ دستگاه بوده است. مجموع تولید «کولرآبی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۲۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال ۹۷ رشدی حدود ۱۶ درصدی داشته است. تولیدکنندگان کولر آبی در دوره زمانی مشابه سال قبل در مجموع موفق به تولید ۲۵۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه کولر آبی شده بودند. براساس آمار اعلام شده «نئوپان» تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر با ۱۰۳ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۱۳ درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل در مجموع ۹۱ هزار و ۳۰۰ متر مکعب نئوپان در کشور تولید شده بود.  داده‌های اعلام شده همچنین بیانگر آن است که «روغن ساخته شده نباتی» در این دوره زمانی برابر با ۲۳۵ هزار و ۸۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۱۲ درصدی را ثبت کرده است. در مدت مشابه سال قبل در مجموع ۲۰۹ هزار و ۷۰۰ تن «روغن ساخته شده نباتی» در کشور تولید شده بود. تولید «انواع کاغذ» نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۵/ ۵ درصدی را تجربه کرده‌ و ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ تن «انواع کاغذ» در این دوره تولید شده است. مجموع انواع کاغذ تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۵۶ هزار و ۲۰۰ تن بوده است. «الکتروموتور» تولید شده در این دوره زمانی نیز برابر با یک میلیون و ۳۲۲ هزار دستگاه بوده که رشد بیش از ۵ درصدی داشته است. مجموع الکتروموتور تولید شده در مدت مشابه سال ۹۷ برابر با یک میلیون و ۲۵۷ هزار دستگاه بوده است. تولید «داروی انسانی» نیز در این مدت ۲/ ۵ میلیارد عدد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۵/ ۱درصدی داشته است. تولید این محصول در مدت مشابه سال ۹۷ برابر با ۱/ ۵میلیارد عدد بوده است.

در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید نیز به گروه‌های «ماشین لباسشویی»، «انواع سواری»، «لاستیک خودرو»، «روغن موتور صنعتی تصفیه اول» و «وانت» تعلق داشت. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۴۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی حدود ۵۴ درصدی داشته است. تولید این محصول در دوره مشابه سال ۹۷ برابر با ۹۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده است. روند تولید «انواع سواری» نیز در دوره زمانی مورد بررسی افتی حدود ۴۲درصدی را تجربه کرده است. خودروسازان در مدت زمان مورد بررسی در مجموع موفق به تولید ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع سواری در کشور شده‌اند. تولید خودروسازان در سال گذشته برابر با ۲۰۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است. «لاستیک خودرو» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۲۶ هزار و ۳۰۰ تن بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۷درصد داشته است. روند تولید «روغن موتور صنعتی تصفیه اول» نیز تا نیمه‌بهار سال جاری برابر با ۶۷ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۶ درصدی را ثبت کرده است. «وانت» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۸ هزار دستگاه بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل افتی حدود ۲۰ درصد را ثبت کرده است.

از سوی دیگر مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا نیمه بهار سال‌جاری از میان ۹ محصول منتخب معدنی، ۶ محصول رشد و ۳ محصول افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، پنج محصول «کاتد مس»، «ظروف چینی»، «کاشی»، «محصولات فولادی» و «شیشه جام» به ‌ترتیب بیشترین میزان تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن کاتد مس در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۳۴ درصد داشته است. ظروف چینی تولیدی نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۸هزار و ۶۰۰ تن بوده که نسبت به مشابه سال قبل رشدی حدود ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. تولید کاشی نیز تا پایان نیمه بهار سال جاری برابر با ۵۸ میلیون و ۳۱۸ هزار مترمربع بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشدی بیش از ۹ درصد داشته است.

محصولات فولادی نیز در این دوره زمانی با تولید سه میلیون و ۴۴۶ هزار تن توانسته رشد ۵ درصدی داشته باشد. تولید شیشه جام نیز برابر با ۱۶۸ هزار و ۶۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۴ درصدی داشته است. در نقطه مقابل محصولاتی که رشد مثبت تولید محصولات معدنی را ثبت کرده‌اند، روند تولید «شمش آلومینیوم»، «آلومینا» و «سیمان» با افت همراه بوده است. براساس آمار اعلام شده مجموع تولید شمش آلومینیوم در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۴۲ هزار و ۲۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ کاهش بیش از ۳۲ درصدی داشته است. آلومینای تولیدی در کشور نیز ۳۸ هزار و ۹۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افتی بیش از ۶ درصدی داشته است. روند تولید سیمان نیز در دوره زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افت حدود ۶درصدی داشته است.

کد N2191399

وبگردی