آفتاب
شوری در گفتگو با مهر:

لزوم تشکیل حلقه بین‌المللی برای مقابله با تحریم‌ها

لزوم تشکیل حلقه بین‌المللی برای مقابله با تحریم‌ها

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما می‌توانیم با کشورهایی همچون چین و روسیه حلقه بین‌المللی تشکیل دهیم تا از آسیب‌های احتمالی تحریم‌های ظالمانه آمریکا جلوگیری کنیم.

محمد شوری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم و اهمیت توسعه روابط تجاری با روسیه در برهه فعلی که اروپا به تعهداتش عمل نکرده و از طرفی پیام‌های مثبت و قوی‌تری از سوی مسکو منتقل می‌شود، اظهار داشت: چین و روسیه به عنوان دو کشوری که از قدرت بالای سیاسی و اقتصادی در جهان برخوردارند و از اعضای دائم شورای امنیت به حساب می‌آیند، پس از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی‌های مکرر اروپا نسبت به تعهداتش، به نوعی در تلاش هستند که برجام را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر مواضع روسیه و چین جدی‌تر از گذشته شده و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه آسیبی به برجام به کار بسته‌اند، گفت: برای روسیه حفظ برجام به عنوان ابزار کنترل منطقه تلقی می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

شوری افزود: طبیعتاً در این شرایط ایران هم باید تمرکز دیپلماسی خودش را بر کشورهایی که همسویی بیشتری با ما دارند از جمله روسیه و چین بیشتر کند، چرا که غربی‌ها هیچ اقدام عملیاتی در راستای اجرای تعهدات برجامی خود انجام نداده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: ما می‌توانیم با کشورهایی چون روسیه و چین و دیگر کشورهایی که درصدد حفظ برجام هستند و برای آن تلاش می‌کنند حلقه بین‌المللی تشکیل دهیم تا از آسیب‌های احتمالی تحریم‌های ظالمانه آمریکا جلوگیری کنیم و با قدرت و توان بیشتری به اجرای سیاست های منطقه ای خود بپردازیم.

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و تلاش دو طرف برای افزایش سطح تعاملات تجاری فی مابین، بیان کرد: متاسفانه تجربه نشان داده که این قبیل نشست ها و اقدامات تاکنون کارساز نبوده و باید عزم جدی تری برای پیشبرد اهداف اقتصادی و گسترش همکاری‌های تجاری میان تهران و مسکو داشته باشیم.

شوری ادامه داد: شاید مهمترین مانعی که در مسیر افزایش همکاری‌های تجاری میان ما و روسیه وجود دارد، مکمل هم نبودن اقتصاد دو طرف است، در واقع نیازهای اقتصادی ما از سوی مسکو تامین نمی‌شود و بالعکس. هر چند که بروکراسی‌های موجود هم می‌تواند به عنوان یکی از جدی ترین موانع تحقق گسترش روابط اقتصادی ایران و روسیه به حساب آید.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: امیداوریم که دو طرف با برخورداری از عزم و اراده جدی و برنامه‌ای منسجم با دیدی بلند مدت، تمام تلاش خود را برای افزایش حجم روابط تجاری با یکدیگر داشته باشند و بتوانند پتانسیل بالقوه موجود را هر چه بهتر و سریع‌تر بالفعل کنند.

کد N2191326

وبگردی