آفتاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

راه علم و فناوری سالم از خطوط اندیشه اسلامی می گذرد

راه علم و فناوری سالم از خطوط اندیشه اسلامی می گذرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بخواهیم علم و فناوری را در مسیری قرار دهیم که آن مسیر، باعث سلامت جامعه شود، قطعاً راهی جز خطوط اندیشه اسلامی نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعیدرضا عاملی امروز در مراسم سی و هفتمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی که هم‌اکنون در واحد علوم و تحقیقات در حال برگزاری است، اظهار داشت: دانشگاه و حوزه با درآمیختن حکمت نظری و عملی می‌توانند مسیر همواری را برای رشد میسر کنند. این امر روشنی است که علم و فناوری در جهان در موارد بسیاری بدون هدف عمل کرده و هدف‌های ارزشمند را دنبال نکرده است. فاصله کوتاهی میان عقلانیت و نیرنگ وجود دارد و مصداق نیرنگ این است که اندیشه و فکر به سمت تخریب حرکت می‌کند. تولید سلاح کشتار جمعی و تولید دانش‌های سلطه بر جهان، محصول نیرنگ است. دنیای غرب تفاوتی بین عقلانیت معطوف به تعالی جامعه و عقلانیت به سمت نیرنگ نگذاشته است و باعث مصیبت‌های بسیاری در جهان شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم علم و فناوری را در مسیری قرار دهیم که آن مسیر، باعث سلامت جامعه شود، قطعاً راهی جز خطوط اندیشه اسلامی نداریم. این اندیشه، اندیشه‌ای است که مرجعش خداست و خداوند، خالق هستی و او مصلحتی را تبیین کرده و اگر این مصلحت را نشناسیم، به بیراهه کشانده می‌شویم و در نهایت آب هوا خاک و محیط زیست و انسان تخریب می‌شود.

عاملی با اشاره به اینکه توسعه پایدار محصول شکست توسعه صنعتی بدون توجه به طبیعت است، گفت: به سمتی پیش رفتیم که توسعه پایدار به اقتصاد و طبیعت و جامعه و … توجه می‌کند اما همچنان توسعه پایدار خلاء اندیشه پایدار را دارد و به جنبه‌های تعالی انسان توجه نکرده است. امروز بیماری‌های روانی بیشتر شده و احساس تنهایی به عنوان آسیب بزرگ مطرح می‌شود و به این دلیل است که به ماهیت توجه نکرده ایم‌. لذا باید به توسعه پایدار به‌عنوان ظرفیت الهی که شرایطی فراهم می‌آورد که خودمان و جامعه خوب زندگی کنیم، نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه سی و امین سالگرد رهبری مقام معظم رهبری را پشت سر می‌گذاریم و این جزو افتخارات دوره چهل ساله انقلاب است که فاخر ترین رهبری جهان را (رهبری امام‌خمینی و مقام معظم رهبری) در ایران تجربه کردیم‌، گفت: در کتابی به ۷ خصوصیت ایشان اشاره کرده ام که یکی از مهمترین خصوصیات حکیم انقلاب اسلامی، حکمت ایشان است. حکمت مانع ظلم می‌شود و ریشه در تشخیص و تمایز میان جهل و علم و عدل و ظلم دارد. ایشان در طول ۳۰ سال گذشته، علی رغم هنجارهای گفتمانی بر جهان، مسیری را ترسیم کردند که رسالت رهبری فاخر و حکیم است. ایشان حکیمانه جامعه را اداره کردند که اداره بسیار مهمی است. یکی دیگر از خصوصیات رهبری یکپارچگی و سامان داشتن اندیشه ایشان است. یک استقرار و نظم فکری در اندیشه امام و رهبری وجود دارد که پایداری را به خوبی حس می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: خصیصه سوم بروز این‌حکمت، تاکید بر ارزش‌های انقلاب اسلامی است. اسلام انقلابی تاکید بر بنیانی به نام مقاومت دارد و ایشان دائماً بر ارزش‌های انقلابی تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب دو نکته را برجسته می‌کنم، گفت: نکته اول نگاه حضرت آقا بر گذشته، حال و آینده است. در متنی که ایشان تهیه کرده و عصاره حکمت چندین ساله ایشان است، نگاه مثبت است. جامعه ما از نگاه منفی رنج می‌برد و یک غم پنهان و آزردگی پنهان به نام نگاه منفی وجود دارد و دائماً تشویق به آسیب می‌کنیم.

ادامه دارد…

کد N2187032

وبگردی