آفتاب

واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هایکو ماس به تهران: مقامات ایران باید حالا با ما تماس بگیرند!

واکنش وزارت خارجه آمریکا به سفر هایکو ماس به تهران: مقامات ایران باید حالا با ما تماس بگیرند!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر هایکو ماس به تهران گفت تنها راه حل (برای مشکل ایران) یک توافق جدید و رسیدن به ۱۲ شرطی که گذاشته‌ایم، است.

مورگان اورتاگوس در کنفرانس مطبوعاتی گفت: هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در تهران است.شینزو آبه نخست وزیر ژاپن این هفته در آنجا خواهد بود.هیچ اختلاف نظری بین ما و متحدانمان در مخالفت با دستیابی ایران به توانایی ساخت تسلیحات اتمی وجود ندارد.

وی افزود: ما همچنین درباره تهدیدات ناشی از برنامه موشکی بالستیک ایران، فعالیت های تروریستی (ضد تروریستی) و وضعیت بد حقوق بشر این کشور هم نظر هستیم. ایران تهدید کرده است که محدودیت های مهم طرح جامع اقدام مشترک را نقض خواهد کرد. امروز هم ظریف اعلام کرد که آمریکا نمی تواند با وجود فشارهایش بر ایران انتظار امنیت داشته باشد.

مورگان اورتاگوس درباره ضرب الاجل 60 روزه ایران در خصوص تعهدات طرف مقابل در برجام، مدعی شد: تهدیدهای اخیر ایران در توقف اجرای تعهدات اصلی اش در طرح جامع اقدام مشترک گامی بزرگ در مسیر اشتباه است. این موضوع بر تهدید ایران برای صلح و ثبات و امنیت بین المللی تاکید دارد!

اورتاگوس با نادیده گرفتن عهدشکنی های دولت آمریکا در قبال توافق بین المللی برجام، گفت: تنها راه حل، یک توافق جدید و بهتر است تا تمامی جنبه های تهدیدی ایران را پوشش دهد. این تهدیدات، اساس دوازده درخواستی هستند که رئیس جمهور ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه (آمریکا) از ایران دارند. ما آماده مذاکره هستیم؛ مقامات ایران باید حالا با ما تماس بگیرند!

وی همچنین در ادامه، تهدید کرد: هر شرکتی را -خواه در بخش نفتی یا غیرنفتی- که از فعالیت های ایران حمایت مالی کند، تحریم می کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گفتنی است؛ دولت ترامپ که تلاش زیادی برای نابودی توافق هسته ای موسوم به برجام به خرج داد و از این توافق خارج شد، دستیابی به یک توافق جدید با ایران را خواستار شده است. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده اند با وجود عهدشکنی های آمریکا، مذاکره جدید بی معنی است .

شایان ذکر است؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار استادان و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاهها با تاکید بر اینکه مذاکره، تاکتیک آمریکا برای تکمیل راهبرد فشار به ایران است، فرمودند: راه مقابله هم این است که طرف مقابلشان، از ابزار فشار خود استفاده کند تا فشار روی خود را کم کند اما اگر چنانچه فریب دعوت به مذاکره را بخورد و بگوید پس احتیاجی به استفاده از اهرم های فشار من نیست، آن‌وقت لغزیده و رفته و این به معنای باخت قطعی است.

ایشان همچنین با تأکید بر اینکه مسئله اصلی در مذاکرات، تعیین موضوع مذاکره است، افزودند: ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمی کنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمی توانند موضوع مذاکره باشند.

 

خبرآنلاین، به نقل از رسانه های خبری آمریکا
کد N2186355

وبگردی