آفتاب

چرا تامین اجتماعی کم آورده و به بیمه‌شدگان معترض است؟

چرا تامین اجتماعی کم آورده و به بیمه‌شدگان معترض است؟

مدیران تامین اجتماعی اخیرا لبه تیز حملات خود را به سمت بخشی از بیمه‌شدگان گرفته‌اند و می‌گویند برخی از آنها به صورت صوری، ازدواج می‌کنند یا طلاق می‌گیرند تا از مستمری تامین اجتماعی برخوردار شوند، چرا مدیران تامین اجتماعی به جای پرداخت حقوق و مستمری بیمه‌شدگان و خانواده آنها، این انتقادها را بیان می‌کنند؟

امید سلیمی بنی: سازمان تامین اجتماعی باز هم کم آورده است. این را می توان به سادگی از سخنان مدیران آن دریافت. این دفعه اما، خطاب مدیران، به مردم است. آنها می گویند برخی از مردم و اعضای خانواده بزرگ تامین اجتماعی، با ترفند و نیرنگ، به دنبال دوشیدن این سازمان هستند. سخنانی که به نظر می رسد ماجراهای زیادی پشت سر خود دارد.

از جمله این مدیران، سرپرست تامین اجتماعی است که به ازدواج دختران جوان با مستمری بگیران تامین اجتماعی اعتراض کرده و گفته چرا باید دختران جوان به عقد مستمری بگیران سالخورده دربیایند تا پس از مرگ آنها، حقوق و مستمری دریافت کنند.

محمدحسین زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی درباره گرفتن مستمری بیمه شدگان کهنسال توسط بیوه های جوان آنان گفته: برخی دختران جوان به عقد مستمری‌بگیرانی که سن بسیار بالایی دارند و احتمال فوت‌شان زیاد است، در می‌آیند تا پس از فوت آن فرد، موفق به دریافت مستمری سازمان شوند.

این سخنان به اندازه ای عجیب است که بعید به نظر می رسد با هدف جلوگیری از ضرر و زیان سازمان تامین اجتماعی به عنوان صندوق و سرمایه ای بین نسلی که سرمایه های آن متعلق به نسل های آینده است، بیان شده باشد، چون برد تبلیغاتی این سخنان، بیش از آنکه درباره حجم ازدواجهایی از این دست باشد، نام زدا را برای نشستن روی صندلی مدیرعاملی تامین اجتماعی، برجسته می کند. صندلی ای که ماههاست پس از تصادف و فوت مرحوم تقی نوربخش، بلاتصدی باقی مانده است.

به نظر می رسد زدا تلاش می کند تا به رئیس جمهور و وزیر کار اثبات کند توان مدیریت سازمان تامین اجتماعی را دارد، مانند اینکه او از رکوردشکنی اخذ حق بیمه از بیمه شدگان در امسال خبر داده و گفته: این رکوردشکی در شرایط نامناسب اقتصادی واحدهای تولیدی از جمله تشدید بی ‌سابقه تحریم ‌های ظالمانه، رکود اقتصادی، تعطیلی ارادی و غیر ارادی واحدهای صنعتی به ویژه در مناطق سیل‌زده به دست آمده است.

حمله رسانه ای به مستمری بگیران

[p]۴۷۲۳۱

کد N2185320

وبگردی