آفتاب

بازار داغ فروش آثار باستانی غارت‌شده یمن

بازار داغ فروش آثار باستانی غارت‌شده یمن

از سال ۲۰۱۱ تاکنون دست‌کم ۱۰۰ اثر باستانی کشور یمن در مزایده‌های کشورهای اروپایی، ایالات متحده و امارات متحده عربی به قیمت یک میلیون دلار فروخته شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از لایو ساینس، برخی از آثار باستانی «یمن» که شامل کتیبه‌های باستانی، مجسمه، سکه‌ها و نسخه‌های خطی متعلق به قرون وسطی می‌شود و در حراجی‌های مختلف به فروش رسیده‌اند، سال‌ها پیش از این کشور خارج شده‌اند، اما برخی دیگر در حالی از کشور خارج شده‌اند که هیچ اطلاعاتی مبنی بر زمان و نحوه انتقال آن‌ها در دسترس نیست.

طبق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط «لایو ساینس»، در سال ۲۰۱۵ زمانی که کشمکش‌های داخلی منجر به ایجاد حنگ داخلی در این کشور شد، موج عظیمی از ارسال آثار باستانی و آثار هنری این کشور از عربستان سعودی به ایالات متحده آغاز شد. در مدت زمان بین ژانویه سال ۲۰۱۵ تا دسامبر سال ۲۰۱۸ آثاری به ارزش ۵,۹۴۰,۷۸۶ دلار از عربستان سعودی به ایالات متحده قاچاق شدند. این در حالی است که آثاری با ارزش ۳,۷۰۳,۴۱۶ دلار در طول ۱۹ سال و در فاصله ژانویه سال ۱۹۹۶ تا دسامبر ۲۰۱۴ به ایالات متحده منتقل شد.

مشخص نیست که چه تعدادی از آثار باستانی و هنری متعلق به یمن که از عربستان سعودی به ایالات متحده منتقل شده‌اند، غارت شده‌اند و یا از یمن دزدیده شده‌اند.

اخیراً «‌ائتلاف آثار باستانی» که نام موسسه‌ای غیردولتی است و در زمینه مقابله با غارت آثار باستانی یمن فعالیت دارد، فهرستی از هزار و ششصد و سی و یک اثر که از موزه‌های مختلف یمن ربوده شدند، ارائه داد.

«‌دبورا لهر»، مدیر این موسسه در بیانه‌ای بیان کرد: «ما از بازار فروش آثار هنری و عموم مردم درخواست کردیم تا ما را در جمع‌آوری گنجینه گمشده یمن یاری کنند. این آثار اموال حقیقی مردم یمن هستند و این مردم امیدوار هستند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بازگشت این آثار به کشورشان باشند.»

آثار باستانی در فیسبوک به فروش می‌رسند

به گفته «‌کیت پائول»، باستان‌شناس و استاد تاریخ دانشگاه «اوهایو»، یک تیم محقق، ۹۵ گروه فیسبوک که اعضای آن متشکل از غارتگران، فروشندگان و خریداران آثار باستانی بودند را تحت نظر قرار داد. این تیم به چهار گروه در سوریه دست یافت که در ۵۶ پُست فروش آثار باستانی یمن را اعلام کرده‌اند و در ۴۵۰ پست مشابه فروش آثار باستانی کشور سوریه را پیشنهاد داده‌اند.

وی افزود: «هنوز ۹۱ گروه دیگر برای مطالعه باقی مانده است. تعداد آثار باستانی پیشنهاد شده برای فروش قابل توجه است. کتیبه‌های حکاکی شده، مجسمه‌های برنزی و سلاح‌های باستانی از جمله این آثار هستند.»

انتهای پیام

کد N2183767

وبگردی