آفتاب
بررسی عملیات آزادسازی خرمشهر در میزگرد ایرنا (4)

رسانه ها برای حفظ آثار دفاع مقدس به سوی جریان سازی بروند

رسانه ها برای حفظ آثار دفاع مقدس به سوی جریان سازی بروند

تهران- ایرنا- حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و روایت واقعیات عملیات تاریخ سازی چون بیت المقدس تاکنون به شیوه های سنتی در جریان بوده است. به گفته یکی از مسوولان تبلیغات نیروی زمینی ارتش باید از روش های نوین و تکنولوژی های روز برای این مهم استفاده کنیم.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سروان «ابوذر خدادادی» مسوول تبلیغات و عضو بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در میزگرد ایرنا با عنوان «عملیات بیت المقدس؛ 37 سال بعد» ضرورت های بازروایی این عملیات و دیگر رخدادهای مهم دفاع مقدس را یادآور شد و به نقش مهم رسانه ها در این زمینه پرداخت؛ در ادامه شرح پرسش و پاسخ های صورت گرفته با خدادادی در این زمینه را می خوانید؛

**ایرنا: انعکاس دستاوردهای دفاع مقدس در شرایط کنونی کشور چه کاربردهایی می یابد؟
*خدادادی: حفظ دستاوردهای دفاع مقدس می تواند هم از نظر تاکتیکی و هم از نظر نظامی برای آیندگان ما درس آموز باشد. می توانیم از آموزه ها و تجربیات به جا مانده از دفاع مقدس، در دوره های مختلف و در حوزه های مختلف بهره برداری کنیم.

**ایرنا: نیروی زمینی در انعکاس دستاوردهای دفاع مقدس مخصوصا عملیات بیت المقدس چه عملکردی داشته است؟
*خدادادی: یکی از اولویت های ما در بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس این است که بتوانیم مجموعه ای از اسناد و مدارک موجود در خصوص دفاع مقدس و رشادت های رزمندگان و هر یادگاری را که از آن زمان به جامانده برای آیندگان حفظ کنیم .

**ایرنا: جامعه هدف و مخاطب شما برای شناساندن دستاوردهای جنگ کیست؟
*خدادادی: علاوه بر پرسنل نظامی جوان و افراد زیادی که آن دوره را ندیده اند، جامعه مخاطب ما را قشر گسترده ای از جامعه تشکیل می دهند، چرا که درس ها و تجربیات دفاع مقدس می تواند در دوره کنونی و در آینده مورد بهره برداری افراد جامعه قرار گیرد. آموزه ای چون مقاومت و پایداری و رشادت، در ابعاد مختلف می تواند برای قشرهای مختلف جامعه الگوگیری شود.

**ایرنا: به جز معرفی و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس، چه برنامه های راهبردی دیگری را در دستور کار دارید؟
*خدادادی: ما بر این باور هستیم که از نظر راهبردی باید بحث دفاع مقدس را برجسته کنیم. رهبر معظم انقلاب هم روی این اصل تاکید ویژه ای دارند.
به عنوان نمونه اردوی راهیان نور چند سالی است که برگزار می شود، ولی ماهیت این سفر چنان که شایسته است مورد توجه قرار نمی گرفت. تاکید ویژه رهبر انقلاب، روی بحث «جریان سازی» این اردو، این مهم را در دستور کار جدی ما قرار داد.

**ایرنا: به حتم ارتقای کیفی سفر به مناطق انجام عملیات دفاع مقدس، در شناساندن و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان تاثیر قابل توجهی دارد. شما مشخصا برای این منظور چه اقداماتی انجام داده اید؟
*خدادادی: ما در حال حاضر به طور جدی روی بحث جریان سازی راهیان نور کار می کنیم. شما می دانید که اگر بخواهید بحثی را به جریان تبدیل کنید، مطمئنا به زیرساخت هایی نیاز دارید. نخست اصلاح نگاه و رویکرد به مساله است. نگاه سطحی به مساله، هرگز شما را به سمت جریان سازی هدایت نمی کند. ما اکنون برای ایجاد این رویکرد عمیق و معنایی تلاش می کنیم. برای این منظور باید روی راهیان نور به صورت اصولی کار کنیم. تا پیش از این کمتر به ماهیت اردوی راهیان نور پرداخته می شد و این اردو بیشتر در قالب سفری تفریحی دیده می شد، توجه به جریان سازی در این حوزه، کیفیت این اردو را به لحاظ ماهوی ارتقا داده است.

**ایرنا: از دیگر فعالیت های تبلیغاتی نیروی زمینی ارتش برایمان بگویید.
*خدادادی: ما به همراه همکارانمان در سازمان ایثارگران نزاجا و مدیریت حفظ آثار در تلاش هستیم که بتوانیم در این زمینه ها فعالیت بیشتری داشته باشیم. ما در مرکز پژوهش هایمان، از همکاری و تجربیات فرماندهان عملیات های دفاع مقدس به طور گسترده بهره می بریم . بر همین مبنا تاکنون توانسته ایم تقویم تاریخ دفاع مقدس را در بیش از چهل جلد تدوین کرده و منتشر کنیم.
همچنین کتاب های متعدد دیگری در قالب کتاب صوتی یا نوشتاری با محوریت عملیات ها و تک ها و آفندها و پدافندهای دفاع مقدس منتشر کرده ایم.
در بحث تبلیغات دفاعی هم بهره برداری از تجربیات پیشکسوتان و سرمایه هایی را که در دفاع مقدس بودند در دستور کار خودمان قرار داده ایم. انتشار خاطرات این عزیزان از دوران جنگ هم در دستور کار ما قرار دارد، چرا که یکی از منابع در بحث دفاع مقدس همین خاطراتی است که پر از آموزه ها و درس های جنگ و زندگی است.
بسیاری از رسانه ها به خاطر مضیقه هایی که دارند، اصل دفاع مقدس، عملیات هایی چون بیت المقدس، نحوه آزادی خرمشهر و مسایل اصلی را در اولویت قرار می دهند اما ناگزیر به موضوع خاطرات رزمندگان و فرماندهان نمی پردازند.
این در حالی است که این خاطرات پر نکته های نظامی و نکات اجتماعی است که چنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرند. ما در ستاد کل این مهم را در دستور کار قرار دادیم و می خواهیم خاطرات پیشکسوتان از دوران جنگ را به شکل کتاب یا فایل هایی قابل انتشار درآوریم که قابل بهره برداری باشند.
بیشتر به دنبال این هستیم که فرهنگ دفاع مقدس را از این طریق هایی که عرض کردم هم به جامعه نظامی، هم به اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان بشناسانیم.

**ایرنا: این اطلاعات قابل تسری و بهره جویی در وضعیت کنونی جامعه است؟
*خدادادی: خود من تحقیقی در این ارتباط انجام داده ام. شاید نسل جوان ما امروز زیاد به سمت کتاب نرود. بنابراین ما باید از روش های نوین برای شناساندن مسائل دفاع مقدس و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه کنونی استفاده کنیم.
به عنوان نمونه ما می توانیم به جای برگزاری نمایشگاه های ثابت یا سیار که برپایی یا نگهداری آنها بسیار هزینه بر است، از روش های نوین و تکنولوژی های روز استفاده کنیم. در دنیای امروزی در موارد مشابه به جای صرف هزینه های بسیار، از نرم افزار و تکنولوژی هایی استفاده می شود که در آن وارد فضایی می شوید، با استفاده از یک عینک سه بعدی و صوت و نور فضای جنگی را برای شما به صورت مجازی بازسازی می کنند.
همچنین می توانیم از شبکه های اجتماعی پرمخاطب در کشور برای انتشار فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم. الان در جامعه ما جوانان در سطحی وسیع جذب اینستاگرام شده اند، ما می توانیم با تولید محتوای متنی، صوتی یا تصویری و انتشار آن در این رسانه ها مسوولیت خودمان را به نحو احسن انجام دهیم.
می توان میزگردهای خبری مانند همین میزگرد را به صورت زنده در رسانه ها منتشر کرد یا می توان برنامه هایی با حضور متخصصان نظامی در مناطق جنگی تهیه کرد و آن را در فضای مجازی منتشر کرد.

**ایرنا: ایا نیروی زمینی در این زمینه اقداماتی یا ابداعی کرده است؟
*خدادادی: خود من طرح کلی این نرم افزار را ارایه داده ام. ما بیشتر محتوای تولید شده خودمان را تاکنون در قالب کتاب یا فایل های صوتی منتشر کرده ایم، ولی در حوزه فضای مجازی تاکنون نتوانسته ایم چنین اجازه ای را کسب کنیم.
با این حال، در نمایشگاه های که برگزار می کنیم، سعی می کنیم که از پیشکسوتان دعوت کنیم، یا فیلمی را که قبلا گرفته ایم در آنجا پخش کنیم. اما در زمینه انتشار فایل صوتی و کتاب فعالیت زیادی داشته ایم. هدفمان این است که همین محتوای تولید شده را به دست مردم برسانیم. رسانه ملی یا شما که به شکلی مشغول اطلاع رسانی هستید در این مساله می توانید از ما تاثیرگذارتر باشید.
پژوهش**9275**9279
کد N2176749

وبگردی