آفتاب
ظریف در چابهار:

بندر چابهار می تواند برای امنیت دسترسی ایران به جهان راهبردی باشد

بندر چابهار می تواند برای امنیت دسترسی ایران به جهان راهبردی باشد

وزیر امور خارجه گفت: امکانات بندر چابهار می تواند برای آینده کشور و امنیت دسترسی ایران به جهان بسیاری راهبردی و مفید باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه راهبردهای منطقه‌ای و معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: سیستان و بلوچستانی‌ها همیشه مرزبانان خوب و غیوری برای ایران بوده و هستند و ملت ایران همیشه به این مردم افتخار می‌کند.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان همواره در برابر تهاجم خارجی برای حفظ و حراست از سرزمین ایران تلاش کرده اند، به همین دلیل برای ما خدمت به آنها یک وظیفه ملی است تا بتوانیم کاستی‌های و کمبودهایی که در گذشته بوده است را جبران کنیم.

ظریف افزود: امروز در آستانه سوم خرداد آزادی خرمشهر و ایثارگری مردانی هستیم که با اهدای خون شأن آزادی، استقلال و تمامیت عرضی ایران را تضمین کرده اند؛ همان گونه که مردم سیستان در تاریخ این کار را به خوبی انجام دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به دلایل سفرش به چابهار گفت: فرصتی پیدا شد تا در این سفر با برخی از امکاناتی که در چابهار شکل گرفته آشنا شوم. این پیشرفت‌ها یک دلگرمی برای بنده و هیأت همراه است که باید از کسانیکه برای پیشرفت این استان تلاش کرده اند تشکر کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های بندر چابهار ادامه داد: من معتقدم این بندر از اهمیت بسیاری برای کشور برخوردار است و می‌تواند برای جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد. امکانات این بندر می‌تواند برای آینده کشور و امنیت دسترسی ایران به جهان بسیاری راهبردی و مفید باشد.

ظریف افزود: از تجارب بسیار غنی دفاع مقدس، توجه و استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در کشور است که چابهار یکی از این نمونه‌ها است. ما معتقدیم برای چابهار باید حساب ویژه ای باز کرد چرا که این بندر می‌تواند زمینه ساز توسعه برای ایران و کشورهای همسایه باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امنیت در افغانستان برای ما و سایر کشورهای جهان نیز اهمیت دارد گفت: دیدید که ناامنی در این کشور موجب ناامنی در جهان شد. پس ما که همسایه افغانستان هستیم و گاهی اوقات فشارهایی که بر ملت خوب افغانستان وارد شده، بر کشور ما هم تأثیر گذاشته است.

ظریف افزود: بیش از ۴ دهه است که میزبان مهاجران افغانستانی به ایران هستیم که به دلیل فشارهای خارجی برادران و خواهران افغانستانی به ایران مهاجرت کرده اند. اگر روند پیشرفت توسعه در این کشور افزایش یابد و اقتصاد رسمی جایگزین اقتصاد غیررسمی شود، بسیاری از مشکلات این کشور کاسته می‌شود و راه حل آن افزایش داد و ستد منابع معدنی غنی این کشور است که چابهار تنها مسیر دسترسی به این کشور است.

وی گفت: ما توسعه همسایگان را توسعه خود می‌دانیم، به همین دلیل بسیار خرسندیم که بتوانیم به آنها کمک کنیم. از اینکه نگاه رقابتی در استفاده از ظرفیت‌های منطقه در دیدگاه مدیران استان مشاهده نکردم بسیار خرسندم. واقعیت امر نیز همین است و ما در منطقه باید هم افزایی داشته باشیم. بندر چابهار و بندر گوادر رقیب نیستند.

کد N2176372

وبگردی