آفتاب

کتاب‌هایی برای آرامش و سکون روزه‌داری

کتاب‌هایی برای آرامش و سکون روزه‌داری

تهران- ایرنا- این روزها که سکون و آرامش ماه مبارک رمضان زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده است، شاید کتاب‌ها آرام‌بخش‌ترین لحظات را بسازند.

در شب‌هایی که با هزار سال برابرند، آگاهی مهم‌ترین دستاوردی است که می‌توان داشت، بهتر می‌شود اگر این آگاهی درباره زیست و اندیشه شریف‌ترین انسان که اشرف مخلوقات است، باشد.
دانش‌نامه امیرالمومنین (ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ در سال 1382 در 14 جلد به کوشش محمد محمدی ری‌شهری، با همکاری محمدکاظم طباطبایی و محمود طباطبایی‌نژاد و گروهی از محققان، به زبان عربی - فارسی با ترجمه عبدالهادی مسعودی، منتشر شد و مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران و اهالی فرهنگ قرار گرفت، این اثر ترجمه «موسوعة الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام فی الکتاب و السنّة والتاریخ» به شمار می‌رود.
در این کتاب بر اساس الفبا تمام موضوعات مرتبط با حضرت امیر (ع) در دسترس است، سال گذشته انتشارات دارالحدیث گزیده‌ای از این مجموعه را در یک جلد منتشر کرد که خواندن آن، برای آگاهی از مفاهیم علوی، بسیار ارزشمند است.
این گزیده در 896 صفحه به کوشش عبدالهادی مسعودی و همکارانش، به چاپ رسیده و در دسترس مخاطبان است.

** در هوای تنهایی
دغدغه تنهایی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بشر از آغاز اجتماعی شدن بوده است، امروز در قرن بیست و یکم، با رواج فردگرایی و سبک های زندگی‌ گوناگونی که در دنیا شکل گرفته است، این موضوع پررنگ‌تر هم شده اما پتر پترسون از زاویه دیگری به این موضوع می‌پردازد.
رمان «به هوای دزدیدن اسب‌ها» درباره زندگی مردی 60 سال است که تصمیم می‌گیرد باقی عمر خود را به تنهایی با سگش در کلبه‌ای چوبی بگذراند، کاری که در منطقه اسکاندیناوی و در کشور نروژ، عجیب نیست و او دوری از مردم و هیاهوی شهر را دوست دارد.
با این وجود هیچ چیز پیش بینی پذیر نیست و در ادامه او به گذشته‌ای پرتاب می‌شود که منجر به گرفتن چنین تصمیمی شده است و داستان در رفت و برگشتی میان گذشته و حال، شکل می‌گیرد. این روایت آونگ گون، پر از خرده‌روایت‌هایی است که مثل تکه‌های پازل زندگی امروز قهرمان را شکل می‌دهند.
سوال پترسون این است که آیا تنهایی راه درستی برای ادامه زندگی است؟ و آیا انزوا پاسخ مناسبی به تلخی جهان است؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید کتاب او را بخوانید.
«به هوای دزدیدن اسب‌ها» نوشته پتر پترسون، با ترجمه فرشته شایان در 224 صفحه، توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

** روایت یک ایرانی در مونیخ
مهدی حجوانی، نویسنده ‌ای است که او را بیشتر با آثار کودک و نوجوان می‌شناسیم، او عاشق داستان نوشتن است و با همین نگاه داستان‌نویس، کتاب تازه‌ای نوشته است که داستان نیست اما روایتی داستانی دارد.
«مونیخ به افق تهران» سفرنامه‌ای که حجوانی در فرصت مطالعه و پژوهش در کتابخانه‌ بین‌المللی نسل جوان مونیخ آن را گردآوری کرده است، او در این اثر به زندگی مردم ایالت باواریا در جنوب آلمان اشاره می کند اما بیشتر از خودش می گوید که در این فضا، چه موقعیتی داشته و چه چیزهایی دیده است.
مونیخ به افق تهران قصه دلتنگی مردی ایرانی برای سرزمینش در دوری چند ساله‌ای است که روزهای خوب و بد بسیاری را در دل خود جای داده، جشن‌های سرزمین ژرمن‌ها، کوچه و خیابان‌ها، فوتبال و فرهنگ مونیخی که شهری متفاوت با دیگر شهرهای آلمان است، موضوعاتی است که او در این کتاب به آن‌ها می‌پردازد.
«مونیخ به افق تهران» نوشته مهدی حجوانی است که نشر افق در 240 صفحه آن را منتشر کرده است.
فراهنگ**9211** 9053**1883
کد N2176261

وبگردی