آفتاب
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایرنا:

روند اهدا و پیوند عضو در کشور رو به رشد است

روند اهدا و پیوند عضو در کشور رو به رشد است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: در 18 سال گذشته روند پیوند عضو در کشور رو به رشد بوده و اهدای عضو نیز 60 برابر شده است، اما نقطه مطلوب محسوب نمی‌شود.

مهدی شادنوش روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره روند اهدا و پیوند عضو در کشور افزود: شاخص PMP ما (تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت) که نسبت به 80 میلیون جمعیت باید 40 باشد، در 2 سال گذشته یعنی 96 و 97 به طور میانگین در کل کشور 11.5 بوده و با عدد 40 فاصله زیادی دارد. عمده‌ترین مشکل در این زمینه، آماده نبودن زیرساخت‌های لازم بود که به سرعت در حال رشد است.
وی ادامه داد: در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی هم رسانه‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دادند.

*روند اهدای عضو در 2 سال گذشته ثابت بوده است
شادنوش بیان کرد: در سال 96 و 97 روند اهدای عضو در کشور ثابت بود. در پایان سال 96 و آغاز 97 مشکلات ساختاری وجود داشت که تقریبا چند ماه اول سال با این مشکلات مواجه شدیم و زمان را از دست دادیم، اما از تیر ماه 97 این مشکلات جبران شد.
وی افزود: در 2 سال گذشته تعداد اهدای عضو در کشور ثابت ماند، اما در 2 ماه ابتدایی سال 98 با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و جبران کمبودها و نواقص، روند رو به رشد اهدای عضو در کشور آغاز شده است.

*تحریم‌ها بر پیوند عضو هم تاثیر گذاشته است
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت اظهار داشت: با وجود فشارها و مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها برای ما ایجاد شده و برخی از مواد و امکانات مورد نیاز پیوند عضو را تحت تاثیر قرار داده، اما با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، روند افزایش اهدای عضو در کشور ایجاد شده و امیدواریم با توجه به فرهنگ سازی انجام شده در این زمینه، موفقیت بیشتری درباره اهدای عضو کسب کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر استقبال مردم هم از اهدای عضو بالاتر رفته و امیدواریم سال خوبی را از نظر کاهش لیست انتظار برای عضو در پیش داشته باشیم.

*مشکلات زیرساختی جبران شده است
شادنوش گفت: در 2 سال گذشته از نظر زیرساخت‌ها مشکلاتی در زمینه نیروی انسانی ایجاد شده بود و حتی به خاطر عدم پرداخت‌ها، مراکز شناسایی و فراهم آوری عضو دچار مشکلاتی شدند که در حدود ماه‌های خرداد و تیر 97 تلاش کردیم این کمبودها را جبران کنیم، اما تا زمانی که تیم‌ها دوباره آماده شدند، حدود 5 ماه ابتدایی سال 97 روند خوبی را در زمینه اهدای عضو شاهد نبودیم. به مرور روند بهتر شد و توانستیم از لحاظ تعداد اهدا حداقل به سال 96 برسیم.

*پروتکل ترابری عضو اهدایی امضا می‌شود
رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت بیان کرد: در سال 98 روند بهتری را در زمینه اهدای عضو آغاز کردیم و حتی در زمینه ترابری اعضای اهدایی هم کارهایی انجام دادیم. در این راستا قرار است پروتکل ترابری عضو در سراسر کشور امضا شود. این پروتکل با همکاری نیروی هوایی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، سازمان اورژانس و مرکز مدیریت پیوند اجرایی می‌شود.
شادنوش گفت: در سال 98 دو مورد ترابری عضو از رشت و یزد به تهران انجام شد. قلب انتقالی از رشت در کمتر از یک ساعت و قلب انتقالی از یزد در زمان حدود یک ساعت و 20 دقیقه به تهران انتقال یافت که بر اساس استانداردهای جهانی و با توجه به فاصله این انتقال باید در کمتر از 3 ساعت انجام شود و زمان این دو عملیات کاملا قابل قبول بوده است.

*فقط اعضای هزار نفر از 4 هزار مرگ مغزی اهدا می‌شود
محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در مراسم روی اهدای عضو که در این دانشگاه برگزار شد درباره تعداد مرگ مغزی در کشور و اهدای عضوهایی که انجام می‌شود، گفت: سالانه چهار هزار نفر دچار مرگ مغزی قابل اهدای عضو در کشور وجود دارد که فقط اعضای هزار نفر از این تعداد اهدا می‌شود. با اهدای اعضای افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند و دیگر امیدی به ادامه زندگی آنها نیست، می‌توان به افراد نیازمند عضو، حیات دوباره بخشید.

*اهدای عضو در ایران و جهان
31 اردیبهشت روز جهانی اهدای عضو است. اهدای عضو به این معنی است که فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او انجام شود. پیوندهای متداول عبارتند از کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد، مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد، اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.
در ایران اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به طور رایگان انجام می‌شود و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
همه ایرانیان دارای کد ملی 10 رقمی می‌توانند از طریق وب سایت ehda.ir برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند تا هم به صورت آنلاین و آنی کارت خود را دریافت کرده و هم تمایل آنان نسبت به اهدای عضو در دسترس دست اندرکاران این امر در سراسر کشور قرار گیرد.
لازم به ذکر است که 50 درصد مرگ مغزی در کشور به دلیل حوادث رانندگی رخ می‌دهد.
اجتمام*9482*9105
کد N2174411

وبگردی