آفتاب
سخنگوی قوه قضاییه

مشاوران املاک مجاز به تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان نیستند

مشاوران املاک مجاز به تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان نیستند

تهران- ایرنا- سخنگوی قوه قضائیه گفت: همچنین طبق این قانون مشاوران املاک فقط می‌توانند نقش دلالی و واسطه گری داشته باشند و به هیچ عنوان مجاز به تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان نیستند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا، غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در سومین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در دور جدید افزود: بعد از مذاکره و توافق باید خریدار و فروشنده را به دفاتر اسناد رسمی راهنمایی کنند اما شاهد قصور و کوتاهی مشاوران و اتحادیه مربوطه همچنین وزارت صمت به عنوان ناظر بر فعالیت صنفی هستیم.
وی گفت: قانونی که 9 سال پیش تصویب شده و هیچ هزینه اجرایی برای دستگاه‌های متولی ندارد، به لحاظ قصور و کوتاهی متولیان در حوزه‌ها مختلف، برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
اسماعیلی افزود: در برنامه تحولی پیشگیری از وقوع جرم قرار است دستگاه قضایی از تمام نهادها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها و ادارات مطالبه‌گری کند تا وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهند و اگر وظایف را انجام ندهند، به سمت برخورد با مقاماتی می‌رویم که از انجام وظایف خود استنکاف کردند.

*وفور پرونده های مربوط به پیش فروش آپارتمان
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که مردم با آن مواجه هستند، موضوعات مربوط به پیش فروش آپارتمان و ساخت و سازها و خرید و فروش‌ها با مبایعه‌نامه‌ها و قراردادهای عادی است که مشکلاتی را برای هموطنان‌مان ایجاد کرده است.
اسماعیلی ادامه داد: اگر دستگاه‌های ذی‌ربط آنچه در قانون پیش فروش آپارتمان تصویب شده است اجرا می کردند، اکنون با این حجم پرونده‌های سنگین در این زمینه مواجه نبودیم.
وی با اشاره به ماده چهارم قانون پیش فروش آپارتمان گفت: شهرداری ها زمان صدور پروانه ساختمان، باید همزمان و قبل از شروع عملیات ساختمانی، به تعداد واحدهای پیش‌بینی شده، شناسنامه فنی برای هر واحد صادر کنند و کسانی که اقدام به پیش فروش می‌کنند باید به خریدار شناسنامه فنی را ارائه کنند اما اکثریت قریب به اتفاق شهرداری‌ها به این تکلیف عمل نکردند.
اسماعیلی افزود: از سال گذشته این موضوع را در تهران پیگیری کردیم و خوشبختانه حدود 50 هزار شناسنامه فنی ساختمان صادر شد که بسیار موثر است.
ادامه دارد...
اجتمام3229*1003*9105
کد N2174264

وبگردی