آفتاب

وزیر کشور: شرایط امنیت مرزهای کشور بهتر شده است

وزیر کشور: شرایط امنیت مرزهای کشور بهتر شده است

تهران-ایرنا-وزیر کشور گفت: شرایط امنیت مرزهای کشور با اقدامات شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور نسبت به سال 87 بهتر شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی برای پاسخ به سوال جلیل رحیم آبادی نماینده تربت جام و 13 نماینده دیگر درباره علت بلاتکلیفی زمین های مردم در منطقه مرزی شرق کشور(خراسان رضوی، تربت جام، صالح آباد و تایباد) و عدم دسترسی مردم به زمین های کشاورزی، وضعیت جبران خسارات، حق آبه و بی توجهی به حق مالکیت مردم در مرز در جلسه علنی امروز-سه شنبه- مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رحمانی فضلی اظهار داشت: موضوع حریم امنیتی با توجه به مشکلاتی که در مناطق مرزی وجود دارد مانند تردد غیرقانونی، بحث اشرار، قاچاقچیان و تردد افراد خارج از مرز از دهه 70 مصوب شده است.
وی افزود: شورای امنیت ملی با واسطه وزارت کشور برای مرزهای کل کشور حریم های امنیتی را در نظر گرفت که در آن ها تردد و فعالیت باید تابع مقررات خاص باشد.
رحمانی فضلی ادامه داد: در خراسان رضوی هم نیز این امر با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی از سال 87 توسط شورای توسعه امنیت پایگاه شرق و غرب به مدت پنج سال انجام شد.
وی افزود: بر این اساس حریم های امنیتی را مشخص می کنیم و افرادی که در آن جا ساکن هستند باید این مناطق را تخلیه کنند که به مرور از سال 87 این تخلیه صورت گرفته و دولت خسارت این تخلیه ها را پرداخت می کند.
وی گفت: از سال 87 تا 93 حدود 4.7 میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یافت که باید 940 خانوار تقسیم می شد، برآورد و ارزیابی کارشناسان در این حوزه که قانونی است با درخواست و مطالبه مردم اختلاف داشت.
وزیر کشور ادامه داد: تاکنون 607 خانوار تعیین تکلیف شده اند، از سال 95 با توجه به مضایق بودجه ای رقم هایی برای این منظور اختصاص یافت که ان شاءالله تامین شود و اگر این رقم واصل شود بتوانیم پرداخت ها را انجام دهیم.
رحمانی فضلی گفت: با توجه به شرایط امنیتی در شرق نسبت به سال 87 امنیتی بهتری حاصل شده است، سال قبل مجددا مصوبه جدیدی در شورای امنیت ارائه و مصوب شد.
وی تصریح کرد: حریم امنیتی مناطق مرزی خراسان رضوی و دیگر مناطق مرزی کشور کمتر شد که بر اساس آن نیاز نیست برخی روستاها جا به جا شوند.
وی افزود: 10 اردیبهشت 96 با اقدامات انجام شده حریم امنیتی مشخص شد و امکانات بیشتری در این مناطق فراهم شد، آمادگی داریم با منابع تخصیص یافته در سال 98، مطالبه مردم و کسانی که در حریم جدید هستند پرداخت شود.
رحمانی فضلی یادآور شد: همچنین توافق کردیم گروهی از معاونت امنیتی وزارت کشور با حوزه امنیتی استان خراسان رضوی از این مناطق بازدید و شرایط را ملاحظه کنند که در صورت وجود مشکلات، آن ها را حل می کنیم.
وزیر کشور اضافه کرد: مردم در مناطق مرزی به ویژه مناطق مرزی دارای حساسیت همچنین در نظر گرفتن موضوع امنیت پایدار و پدافند غیر عامل نقش مهم تری در حوزه امنیتی دارند ، تمام این مناطق را باید از نظر استقرار، ثبات بخشیم.
رحمانی فضلی افزود: در خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان این موضوع انجام شده است، به طوری که مسیر بازگشت مهاجران از شرق را داشتیم یکی از اقدامات ایجاد بازارچه های مرزی، تسهیل تردد و همچنین قاچاق سوخت بود که باعث شد با مجوز از وزارت نفت این سوخت به صورت رسمی در آن جا صادر و عواید آن یا به مردم پرداخت شود یا صرف امور زیربنایی و زیرساخت و امنیتی شود.
این خبر در حال تکمیل است
سیام**3050**9121
کد N2174228

وبگردی