آفتاب

بازسازی واحدهای سیل زده کرمانشاه در انتظار تامین اعتبار

بازسازی واحدهای سیل زده کرمانشاه در انتظار تامین اعتبار

بارندگی و سیل فروردین امسال به 2 هزار و 32 واحد مسکونی روستایی و 153 واحد شهری استان کرمانشاه خسارت جدی وارد کرد که برای قابلیت سکونت داشتن باید از نو ساخته شوند اما مسئولان ستاد بازسازی استان می گویند شروع ساخت این واحدها در گرو تامین و اختصاص اعتبارات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده در سیل بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، اما مسئولان بنیاد می گویند برای شروع فعالیت ساخت و ساز منتظر اختصاص اعتبارات هستیم.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه روز دوشنبه در جلسه کارگروه بازسازی سیل به ریاست معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار کرمانشاه؛ اعلام کرد که در مجموع 2 هزار و 185 واحد در سیل تخریب شد که باید از اول ساخته شوند و به یک هزار و 67 واحد نیز خسارت وارد شد که نیاز به تعمیر دارند.
بابک عاطفی افزود: براساس برآوردهای انجام شده برای ساخت و تعمیر این واحدها و همچنین کمک به معیشت خانوارها در قالب خرید لوازم اساسی زندگی برای آنها، به 290 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تنها 15 میلیارد تومان برای استان سهم در نظر گرفته اند.
او از مجموعه استانداری کرمانشاه خواست که با مرکز مکاتبه کنند تا در اختصاص سهم اعتبارات به بنیاد مسکن تجدیدنظر شود.
او در ادامه همچنین اعلام کرد که پرونده برای 2 هزار و 185 واحد مسکونی خسارت دیده در سیل فروردین امسال تشکیل شده و همه این پرونده ها نیز در سامانه ثبت شده است.

**اعتبارات بخش کشاورزی کم است
معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه اعلام کرد که بخش کشاورزی در سیل امسال براساس برآوردهای انجام شده 240 میلیارد تومان خسارت دیده که تنها 90 میلیارد و 600 میلیون تومان برای جبران خسارت اختصاص داده اند.
علی چاله چاله افزود: این رقم جوابگوی جبران خسارات وارد شده نیست و انتظار داریم که در اختصاص اعتبارات تجدید نظر شود.

**راه اندازی سامانه سجاد در استان
مدیر فناوری اطلاعات استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه از راه اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت (سجاد) در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: با فعال شدن این سامانه همه موارد مرتبط به خسارات در این سامانه وارد می شود.
محمد ایمانی افزود: به هر دستگاهی مجوز ورود به سامانه و وارد کردن اطلاعات مربوط به خسارات وارد شده به حوزه خود داده می شود و اطلاعات همه دستگاه ها در این سامانه وارد می شود.
به گفته او، این سامانه از طریق شبکه داخلی دولت فعالیت می کند و بر روی اینترنت نیست.

**نیاز راهداری به 209 میلیارد تومان اعتبار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه راهداری تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انسداد جاده های استان در زمان سیل انجام داد، گفت: اکنون 50 دستگاه از ماشین آلات راهداری به دلیل فعالیت زیاد در زمان سیل زمین گیر شده و برای فعال کردن آن نیاز به اعتبار است.
فریبرز کرمی با اشاره به اینکه فعالیت های راهداری با سه اولویت اظطراری، کوتاه و بلندمدت دسته بندی شده است، افزود: اقدام های اضطراری انجام و به اتمام رسید واکنون برای برنامه های میان مدت به 209 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
به گفته او یک هزار و 435 پل، 86 نقطه رانشی و 883 کیلومتر راه تخریب شده براثر سیل در استان وجود دارد که قبل از زمستان باید این موارد بازسازی و تعمیر شود.
وی آسفالت جاده های استان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: سیل بخش زیادی از آسفالت راه ها را از بین برده و در این بخش نیز برای تثبیت وضعیت موجود به 210میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

**آبفار 23 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اینکه سه میلیارد و 300 میلیون تومان تاکنون برای رفع مشکلات اضطراری در تاسیسات آبفار در استان هزینه شده است، گفت: اکنون وارد اجرای برنامه های میان مدت شده ایم که دراین بخش نیز 23 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
فرامرز شوهانی افزود: این میزان اعتبار را برای بازسازی 54 کیلومتر لوله گذاری و حفاری 10 حلقه چاه در سیل تخریب شد، نیاز داریم.
او برنامه بلند مدت این شرکت را نیز رفع کدورت آب شرب در زمان بحران دانست و گفت: برای این بخش نیاز به خریداری تانکرهای سیار آبرسان هستیم که اکنون شرکت ابفار استان فاقد این تانکرها است و از توان بخش خصوصی استفاده می کنیم.
به گفته او، 104 میلیارد تومان برای خریداری تانکر سیار آبرسان و دستگاه بسته بندی آب نیاز است.

**راه اندازی تصفیه خانه برای رفع کدورت آب سه شهر
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کرمانشاه نیز دراین جلسه با اشاره به اینکه براثر سیل آب شهرهای هرسین، کرند غرب و ریجاب کدر شد، گفت: در نظر داریم با استفاده از سیستم های جدید تصفیه خانه مشکلات این شهرها را برطرف کنیم.
رضا داودی افزود: سیستم تصفیه خانه شهر هرسین نصب و راه اندازی شده و اکنون مشکل آب شرب این شهر برطرف شده است.
به گفته او، تصفیه خانه برای شهرهای ریجاب و کرندغرب نیز تهیه و نصب می شود و تا چهار ماه دیگر مشکل آب شرب این شهرها نیز برطرف خواهد شد.
مسئولان شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز دراین جلسه اعلام کردند که در حریم و بستر رودخانه های استان  کرمانشاه سه هزار و 207 مورد تصرفات غیرقانونی از سوی اشخاص شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و 260 مورد در شهر کرمانشاه است.
براساس گفته این مسئولان، در مجموع یک هزار و 450 میلیارد تومان برای آزادسازی حریم رودخانه های استان اعتبار نیاز است که از این مبلغ، یک هزار و 256 میلیارد تومان باید در شهر کرمانشاه هزینه شود.

**بازسازی در حریم و بستر رودخانه ها انجام نشود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز در جمع بندی گزارش کار دستگاه های خدمات رسان گفت: اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی و نصب دستگاه های تصفیه آب شهرهای کرندغرب و ریجاب اختصاص یافته و تا چهار ماه آینده مشکل آب این شهرها نیز رفع خواهد شد.
مهرداد سالاری همچنین بر اولویت بندی انجام فعالیت های بازسازی در استان تاکید کرد و رفع مشکلات جاده ها بخصوص در مناطق مرزی را مورد تاکید قرار داد.
وی از مسئولان دستگاه های اجرایی خواست اولویت های خود در بازسازی را به استانداری اعلام کنند تا براساس این اولویت ها فعالیت ها انجام شود.
او بر ممنوعیت و غیرقانونی بودن ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه ها تاکید کرد و از دستگاه های مسئول خواست اجازه ندهند در این محدوده ها هیچ گونه ساخت و سازی انجام شود.
بنابر اعلام استانداری کرمانشاه در فروردین امسال هزار و 560 میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش کشاورزی است.
استان کرمانشاه 2 میلیون جمعیت ساکن در 34 شهر و 2 هزار و 622 روستا دارد.
3033/8066
کد N2173854

وبگردی