آفتاب
معاون درمان وزارت بهداشت:

همه بیمارستان ها برای اجرای پویش کنترل فشار خون آماده هستند

همه بیمارستان ها برای اجرای پویش کنترل فشار خون آماده هستند

تهران- ایرنا- معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمامی بیمارستان های کشور در اجرای پویش ملی کنترل فشار خون بالا اعلام آمادگی کرده اند و بیش از 900 بیمارستان آماده ارائه خدمات تخصصی تر در سطوح 2 و 3 به بیماران شناسایی شده در این طرح هستند.

به گزارش وزارت بهداشت، قاسم جان بابایی روز دوشنبه در جلسه کارگروه اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون در معاونت درمان، افزود: آموزش و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا جهت پیشگیری از عوارض ناشی از این بیماری یکی از اهداف اصلی این پویش ملی است.
وی بیان کرد: دستورالعمل اجرایی این پویش ابلاغ شده است و بر اساس آن تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور موظف به شناسایی و ارائه لیستی از مراکز آماده ارائه خدمت و افراد کلیدی به عنوان نماینده دانشگاه شده اند.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، افراد دارای فشار خون بالای 14 روی 9 به عنوان افراد مشکوک شناسایی و به پزشک ارجاع داده خواهند شد. همچنین در این طرح بر اساس سوالات مطرح شده در تکمیل فرم مشخصات، علاوه بر شناسایی افراد با فشار خون بالا، اطلاعات مهم دیگری همچون بیماری های زمینه ای و گروه های سنی مختلف نیز ثبت شده و تمامی امکانات به منظور پیگیری های درمانی بعدی فراهم خواهد شد.
این جلسه با حضور نمایندگان معاونت درمان، معاونت بهداشت، معاونت پرستاری، سازمان غذا و دارو و سازمان اورژانس کشور برگزار و قرار شد لیست هایی از شیفت های پرستاران هر مرکز، نمایندگان دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها، داروخانه های خصوصی سطح کشور و نیز همکاران اورژانس با توجه به ظرفیت موجود در این سازمان شناسایی و برای جمع بندی به ستاد اجرایی معاونت درمان تحویل داده شود.
فاز اول بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه با هدف اطلاع رسانی و آموزش آغاز شده و فاز اجرایی آن از 17 خرداد امسال عملیاتی خواهد شد.
بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، در سال 1395 به طور متوسط 22 درصد زنان و 21 درصد مردان ایرانی مبتلا به فشار خون بالا بوده اند. همچنین گروه سنی 55 تا 69 سال نیز بیش از 50 درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند که برآوردها حاکی از آن است که حدود 60 درصد مبتلایان به فشار خون بالا از این مساله آگاهی ندارند.
بر اساس برآوردهای انجام شده در ایران 97 هزار نفر در سال 1396 در اثر بیماری های مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند.
اجتمام*9482*1193
کد N2173661

وبگردی